مراسم رونمایی از این تجهیزات با حضور مدیرعامل منطقه آزاد قشم، فرماندار، مدیر مرکز بهداشت و درمان، رئیس پارک زیست فناوری خلیج فارس و برخی از مقامات شهرستانی در جزیره قشم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، تجهیزات ضدعفونی کننده با امواج الکترو مغناطیس تولید شرکت دانش بنیان رایکا درمان پارسان قشم مستقر در پارک زیست فناوری خلیج فارس(قشم) رونمایی و برای ورود به بازار آماده شد.

رئیس پارک زیست فناوری قشم در این مراسم با اشاره به اهمیت رونمایی از تجهیزات ضد عفونی کننده با امواج الکترومغناطیس افزود: پارک زیست فناوری خلیج فارس در راستای عمل به اهداف تعیین شده، از زمان شیوع ویروس کرونا فعالیت های خود را در راستای مبارزه با ویروس کرونا آغاز کرد که یکی از اقدامات به ثمر نشسته این تلاش ها، ساخت تجهیزات مبارزه با ویروس کروناست.

محمد شریف رنجبر با بیان اینکه مبارزه فیزیکی با ویروس کرونا بویژه در مکان های عمومی سخت و پرهزینه است، افزود: با تجاری سازی این محصول نحوه مبارزه با ویروس کرونا در مکان های عمومی هم آسان تر و هم کم هزینه تر می شود.

وی ادامه داد، این محصول توسط شرکت رایکا درمان پارسیان قشم تولید و برای عرضه در بازار آماده شده است.

رنجبر همچنین با اشاره به ماموریت های پارک زیست فناوری قشم افزود: یکی از تلاش های اصلی ما جذب فناوران و جمع کردن افراد صاحب ایده برای تقویت اکوسیستم فناورانه در پارک زیست فناوری قشم است.

رئیس پارک زیست فناوری خلیج فارس افزود: جمع شدن افراد صاحب ایده باعث هم افزایی بیشتر و در نتیجه تقویت اقتصاد متکی بر بیوتکنولوژی است چرا که در آینده نه چندان دور اقتصاد متکی به نفت جای خود را به سایر ظرفیت ها می دهد که قشم به دلیل ظرفیت های زیستی بالا فرصت مناسبی برای تقویت اقتصاد خود مبتنی بر بیو تکنولوژی و گردشگری است.

به گفته رنجبر، بیوتکنولوژی در جایی موفق می شود که تنوع زیستی بالایی داشته باشد و جزیره قشم از این ظرفیت برخوردار است و ما نیز راهبردهایمان را بر این اساس تعریف کرده ایم.

وی همچنین با قدردانی از همکاری های مجموعه دولت، خصوصا حمایت های منطقه آزاد قشم در واگذاری زمین برای توسعه پارک زیست فناوری قشم قدردانی کرد و گفت: بدون تعیین تکلیف زمین پارک، امکان سرمایه گذاری در پارک زیست فناوری قشم وجود نداشت که خوشبختانه با حمایت های مومنی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم دور جدیدی از فعالیت ها در قشم آغاز شده است که امیدواریم به آنچه که هدف گذاری شده دست پیدا کنیم.

در ادامه این مراسم حمیدرضا مومنی مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به انجام رونمایی از محصولات جدید پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم افزود: یکی از اهداف مناطق آزاد تحقق اقتصاد مقاومتی و انتقال دانش فنی است که این موضوع در پارک زیست فناوری قشم به جد دنبال می شود.

وی با بیان اینکه محصولات این پارک با توجه به نیاز روز جامعه تعرف شده است، خاطرنشان کرد، امروز یک تلاش دیگر به بار نشست و با توجه به شیوع ویروس کرونا محصولات دانش بنیان پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم در این زمینه رونمایی شد.

به گفته مومنی، مطالعات ساخت این تجهیزات انجام و مجوز آن اخذ و در آینده به تولید انبوه خواهد رسید.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم ادامه داد، در حال حاضر ۱۲ شرکت فناور پارک زیست فناوری خلیج فارس در زمینه انتقال فناوری فعالیت می کنند که امیدواریم شاهد اقدامات شرکت های دانش بنیان در ماموریت های مختلف بویژه در حوزه انتقال فناوری به سرزمین اصلی باشیم.

در ادامه این مراسم علیرضا نصری فرماندار قشم نیز به فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها اشاره کرده و افزودند: استارتاپ ها در شرایط فعلی موتور محرک توسعه کشور هستند که باید هر روز گسترش یافته و جهش تولید را به شکلی متفاوت محقق کنند.

وی با اشاره به تولید محصولات دانش بنیان در قشم افزود: تولید این تجهیزات قدم های خوبی است که امروز شاهد به بار نشستن آن هستیم.

نصری افزود: ممکن است خیلی ها اعتقاد داشته باشند که حمایت مالی از شرکت های دانش بنیان در اولویت باشد اما معتقدم باور و توجه به این شرکت ها مهمتر از بحث مالی است که باید مورد توجه باشد.

