با حضور محمد محسنی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، مرتضی ادیب زاده مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، عادل پیغامی مدیرعامل منطقه آزاد قشم، ادریس راموز معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، ایوب زارعی مدیریت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منطقه آزاد قشم، شهردار و شورای اسلامی شهر قشم و جمعی از مسئولین جشن ثبت جهانی عود در جزیره قشم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، مرتضی ادیب زاده مدیرکل موزه‌ها در این مراسم با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۲ هنر ساختن و نواختن عود به‌ صورت مشترک با کشور سوریه به ثبت جهانی رسید، گفت: برای نخستین بار کشوری، ۴ اثر میراث ناملموس خود را ثبت جهانی کرده است.

ادیب زاده افزود : با این ثبت، ایران با ۲۱ اثر ثبت‌شده در میراث جهانی، در جایگاه ششم دنیا در بین ۱۸۰ کشور قرارگرفته است.

وی ادامه داد: تلاش زیادی شد، دیپلماسی فرهنگی جواب داد و رایزنی‌های گسترده‌ای صورت گرفت علیرغم اینکه ایران عملاً نوبت خودش را سال‌های قبل پرکرده بود و ظرفیت و سهمیه‌ای برای ثبت مجدد نداشت با این‌ وجود توانست هم‌زمان ۴ اثر را به‌صورت مشترک با سایر کشورهای همسایه در حوزه فرهنگی ایران در یونسکو ثبت کند.

مدیرکل موزه‌ها با اشاره به اینکه مواریث تاریخی فرهنگی کشور قطعاً سرمایه‌های ما هستند، اظهار داشت : کسی نیست که صدای عود را بشود و سکوت نکند، احترام نگذارد و تمام وجودش غرق این ساز نشود.

وی افزود: نخستین شواهد این ساز را از دوره ایلامی‌ها از حوزه جنوب شرقی ایران داریم تا آثار فلزی هنر دوره ساسانی که بر روی بشقاب‌ها و ظروف زرین و سیمین در این دوره بربط‌نوازان و عود نوازان به تصویر کشیده شده است.

ادیب زاده بیان داشت: خوشحالیم که هنوز اساتید بزرگی در کشور هستند که آن‌ها را ارج می‌گذاریم و برای آن‌ها ارزش قائل هستیم و قطعاً این ساز بدون نوازنده عود به‌تنهایی معنایی ندارد. مدیرکل موزه‌ها افزود: امیدواریم قشم به‌عنوان یکی از کانون‌های غنی فرهنگی ایران به‌ویژه در حوزه خلیج همیشه فارس بتواند طلیعه‌دار عرصه جهانی عود باشد.

وی اظهار داشت : جشن ثبت جهانی عود را به نمایندگی از مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و به نمایندگی از قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور دکتر علی دارابی تبریک می‌گویم که به جدیت تمام و رایزنی های بسیار توانستند این کار بسیار دشوار را عملی کنند.

ادریس راموز معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه افزود: خوشحالم که در شهر قشم جشن ثبت جهانی عود و بربط را برگزار می‌کنیم خطه‌ای که معروف به میانجی گر و پیونددهنده است.

وی افزود: یکی از این پیوند دهنده ها بربط و عود است که پیوند موسیقی ایرانی و عربی را کسب کرده و این یک ظرفیت برای دیپلماسی فرهنگی بین ایران و کشورهای مختلف است.

ایوب زارعی مدیریت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جزیره قشم در ادامه این مراسم گفت: در قبال عنصر عود که به‌عنوان به میراث ناملموس به ثبت رسیده ما یکسری وظایفی داریم برای پاسداری از این دانش و این هنر ساختن و نواختن که حمایت بکنیم از گروه‌های که فعالیت می‌کنند و این‌یک کار جمعی است.

وی با اشاره به اینکه این عنصر، میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی را به نمایش می‌گذارد، اظهار داشت: عود، صنایع‌دستی است، میراث ۲ هزارساله ایرانیان است و همین‌طور در ارتباط با گردشگری امروز در استان هرمزگان و منطقه آزاد قشم، جزایر هرمز، هنگام و لارک کار می‌شود و کارگاه‌های مختلف ساخت این عنصر را در جزیره داریم.

زارعی افزود: نواختن عود که ساز سرزندگی و کار در بین مردم خطه شمالی و جنوبی خلیج‌فارس و کشورهایی که در این میراث مشترک عضو هستند، است و وظیفه همه ما این است که برای این عنصر تلاش کنیم.

محمد محسنی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ضمن تشکر از مدیرعامل منطقه آزاد قشم در برپایی جشن ثبت جهانی عود گفت: بنا بود این جشن بزرگ در استان‌های دیگر اجرا شود ولی با هماهنگی وزارتخانه و با شناختی که از این سرزمین کهن، قشم، مهد نوازندگی و سازندگی عود داشتیم این جشن بسیار باشکوه در این جزیره برگزار شد.

وی افزود: برپایی و برگزاری جشن ثبت جهانی عود جادوی موسیقی ایران را به همه از کسانی که این مرزوبوم، اقلیم، شرجی این دریا و این گرما را برای زندگی قبول کردند، تبریک می‌گویم.

محسنی بیان داشت : انشالله بتوانیم با تعامل و هم‌افزایی، از آثاری که با مرارت، سختی و دیپلماسی فرهنگی به‌دست‌آمده، پاسداری کنیم و بتوانیم در حوزه تربیت، پرورش، صیانت و حفاظت از این آثار ناملموس ملت کوشا باشیم.

پیغامی مدیرعامل منطقه آزاد قشم در این مراسم با تبریک ثبت جهانی عود گفت: سرزمین ما عرصه فرهنگی ما باید با آنچه هست پر شود و با آنچه باید باشد، وقتی‌که پر شد، فرهنگ غیر مناسبت دیگر در آن جا نمی‌گیرد.

در پایان مراسم از عودنوازان استاد صالح آتون، محمد منصور وزیری، مرشد میررستمی، مرتضی کریمی، ابراهیم علوی، استاد رادمهر، رضا ترک چین و عودسازان محمد رفیع اشعری، مسعود شجاعی، سلمان اسلام پرست، صالح هرمزی، معاد معراجی، علی خجسته، عدنان علاوی و عود پژوهان فرهاد محمدی و حجت حاجی زاده تقدیر شد و با حضور مسئولین و عودنوازان و عودسازان از لوح ثبت جهانی عود رونمایی شد.

پایان خبر /