جمعی از اعضای هیئت مدیره انجمن های صنفی رسانه های هرمزگان انجمن صنفی روزنامه نگاران و انجمن صنفی کارفرمایان مطبوعات و رسانه های استان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس دیدار کرده و دغدغه های فعالان این عرصه را مطرح نمودند . در این دیدار بر آسیب دیدن تعامل رسانه ها با دولت ، ناپختگی در برخورد با خبرنگاران ، عدم توجه به حقوق ، بیمه و معیشت اصحاب رسانه ، نبود نقشه راه توسعه رسانه های استان ، فاصله متولیان فرهنگ با رسانه ها ، رهاشدگی فضای مجازی و لزوم مدیریت آن و مسایل و مشکلات دیگر این حوزه تاکید شد .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده ، با اشاره نقش رسانه ها در کمک به توسعه استان در گام دوم انقلاب اسلامی گفت: نظر و دیدگاه رسانه چراغ راه است .همه می دانیم نقش آنها در جامعه ، کمک به توسعه استان در گام دوم انقلاب اسلامی بی بدیل است .اگر این مجموعه در میدان نباشد ، هیچ بخش دیگری نمی تواند جای رسانه ها را پرکند . نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با تایید برخی ناپختگی ها در ارتباط بارسانه ها افزود : متاسفانه با کم تحملی برخی مدیران مواجهیم که ناشی از ناپختگی است و درحق رسانه ها اجحاف می شود . دفاع و حمایت از رسانه‌ها و ائمه جمعه که مطالبه‌گران جامعه را راهبری می‌کنند  وظیفه خود می‌دانم .

*رسانه ای که حرف مردم را نزند از چشم جامعه خواهد افتاد

عبادی‌زاده تریبون نماز جمعه را چند وجهی دانست و تاکید کرد : تریبون نماز جمعه متعلق به مردم ، نظام و همه دولتهاست لذا باید خواستهای مردم از این تریبونها مطرح شود .رسانه ها هم همینطور باید انتقال دهنده خواسته های بحق مردم باشند . رسانه ای که حرف مردم را نزند از چشم جامعه خواهد افتاد . اگر در مواردی خطایی هم از سوی رسانه‌ ای  رخ ‌دهد  با سعه صدر برخورد صورت گیرد، اما نباید وارد فاز قضایی و مجرمانه شود .اهالی رسانه با کمترین توقع تلاش می کنند لذا نباید امنیت آنان خدشه دار شود .

*مدیران  فرهنگ و ارشاد اسلامی باید امور رسانه ها را پیگیری کنند

وی ، ضمن تاکید بر لزوم اعمال مدیریت در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: عدم مدیریت صحیح فضای مجازی باعث بروز مشکلاتی برای رسانه‌های شناسنامه‌دار شده است که هر چه سریع‌تر باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود. معتقدم فضای مجازی بدلیل عدم مدیریت آسیب زاد شده و اگر فکری نشود ف سرنوشت رسانه های دارای مجوز تاریک است نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، تاکید کرد : رسانه ها از ارکان اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند لذا این  اداره کل ارشاد ملزم به پیگیری امور رسانه‌ها و مطبوعات است و در این راه باید جلسات مستمر با فعالین این حوزه برگزار شود.

*بی توجهی به رسانه ها را درک نمی کنم

عبادی‌زاده ، با اشاره به برخی بی‌توجهی‌های حمایتی و معیشتی به حوزه رسانه، مطرح کرد: باید شرایط را به گونه‌ای رقم خورد  که قشر رسانه مورد حمایت قرار گیرد و در این راه باید از ظرفیت‌های مختلف استفاده کرد؛ بی توجهی به رسانه ها را درک نمی کنم .از حوزه مسئولیت های اجتماعی به همه بخش ها توجه شده اما کمترین توجه به حوزه رسانه نشده است .وی، با اشاره به تدوین سند توسعه رسانه استان هرمزگان، عنوان کرد: من از روزهای آغازین فعالیت خود، تدوین سند فرهنگی و اجتماعی را در ذهن داشتم و این سند مهندسی فرهنگی (برش استانی ) در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با تاکید بر استمرار ارتباط رسانه ها با این شورا تصریح کرد : دستورکارهای شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان، در حوزه رسانه و مطبوعات توسط فعالین این حوزه تهیه شود تا توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شورا مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد تا در صورت امکان تصویب و مورد پیگیری قرار گیرد

وی در پایان به فعالان رسانه استان توصیه کرد : اختلافات را کنار بگذارید و انسجام خود راحفظ نمایید . اختلاف سلیقه طبیعی است اما نباید این اختلافات انرژی شما را بگیرد . شما یک خانواده هستید و اختلافات را در درون خانواده حل کنید . قدردان تلاش فعالان این حوزه هستم و برای رفع مشکلات و توسعه رسانه ها همراهی خواهم کرد .