به گفته فرماندار قشم، اگر بخواهیم در کیفیت تولید موفق شویم، دانش بنیان ها می توانند این کار را به درستی انجام دهند ما نیز معتقدیم بنای پارک زیست فناوری قشم بر جهش تولید در جزیره است.

در ادامه این مراسم شیخ زاده معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم با اشاره به حمایت های مدیرعامل این منطقه از پارک زیست فناوری قشم افزود: برای اینکه پارک زیست فناوری قشم سرپا نگه داشته شود همکاری های خوبی با پارک زیست فناوری قشم شد.

وی در ادامه با اشاره به محصولات تولیدی پارک قشم و رونمایی از آن، افزود: تهدید کرونا می تواند یک فرصت باشد برای حمایت از فناوران و شرکتهای دانش بنیان در جزیره.

بهزادی رئیس مرکز بهداشت و درمان قشم نیز در این مراسم به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با کرونا پرداخت.

وی با بیان اینکه با گذشت حدود یک سال از شیوع ویروس کرونا در تولید تجهیزات خودکفا شده ایم، افزود: در ابتدای شیوع کرونا در کشور تمامی تجهیزات مربوط به کرونا وارداتی بود اما الان شاهد خودکفایی در همه بخش ها هستیم و این نشان از عزم و اراده ای است که دانشمندان و فناوران کشورمان دارند.

بهزادی افزود: شیوع کرونا نشان داد که ما می توانیم در شرایط سخت وابسته به دانش خودمان باشیم و تولید کننده محصولات حوزه پزشکی باشیم.

در ادامه این مراسم داود صاحبی عضو هیات مدیره شرکت رایکا درمان پارسیان قشم با اشاره به ساخت تجهیزات مبارزه با ویروس کرونا افزود: در حال حاضر یک دستگاه ضدعفونی کننده پاششی بزرگ روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ لیتر به محلول پایه الکل نیاز دارد که با توجه به قیمت بالای الکل مستلزم هزینه بالایی برای استفاده در مکان های عمومی و خانگی است.

وی با بیان اینکه واحد توسعه و تحقیق شرکت رایکا درمان پارسیان قشم از ابتدای شیوع ویروس کرونا تلاش برای تولید محصولات ایده آل را آغاز کرد، گفت: یکی از تاکیدات واحد توسعه و تحقیق این شرکت، اقتصادی بودن محصول برای مصرف کننده و جلوگیری از ویروس های زنده در فضا بود که در نهایت با تلاش های انجام شده این مهم به بار نشست و امروز شاهد رونمایی از تجهیزات پیشرفته مبارزه با ویروس کرونا با استفاده از اشعه ماوراء بنفش هستیم.

به گفته صاحبی، دستگاه ضد عفونی کننده سطوح تولیدی این شرکت به جای محلول از اشعه امواج الکترومغناطیس استفاده می کند.

وی در تشریح بیشتر این محصول افزود: میزان پاک کنندگی این دستگاه به مراتب بالاتر از دستگاههای معمولی پاششی است و تنوع تجهیزاتی آن ارزش تولید این محصول را بیش از پیش کرده است.

عضو هیات مدیره شرکت  دانش بنیان رایکا درمان پارسیان قشم ادامه داد، این تجهیزات در ۶ مدل ساخته شده اند که قادر به ضد عفونی کردن مایعات، فضاها، و سطوح هستند که می تواند جلوی شیوع ویروس کرونا در اماکن عمومی را بگیرد.

 محمود حاجی بابایی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره شرکت دانش بنیان رایکا درمان پارسیان قشم نیز با بیان اینکه شرکت ما بنای خود را بر اساس اختراعات و نوآوری قرار داده است، ادامه داد، در حال حاضر با توجه به اپیدمی کرونا بسیاری از مشاغل دچار مشکل شدند و تیم تحقیقاتی ما با تغییر رویه و کمک به مهار کرونا آمد و در این راستا به سمت تولید محصولات ضد کرونایی رفت.

وی افزود: بنای فعلی رایکا درمان پارسیان قشم مبتنی بر اقتصاد کرونایی است و در این زمینه اقدام به تولید محصولات ویروس کش و ماسک دیجیتال کردیم.

حاجی بابایی در تشریح جزئیات ماسک دیجیتال افزود: در این ارتباط دو نوع ماسک در حال ساخت است که یک نوع آن برای استفاده مردم و نوع دیگر برای استفاده کادر درمان خواهد بود.

به گفته وی، ماسک مورد استفاده کادر درمان به دلیل نوع  فعالیت در محیط و استفاده طولانی مدت متفاوت تر طراحی شده است.

عضو هیات مدیره شرکت رایکا درمان پارسیان قشم ادامه داد، این ماسک ها پس از برخورد باعث عقیم سازی ویروس ها می شوند و عملا جلوی تکثیر آنها گرفته می شود.

  • نویسنده : جمیله دبیری نیا