رئیس کل دادگستری هرمزگان از صدور دستور ویژه قضایی برای اجرای طرح پشتیبان جهت تسریع در هدایت فاضلاب به صنایع غرب بندرعباس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، مجتبی قهرمانی به منظور پیگیری موضوع ساماندهی به وضعیت خور‌ها و پساب فاضلاب بندرعباس و همچنین نظارت بر نحوه اجرای مصوبات قبلی از محل سرریز فاضلاب به خور گورسوزان که حجم قابل توجهی از پساب شهر بندرعباس از طریق آن به دریا منتقل می‌شود، بازدید کرد.

قهرمانی در جریان این بازدید که شهردار بندرعباس، مدیرعامل آبفا و جمعی از مسئولان دستگاه‌های متولی نیز حضور داشتند، ضمن بررسی اقدامات انجام شده در محل مورد نظر، دستورات لازم را به منظور رفع فوری موانع موجود صادر کرد.

وی با اشاره به اینکه ورود فاضلاب به دریا موجب تهدید جدی علیه سلامت شهروندان و سبب تخریب محیط زیست و در نهایت ایجاد بوی متعفن در شهر بندرعباس و گلایه شهروندان در این خصوص شده است، گفت: بر اساس رسالت دستگاه قضایی جهت پیگیری حقوق عامه، این موضوع در شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان هرمزگان مورد بررسی قرار گرفته است و بر همین اساس با مصوبه این شورا؛ پروژه‌ای به طول ۲۲ کیلومتر به منظور هدایت فاضلاب به غرب شهر بندرعباس جهت استفاده صنایع بزرگ در حال اجرا می‌باشد.

قهرمانی افزود: با توجه به گزارش کارشناسی، اتمام عملیات اجرایی پروژه مذکور به دو سال زمان نیاز دارد، لذا جهت جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی و به منظور رفع بوی متعفن با هدف صیانت از بهداشت عمومی، رفاه حال شهروندان، ایجاد زیبایی بصری و همینطور توجه به موضوع پدافند غیرعامل، مقرر شد؛ طرح موقتی به عنوان پشتیبان پروژه اصلی در دستور کار قرار گیرد و تا زمان تکمیل طرح انتقال فاضلاب بندرعباس به صنایع غرب این شهرستان، شرکت تأمین و توسعه زیر ساخت خلیج فارس ظرف مدت ۲۰ روز از ابتدای ورودی دهانه فاضلاب تا دریا را موقتاً لوله گذاری نماید.

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از پیامد‌های سوء رها سازی فاضلاب، انتشار گاز متان ناشی از آن است، خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌های به عمل آمده مقرر شد؛ در راستای تبدیل تهدید به فرصت، راه اندازی سیستم CHB برای تولید برق از گاز متان نیز توسط شرکت تأمین و توسعه زیر ساخت خلیج فارس اجرایی شود.

قهرمانی اظهار داشت: مبلغ ۳۰ میلیارد ریال عوارضی که توسط شرکت تأمین و توسعه زیر ساخت خلیج فارس به شهرداری بندرعباس پرداخت می‌شود نیز برای زیباسازی و ایجاد مبلمان شهری بندرعباس مصرف خواهد شد و شهرداری نیز مکلف شده است با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست استان، نسبت به طراحی و ساخت المان شهری متناسب با موضوع محیط زیست، جهت فرهنگ سازی عمومی اقدام نماید.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در پایان تأکید کرد: پیگیری برای رفع مشکل فاضلاب شهر بندرعباس به صورت مستمر و مداوم توسط دستگاه قضایی ادامه خواهد یافت و در صورت مشاهده هرگونه ترک فعل، تخلف و کوتاهی با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

انتهای پیام