*کسانی که سعه صدر ندارند مدیر نشوند

محمد نعمتی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مطبوعات و رسانه های هرمزگان  در این نشست با اشاره به مشکلات حوزه رسانه گفت : بحق رسانه ها رکن چهارم دموکراسی هستند .در واقع رسانه ها صدای مردم  هستند و خبرنگاران پیام رسان آحاد جامعه محسوب می شوند . خبرنگاران بدلیل واقع گرایی همواره در ارائه اطلاعات و اخبار واقع گرایی را مد نظر قرار می دهند . حق اینست که شأن و کرامت آنان حفظ شود .رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مطبوعات و رسانه های هرمزگان  افزود : متاسفانه مدیران انتقاد پذیر نیستند و با کوچکترین نقدی واکنش نشان می دهند درحالیکه سعه صدر یکی از ویژگیهایی مدیران است کسانی که سعه صدر ندارند مدیر نشوند . وی در ادامه خواستار همکاری ادارات و نهادها با رسانه ، مطبوعات و خبرگزاریها در انتقال اطلاعات شفاف به آنان شد . و از نهاد روحانیت خواست با رسانه ها تعامل بیشتری داشته باشند .

*متولیان فرهنگ نقشه راهی برای توسعه رسانه ها ندارند

غلامعباس شمس الدینی رئیس هیئت مدیره  انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان با قدردانی از حسن توجه نماینده ولی فقیه به حوزه رسانه گفت : کیست که اهمیت رسانه را در جامعه نداند ؟کرونا و وحوادث غیرمترقبه نقش رسانه ها در آگاهی بخشی عمومی و جلوگیری از شایعات  راعیان کرد. شوربختانه  پس از گذشت ۴دهه از انقلاب اسلامی، خبرنگاران و فعالان این عرصه از نظر حقوقی و بیمه ای تکلیفشان را نمی دانند .هنوز نظام و دولت در اعطای حق و حقوق خبرنگاران وفعالان این حوزه اقدام جدی بعمل نیاورده است رئیس هیئت مدیره  انجمن صنفی روزنامه نگاران هرمزگان افزود : در حوزه قوانین هم با تضادهایی روبرو هستیم قانون مطبوعات فصل الخطاب است اما هر از چندگاه دستور العملها و مقررات دست پاگیر و فیلتر کننده اطلاعات، خبرنگاران را در منگنه قرار می دهد .وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت فرهنگی و رسانه دارد ، اما برای حوزه آموزش ، توانمند سازی ،کمک به معیشت و رفاه خبرنگاران برنامه مدونی ندارد .۴دهه گذشته اما در هرمزگان متولیان فرهنگ و رسانه سند جامع و نقشه راهی برای توسعه و تقویت رسانه ها ندارند . وی  تصریح کرد سال گذشته در هفته خبرنگار وعده کردیم طرح توانمندسازی رسانه های هرمزگان را نهایی کنیم . کلیات این طرح آماده شده و در سه حوزه آموزش و فرهنگسازی ، اقتصاد رسانه و تربیت نیروی متخصص پیشنهادات ارائه گردیده که امید است در شورای فرهنگ عمومی استان مصوب گردد  . یک نسخه از این طرح تقدیم می گردد .

