مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، خدمات انقلاب اسلامی در بخش‌های تامین و انتقال آب به مردم شریف هرمزگان را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز،جمشید عیدانی با بیان تبریک آغاز ایام الله دهه فجر، اظهار کرد: دهه فجر و ۲۲ بهمن ماه که یادآور پیروزی پرشکوه انقلاب اسلامی است و فرصت مناسبی برای بیان خدمات انقلاب اسلامی است.

عیدانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص لزوم تشریح خدمات انقلاب توسط مسئولین، عنوان کرد: در طول عمر پر برکت انقلاب اسلامی خدمات و اقدامات بسیار زیادی در حوزه شرکت آب منطقه‌ای به مردم ارائه شده است.

وی با ذکر این نکته که شرکت آب منطقه‌ای در سال ۱۳۶۰ فعالیت خود را آغاز کرد، ابراز کرد: پس از احداث شرکت، بلافاصله سیستم لازم برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام پیش از انقلاب طراحی شد و طرح‌های زیادی مانند سد استقلال میناب، شبکه آبیاری و زهکشی دشت میناب، تصفیه خانه های بندرعباس و میناب و همچنین خط اول آبرسانی به بندرعباس و تامین آب بنادر و بخشی از شهرها و روستاهای استان به دست توانمند جوانان هرمزگانی به اتمام رسید.

*تشریح عملکرد تا دهه ۹۰ شمسی/ تکمیل و افتتاح سد استقلال میناب

عیدانی بیان کرد: تکمیل طرح ساختمان سد میناب به عنوان اولین و بزرگترین سد اجرا شده پس از پیروزی انقلاب و سیزدهمین سد بزرگ ایران اقدام بسیار با ارزشی محسوب می‌شود که در آن مقطع زمانی به‌دست ریاست محترم جمهور وقت ( مقام معظم رهبری ) افتتاح شد.

وی با ذکر این نکته که این سد آب شرب و کشاورزی مورد نیاز مردم شهرستان میناب را تامین می‌کند، خاطرنشان کرد: حجم سد استقلال میناب در حال حاضر ۲۴۰ میلیون متر مکعب است و نقش بسیار مهمی را در مهار سیلاب‌های رودخانه میناب ایفا می‌کند.

*تکمیل پروژه آب‌رسانی به بندرعباس

عیدانی تصریح کرد: خط انتقالی به طول ۱۰۰ کیلومتر برای آب‌رسانی به شهر بندرعباس و روستاهای مسیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی به بهره‌برداری رسید.

وی تشریح کرد: این خط انتقال دارای ظرفیت یک متر مکعب برثانیه و قطر هزار و ۲۰۰ میلی‌متر است که آب شرب بندرعباس به عنوان تنها بندر صادرات و واردات کشور در دوران جنگ تحمیلی را تامین می‌کرد.

*اتمام فاز اول تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ میناب

عیدانی عنوان کرد: فاز اول پروژه احداث تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ میناب در سال ۱۳۶۴ به بهره‌برداری رسید و هزار  لیتر در ثانیه از حجم مرده در کنار ساحل رودخانه میناب در پایین دست سد استقلال میناب را جهت استفاده در مواقع ضروری به بخش زلال‌ساز تصفیه‌خانه یا کانال‌های آب کشاورزی انتقال می‌دهد.

*احداث شبکه‌ آبیاری و زهکشی مدرن دشت میناب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ابراز کرد: شبکه آبیاری و زهکشی مدرن دشت میناب به وسعت ۱۴ هزار هکتار در سطوح کانال های درجه ۱ و درجه ۲ و درجه ۳ و درجه ۴ به دست توانمند جوانان انقلابی در سال ۱۳۶۵ به بهره‌برداری رسید.

عیدانی بیان کرد: احداث شبکه‌ آبیاری و زهکشی مدرن دشت میناب نقش مهمی در توسعه و ایجاد اشتغال در منطقه ایفا می‌کند.

*اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های کوچک تغذیه مصنوعی متعددی با هدف تغذیه آبخوان در دشت های شمالی شهرستان بندرعباس مانند دم، کادهار، ایسین، بنوبند، درگیر، کهورستان، آغاسین بالا و آغاسین پایین …. در دهه ۷۰ اجرا شد.

عیدانی تصریح کرد: تنها یکی از پروژه‌های تغذیه مصنوعی، سالانه ۱۸ میلیون متر مکعب از آبخوان دشت‌های تخت و قلعه‌قاضی را تغذیه می‌کرد.

*احداث سدجگین با هدف محرومیت‌زدایی

وی تشریح کرد: سد مخزنی بتنی غلتکی جگین از مهم‌ترین طرح‌های اجرا شده توسط شرکت آب منطقه ای هرمزگان است که در بهمن ماه سال ۱۳۸۵ به دست رئیس جمهور وقت کشور به بهره‌برداری رسید.

عیدانی عنوان کرد: این سد که اولین سد بتن غلتکی ( RCC) در کشور است در محروم‌ترین نقطه کشور یعنی بشاگرد واقع شده است و با بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی آن، آب مورد نیاز ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی تامین می شود و قطعا با رشد و توسعه کشاورزی در این منطقه سد جگین نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ابراز کرد: تنظیم دبی نامنظم رودخانه و ذخیره رواناب ناشی از بارندگی، کنترل سیلاب‌های فصلی رودخانه جگین، ساماندهی وضعیت آب و خاک منطقه به منظور بهبود معیشت اهالی، تامین آب آشامیدنی بندر جاسک و تامین آب مورد نیاز برای آبیاری حدود ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از جمله مهم‌ترین اهداف سد جگین است.

