استاندار هرمزگان در آیین بهره‌برداری از سه پروژه آبرسانی تصفیه خانه فاضلاب و آب شیرین کن در هرمزگان در قالب پویش هر هفته الف-ب ایران،گفت: بی‌نظیرترین اقدامات در حوزه تامین آب و برق در چهار سال دولت دوازدهم در هرمزگان صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ،  فریدون همتی در آیین بهره‌برداری از سه پروژه آبرسانی، تصفیه خانه فاضلاب و آب شیرین کن در استان هرمزگان که در قالب پویش هر هفته الف-ب ایران و با حضور وزیر نیرو از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به خشکسالی ۲۰ ساله در هرمزگان و پراکندگی روستاها در این استان، باید مدیریت خاصی برای آبرسانی صورت می گرفت.

وی ادامه داد: در این راستا، بی‌نظیرترین اقدامات در حوزه تامین آب و برق در چهار سال دولت دوازدهم در هرمزگان صورت گرفته است.

همتی،  افزود: در سال ۹۲ میزان شیرین سازی آب دریا از طریق آب شیرین کن ها در هرمزگان ۱۲ میلیون مترمکعب بود که در سال ۹۶ به ۱۶ میلیون مترمکعب رسید اما در چهار سال اخیر با جهشی قابل توجه به ۹۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و در حال حاضر، ۵۰ درصد جمعیت استان هرمزگان از آب شرب پایدار آب شیرین کن ها برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: در شهرستان قشم نیز اقدامات خوبی با راه‌اندازی آب شیرین کن ها از جمله مپنا صورت گرفت اما همچنان برخی روستاها دارای مشکل هستند که پیگیر رفع آن هستیم.

این مسئول عنوان کرد : برای شهرستان‌های بندرعباس و بندرخمیر و روستاهای این شهرستان‌ها، ۱۰۰ هزار مترمکعب از آب شیرین کن بندرعباس و ۴۰ هزار مترمکعب دیگر از آب شیرین کن مشترک سه استان، خرید تضمینی آب داریم و برای رفع کامل دغدغه‌ها تقاضا داریم ۵۰ هزار مترمکعب دیگر نیز خرید تضمینی داشته باشیم.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: در مسیر خط انتقال آب شیرین کن از بندرعباس به کرمان، طرحی برای آبرسانی به ۸۰ هزار نفر در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس، تهیه شده است و به منطقه رضوان بخش فین نیز آبرسانی خواهد شد.

همتی با بیان اینکه دو طرح بی‌نظیر برای آبرسانی در شهرستان بشاگرد انجام شد، اظهار داشت: این دو پروژه بزرگ، شامل آبرسانی از سد جگین به مرکز شهرستان بشاگرد و روستاهای در مسیر بود که فاز اول آن با ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار انجام شد و همچنین آبرسانی از سد سهران تا شهر گوهران و روستاهای در مسیر که به بهره‌برداری رسید و در فاز اول، ۶۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

وی، اولویت تخصیص منابع در استان هرمزگان را با بحث تامین آب دانست و اضافه کرد: احداث تعدادی سد جدید برای مهار روان آب ها در هرمزگان، در دستور کار قرار دارد و همچنین نیازمند خرید تانکرهای جدید برای تامین آب برخی روستاها هستیم.

استاندار هرمزگان، جمع آوری و تصفیه فاضلاب را از اصلی ترین مسائل شهر بندرعباس دانست و بیان داشت: برای این کار پیگیری‌های بسیاری انجام و با استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی غرب بندرعباس، یک شرکت زیرساخت ایجاد شد که این بنگاه‌های اقتصادی مکلف به سرمایه‌گذاری در این شرکت برای تصفیه و استفاده از پساب در صنایع شدند و این پروژه بزرگ با دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری آماده است که رسما آغاز به کار کند.