*فضای مجازی بحران سازی می کند ومتولیان به نظاره نشسته اند

حسین روحی دبیر انجمن صنفی رو.زنامه نگاران هرمزگان با اشاره به ضرورت ساماندهی فضای مجازی گفت : فضای مجازی بدون هیچ محدودیتی در جامعه بحران سازی می کند و متولیان همچنان نظاره می کنند . چرا فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر متولیان در این زمینه سکوت کرده اند ؟ وی در ادامه با گلایه از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد : قریب ۴ماه از انتصاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می گذرد اما علیرغم درخواستهای مکرر تاکنون یک جلسه یا نشست هم اندیشی با اهالی رسانه و تشکلات صنفی این حوزه برگزار نشده است . زمانی که نیاز به پوشش رسانه ای و انعکاس  عملکرد مجموعه خود را دارند به یاد خبرنگاران می افتند و بعد دوباره فراموش می شوند .این رویه ناصواب است .خبرنگار بی توقع چشمداشت در خدمت مردم و جامعه است .اما قرار نیست جاده رسانه ها و مسئولان یکطرفه باشد .

*رسانه های مجوز دار مظلوم واقع شده اند/مدیران از باج نیوزها می ترسند

یعقوب دبیری نژاد نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مطبوعات و رسانه های هرمزگان  در این نشست گفت مقام معظم رهبری به زیبایی فرمودند ” فضای مجازی رهاست ” نتیجه این وضعیت تقویت باج نیوزهاست که به راحتی  فضای جامعه را آلوده می کنند و رسانه های مجوز دار مظلوم واقع می شوند . نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مطبوعات و رسانه های هرمزگان افزود : برخی مدیران از باج نیوز ها می ترسند  . به عنوان نمونه در ابتدای فعالیت شورای ششم همگی بر سالم سازی و مقابله با فساد تاکید داشتیم ، اما وقتی موضوع سواستفاده ۷۰۰میلیون تومانی یک کارمند شهرداری مطرح شد همین باج نیوز ها با فشار بر اعضای شورا کاری کردند که از هدف خود که مبارزه با فساد بود عقب نشینی کنند.وی تصریح کرد ” استدعا دارم توصیه بفرمایید از تریبون نماز جمعه جهت سالم سازی این فضای غبارآلود و مشوش  و تاکید بر مدیریت فضای مجازی وایستادگی مدیران در مقابل زیاده خواهی باج نیوزها  بهره گرفته شود.

 *مدیران در تعامل با اهالی رسانه مدبرانه برخورد کنند

عبدالعلی پور اشرف نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان هرمزگان گفت ”  برخی مدیران ، مدیریت زمان را فراموش کرده و دچار روزمرگی شده اند ، همین امر موجب فاصله زیاد بین مدیران و حوزه رسانه شده است.

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان هرمزگان افزود :مدیریت حوزه رسانه نیازمند تدبیر است ، هرمزگان بهشت فعالیت های فرهنگی است. فقط باید با برنامه ریزی و درایت از فرصت ها نهایت استفاده گردد تا از قافله توسعه عقب نمانیم . تقویت و توسعه رسانه ها به نفع مردم و مسئولین تمام می شود چرا که  رهاورد آن ایجاد امید ، نشاط ،آگاهی و اطلاعرسانی ثمر بخشبه جامعه می باشد  .وی اظهار کرد : مدیران و متولیان باید  عملکرد ها و اقدامات را منعکس کنند  ، پس در تعامل با رسانه ها نهایت دقت را داشته باشند.

*سازمانها و دستگاههای اجرایی در قبال خبرنگاران احساس مسئولیت نمی کنند

شهین صادقی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران گفت:  4 دهه از انقلاب اسلامی میگذرد اما هیچ کدام  از دستگاه های دولتی کمترین خدمات را به فعالین رسانه ای و خبرنگاران ارائه نکرده  در واقع هیچ سازمانی در قبال خبرنگاران احساس مسئولیت نمیکند .

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران افزود ” مشکل دیگری که در حوزه رسانه وجود دارد پراکندگی سرمایه های انسانی است. منابع ارزشمند انسانی که می توانند نقش بسیار مهمی در توسعه استان ایفا نمایند ،  به دلیل عدم حمایت و توجه ، عطای کار را به لقایش بخشیده، و به کار در مشاغل دیگر یا در روابط عمومی برخی دستگاهها مشغولند . کنار رفتن این سرمایه ها به زیان جامعه است و باید تدبیری اندیشیده شود ..وی خاطرنشان کرد :اگر خواهان تقویت رسانه ها هستیم ،  برای حفظ سرمایه های انسانی رسانه ها و تربیت نیروی متخصص باید تمهیداتی اندیشیده شود.

انتهای پیام