معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: دپارتمان ملی مهارت مرز ایران در مرزهای کشور راه‌اندازی شده است تا مرز نشینان از ثروت این طرح استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ؛ علی اوسط هاشمی در نشست شورای مهارت هرمزگان افزود:‌ توسعه مراکز و دپارتمان‌های مهارت افزایی در کشور توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای انجام شده است به گونه‌ای که ۱۷ دپارتمان مهارت در پس از انقلاب وجود داشت و در ۲ سال گذشته ۶۰ دپارتمان جدید با همکاری استانداران و مدیران کل راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: دریا یک ظرفیت بسیار غنی برای هرمزگان است  که می‌توان در مرکز تخصصی حمل و نقل دریا راه‌اندازی کرد و این همان ظرفیتی است که از ان غفلت شده و اکنون متوجه نقشش شده‌ایم و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

وی اضافه کرد: برای احترام به جامعه زنان پیشنهاد ایجاد دپارتمان ملی و مرکز تخصصی زنان ساحلی را داده‌ایم که به صورت ملی است اما مرکزیت آن در هرمزگان قرار خواهد داشت.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان افزود:  هرمزگان دارای ظرفیت‌های بسیاری است که می‌توان با آموزش نیروی ماهر میزان قابل توجهی شغل ایجاد کرد و این ظرفیت وجود دارد که نیروی ماهر مورد نیاز در مراکز تخصصی تربیت و روانه بازار کار کرد.

اوسط هاشمی بیان داشت:‌ سازمان فنی و حرفه‌ای به هر میزان که نیاز این استان باشد می‌تواند مراکز تخصصی آموزشی ایجاد کند به عنوان مثال آمادگی مهارت آموزی برای رانندگان کامیون‌های حمل و نقل سنگین وجود دارد تا حجم تصادف‌های جاده‌ای کاهش یابد.

هرمزگان نیازمند مرکز تخصصی آموزشی فنی و حرفه‌ای در زمینه نفت و گاز است

وی با تاکید بر نیاز به انعقاد قرارداد دوجانبه بین استانداری هرمزگان و سازمان آموزش فنی و حرفه ای و تعیین اهداف توسعه مهارت افزایی، ابراز کرد: این استان نیازمند مرکز تخصصی آموزشی فنی و حرفه‌ای در زمینه نفت و گاز است که باید ایجاد شود تا سرمایه‌گذارانی که مایل به فعالیت در این حوزه هستند نسبت به تامین نیروی متخصص دغدغه نداشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ جامعه جهانی بر این باور است که سرعت فناوری به نحوی است که همه چیز را در بر می گیرد و اگر دیر اقدام شود با از بین رفتن بسیاری از مشاغل روبرو خواهیم شد، بنابراین بهترین راهبرد برای رخ ندادن این اتفاق، جلوگیری از شکاف مهارتی است.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای افزود: براین استان بایستی زیر ساخت‌ها پایه گذاری شود تا بتوان متناسب با نیازهای جامعه وفق یافت و با فناوری روز و پیشرفت آن مهارت آموزی نیروی کار را پیش برد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: جامعه مستعد تغییر است و همزمان با سرعت زایش فناوری باید آن را به شاغلان حاضر وسعت داد تا از عهده کار بر آیند در غیر اینصورت برای آنها هم تهدید خواهد شد.

وی ادامه داد: باید به سمت مهارت روی بیاوریم تا از هر زایش و رویشی فرصتی را خلق کنیم؛ عمر مهارت کوتاه شده است همانطور که عمر تکنولوژی هم کوتاه شده است؛ تنها نباید فیزیکی بیاندیشیم بلکه باید به نیروی انسانی و مهارت تخصصی بیاندیشیم.

هرمزگان باید دارای سند راهبری مهارت باشد

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور اظهارداشت: هرمزگان باید در سند راهبری مهارت داشته باشد که نگاه‌ها در آن رویش مشاغل و کارآفرینی متناسب با نیازهای آینده باشد.

اوسط هاشمی افزود: پیوست نیروی انسانی مگا پروژه ها را نیاز داریم و باید همزمان با طرح ها پیوست نیروی انسانی هم دیده شود، این امر موجب امید آفرینی در جامعه می‌شود، چرا که جوانان مطمئن می شوند بعد از آموزش دیدن وارد بازار کار خواهند شد.

وی بیان کرد: هر شرکتی که در مناقصات شرکت می‌کند باید تیم فنی و مهارتی خود را معرفی کنند که با این هدایت‌ها به موفقیت خواهیم رسید و نیروی ماهر و متخصص به کار در حوزه تخصصی خود مشغول می‌شود.

وی عنوان کرد: ما نیاز داریم مهارت را از غربت و حقارت خارج کرد و اجازه نداد مهارت زیر سایه مدرک گرایی در غربت قرار گیرد، باید آنهایی که صاحب تجربه و مهارت هستند ارزش گذاری مهارتی شوند.