*بند انحرافی جگین

عیدانی بیان کرد: پروژه بند انحرافی جگین با هدف آب‌رسانی به اراضی کشاورزی با هدف احیاء اراضی منطقه اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه توان تخلیه سیلاب با دوره برگشت صد ساله و انتقال آب و شبکه آبیاری و زهکشی جگین را دارد.

عیدانی تصریح کرد: این پروژه دارای ۱۵ کیلومتر کانال اصلی و هزار و ۶۰۰ متر کانال بتنی آبیاری است.

*فاز دوم تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ میناب

وی تشریح کرد: فاز دوم تصفیه‌خانه میناب ظرفیت اسمی هزار و ۵۰۰ مترمکعب بخش زلال‌ساز در محوطه سد استقلال میناب اجرا شد و در دهه ۸۰ شمسی وارد فاز بهره‌برداری شد.

عیدانی عنوان کرد: یک واحد ایستگاه پمپاژ به ظرفیت اسمی ۲ هزارلیتر در ثانیه جهت انتقال آب و افزایش ظرفیت خط انتقال فاز ۲ از ۱۳۰۰ لیتر در ثانیه ثقلی به ۲۰۰۰ لیتر در ثانیه تحت فشار احداث و در مواقع ضروری استفاده می شود.

*اقدامات ویژه نرم افزاری و سخت‌افزاری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به دیگر اقدامات شاخص شرکت تا پایان دهه ۸۰ شمسی، ابراز کرد: ایجاد ساختارهای سازمانی برای امور حفاظت و مهندسی رودخانه ها و سواحل استان، ایجاد ساختارهای لازم برای ساماندهی منابع و مصارف و تخصیص آب و اجرای طرح های اضطراری تامین آب با توجه به طولانی شدن دوره خشکسالی از جمله خدمات نرم‌افزاری است که پس از پیروزی با شکوه انقلاب اسلامی به مردم شریف هرمزگان ارائه شده است.

عیدانی با ذکر این نکته که در دهه ۹۰ تنها ۲ سال بارندگی در هرمزگان به وقوع پیوست، بیان کرد: حفر چاه‌های کمک کانال دشت میناب جهت تامین آب کشاورزی حق آبه بران، حفر و تجهیز و اجرای شبکه جمع آوری چاه‌های کمک شرب بندرعباس واقع در بستر رودخانه میناب و حفر و تجهیز چاه‌های کمک تامین آب شرب شهر بندرعباس واقع در دشت نیان از دیگر اقدامات در دهه ۸۰ شمسی است.

*احداث سدهای شمیل و نیان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به احداث سدهای شمیل و نیان در دهه ۹۰ شمسی، ابراز کرد: با احداث سدهای شمیل و نیان سالانه ۲/۶۱ میلیون متر مکعب آب جهت مصارف مختلف ذخیره شد

عیدانی تصریح کرد: با احداث این سدها از خسارات ناشی از سیلاب های رودخانه به تاسیسات پایین دست، مزارع، مناطق مسکونی، جاده ارتباطی بندرعباس و خط لوله انتقال آب به بندر عباس جلوگیری می شود.

وی تشریح کرد: تامین حقابه های کشاورزی، محیط زیست و تغذیه آبخوان دشت شمیل تخت، تامین بخشی از حقابه آبیاری دشت میناب، به منظور افزایش حجم انتقال آب شرب از سد میناب به بندر عباس از جمله اهداف و نتایج این طرح است.

*پروژه بند انحرافی و شبکه آبیاری و زهکشی شمیل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار کرد: اراضی شبکه آبیاری و زهکشی دشت شمیل با مساحتی حدود ۲ هزار هکتار در شرق رودخانه حسن لنگی و شمال جاده آسفالته بندرعباس – رودان قرار دارد.

عیدانی با بیان اینکه این پروژه اصلاح سیستم آبیاری را در سطح ۸۳۰ هکتار و نیز توسعه کشت آبی را در وسعت ۱۱۷۰ هکتار فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: کل نیاز آبی طرح با الگوی کشت در سال برآورد شده است که بخشی از آن از طریق مخازن سدهای شمیل و نیان و بخش دیگر آن از طریق چاه‌های بهره برداری موجود در منطقه طرح تامین خواهد شد.

وی افزود: بند انحرافی شمیل که حدود ۶ کیلومتری پایین دست سد مخزنی شمیل و در ابتدای محل ورود رودخانه به دشت بر روی رودخانه شمیل احداث شده، آب لازم برای تامین شبکه آبیاری و زهکشی و خط لوله انتقال آب به شبکه آبیاری دشت مهتاب را فراهم می‌کند.

*مطالعه ۱۰ سد متوسط و بزرگ در حال انجام است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: مطالعات ۱۰ سد بزرگ و کوچک پس از دریافت مجوزهای لازم فنی، آغاز شده است.

عیدانی با ذکر این نکته که این سدها در سراسر هرمزگان قرار دارند، ابراز کرد: سدهای کمشک، سدیج، مرک، برآفتاب، جاماش، مهران، شریفی، زرانی، دراشکفت و ده‌شیخ این سدها هستند.

وی خاطرنشان کرد: این سدها با هدف تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی و همچنین تامین نیاز آبی محیط زیست و تغذیه آب‌خوان‌ها، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام