مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات هرمزگان با اشاره به اینکه در وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم ۳ راهبرد اصلی تحقق شبکه ملی اطلاعات در تمام لایه ها،توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی خدمات دولت و توسعه اقتصاد دیجیتال تعیین شده است که به اعتقادبنده توسعه اقتصاد دیجیتال   بسیار مهم است زیرا اشتغال و کمک به رشد و شکوفایی اقتصادی را به همراه دارد و تسهیلگر تمامی حوزه هاست، تشریح کرد  : یکی از تکالیف این سند ایجاد دسترسی پرسرعت حداقل ۳۰ پرسیکن برای ۸۰ درصد خانوارهای استان و کسب و کارها تعیین شده است که در این راستا برای دسترسی با سرعت بالا و ایجاد شبکه ای امن و پایدار ،توسعه باید بر مبنای فیبر نوری صورت گیرد .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، احد قویدل فرد در نشستی خبری در جمع خبرنگاران هرمزگان ، گفت : در این راستا پروژه ای بنام (FTTX) تعریف شده که بر اساس آن فیبر نوری منازل و کسب و کار ها مشخص شده است .

قویدل فرد در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد : با اجرای این پروژه از یک سو معماری و کارکرد شبکه ملی اطلاعات براساس نیازمندی‌های خدمات و محتوا طراحی می‌شود و عملکرد آن، تاثیر مستقیمی ‌بر ارتقای کیفیت خدمات و محتوا خواهد داشت و از سوی دیگر، تقویت، ساماندهی و توسعه محتوا و خدمات کاربردی فضای مجازی، در پیشرفت، ارتقا و کاربردی تر شدن شبکه ملی اطلاعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی، با اشاره به اینکه برای هر پورت پوشش فیبر نوری دولت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برای هر اتصال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در این پروژه سرمایه گذاری می کند افزود : همین میزان سرمایه گذاری نیز باید توسط اپراتور تامین شود.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات هرمزگان ، با بیان این موضوع که  در این پروژه دولت حق السهم خود را به اپراتور بخشیده است، تصریح کرد : دراستان هرمزگان بجز شهر بندرعباس شرکت “پیشگامان” مجری این طرح است و در شهر بندرعباس نیزاجرای این طرح برعهده شرکت ایرانسل است.

قویدل فرد ،ادامه داد: درسال گذشته در بندرچارک ،ظرف مدت یک ماه ۷ کیلومترپوشش فیبرنوری با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان اجرایی شد  که در این منطقه به ۴ مشترک (۲  مشترک خانگی و ۲ مشترک اداری) دسترسی رایگان داده شد.

به گفته وی با مساعدت استانداری، توافقات بین شرکت پیشگامان و شهرداری میناب،بندرلنگه و کنگ جهت اجرای این پروژه ازاردیبهشت ماه در این نقاط صورت گرفته است.همچنین برای شهر بندرعباس نیز توافقات اولیه با شهرداری انجام شده است.

این مسئول  با اشاره به راهبرد توسعه دولت الکترونیک گفت : سال گذشته “پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ” راه اندازی شد که ۹۵ درصد دستگاه های اجرایی به این پنجره متصل شدند .

قویدل فرد در این رابطه افزود : در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ دستگاه هایی که به این پنجره متصل هستند باید ۲۰ درصد خدمات خود را از طریق این پنجره به مراجعین ارائه کنند.

 

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات هرمزگان با بیان اینکه حدود ۱۳۳۱ روستای بالای ۲۰ خانواردرهرمزگان وجود دارد ، عنوان کرد  : ۸۷ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به صورت واقعی به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند که معادل ۹۵ درصد پوشش جمعیتی این روستاها می باشد .

وی ،  با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ۱۰۵ روستای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند افزود: دسترسی جزایر استان نیز به شبکه ملی اطلاعات خوب است تنها در برخی مناطق ضعیفی اینترنت را شاهد هستیم که آن هم به دلیل اتصال از طریق شبکه رادیویی و ضعف زیرساخت است.

قویدل فرد میزان سرمایه گذاری در این زمینه را در سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان اعلام کردو گفت : کار عمده امسال اداره کل ارتباطات و فناوری استان در شهرستان های بشاگرد ،شرق جاسک و کوشا احمدی است.

این مسئول ، با بیان اینکه تحقق استقلال کشور، کاهش وابستگی و جلوگیری از دست اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تأمین نیازهای عمومی‌مردم و ایجاد زیست بوم متناسب با فرهنگ اسلامی‌ـ ایرانی، منوط به تحقق شبکه ملی اطلاعات و مستلزم فعالیت نظام مند و فراگیر در تقویت، ساماندهی و توسعه محتوا و خدمات کاربردی فضای مجازی است،  اضافه کرد : در حوزه شبکه ملی اطلاعات و تحقق آن سندی بنام “طرح کلان شبکه ملی اطلاعات” در شورای عالی فضای مجازی مصوب شد که بر اساس آن ۵۳ تکلیف تعیین شده که ۳۸ مورد آن مستقیما به اداره ارتباطات و فناوری مربوط است و در ۱۵ تکلیف دیگر نیز اداره ارتباطات همراه با سایر ادارات در آن دخیل و دارای نقش است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انتفاع اقتصادی از بستر “آی تی” اشاره کرد و گفت : در بسیاری از نقاط دنیا از این بستر کسب در آمد می کنند که از نظر میزان حصول درآمد با شرکت های نفتی رقابت می کنند.

قویدل فرد با بیان اینکه توسعه اقتصادی دیجیتال دارای اهمیت زیادی است ، اذعان داشت :پس از آغاز به کار دولت سیزدهم استاندار هرمزگان بر پیگیری احداث” پارک اقتصاد دیجیتال” تاکید کرد که در این راستا با پیگیری های صورت گرفته هرمزگان صاحب یک سهم از ۳ سهمیه “پارک اقتصاد دیجیتال “کشور شد و مجوز احداث آن را دریافت کرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات هرمزگان از پرداخت ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای توانمند سازی شرکت های حوزه “آی تی” خبر دادو ابراز داشت  : همچنین تفاهم نامه ایجاد واحد شبکه “تات” نیز بین استانداری و وزارت ارتباطات منعقد شده که بر اساس آن توانمند سازی و مهارت افزایی در ۹ فیلد نرم افزار، سخت افزار و…. برنامه ریزی شده است.

قویدل فرد ،  همچنین از راه اندازی ۴۲ سایت ۵G ایرانسل و همراه اول در بندرعباس، قشم و کیش از ابتدای دولت سیزدهم خبر داد.

گفتنی است ، اف تی تی ایکس – FTTX یا فیبر به ایکس (به انگلیسی: Fiber to the x) اصطلاحی کلی برای هر ساختار شبکۀ پهن‌باند است که از فیبر نوری برای تأمین تمام یا بخشی از اتصال مورد نیاز در ارتباطات نهایی (last mile) مخابراتی استفاده می‌کند. به دلیل ظرفیت بیش‌تر کابل‌های نوری در حمل دیتا نسبت به کابل‌های مسی به خصوص در مسافت‌های طولانی‌تر، شبکه‌های تلفنی مسی در حال جایگزین شدن با فیبر هستند.

انتهای خبر /

خبرنگار : جمیله دبیری نیا