رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در هفته گذشته هم شیب مراجعان به بیمارستان‌ها و هم شیب تست‌های مثبت کرونا در استان افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ،  دکتر حسین فرشیدی افزود: گرچه از دو ماه پیش تاکنون بیشتر شهرستان‌های استان در وضعیت آبی قرار دارند، اما آنچه اکنون در استان می‌گذرد نشان دهنده اخبار نچندان مثبتی از آینده است.

فرشیدی ، افزود: تاکنون در دنیا بیش از ۵۴۵ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده اند و بیش از ۶۳۵ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان باخته اند و این آمار در ایران بالای ۷ میلیون ابتلا و ۱۴۱ هزار فوتی است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، ایران در زمینه آمار کرونا در رتبه ۱۷ دنیا قرار دارد که با توجه به جمعیت و نسبت بیمار به جمعیت آمار قابل قبولی است.

وی عنوان کرد : گرچه کشور‌های حوزه جنوبی خلیج فارس از نظر واکسیناسیون در شرایط بسیار خوبی هستند و امارات بالاترین تزریق واکسیناسیون را در دنیا دارد، اما در هفته گذشته آمار خوبی در حوزه کرونا نداشتند.

به گفته فرشیدی، از هفته گذشته تاکنون بحرین و قطر ۴۰ درصد و امارات ۳۸ درصد افزایش موارد ابتلا به کرونا داشتند در حالیکه بیشتر این کشور‌ها در سه – چهار ماه گذشته آمار صفر فوتی کرونا داشتند.

این مسئول مطرح کرد : عربستان ۱۴ فوتی در هفته گذشته داشته است، لبنان ۸۲ درصد، پاکستان ۷۰ درصد و افغانستان ۷۴ درصد افزایش فوتی کرونا داشته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، خاطر نشان کرد : کشور‌های اروپا هم که شرایط خوبی از نظر تزریق واکسن کرونا داشتند اکنون با افزایش شمار مبتلایان رو به رو شده اند.

فرشیدی ، اضافه کرد : سوئیس ۵۶ درصد، هلند ۷۵ درصد، فرانسه ۵۲ درصد و ایتالیا ۵۵ درصد افزایش موارد ابتلا به کرونا داشته اند.

وی ، یادآور شد : کشور مغرب ۸۲ درصد و هند نیز بالای ۶۰ درصد افزایش موارد ابتلا به کرونا داشته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هشدار داد : با توجه به افزایش آمار کرونا در این کشور‌ها بویژه کشور‌های همسایه و مراودات زیاد مردم هرمزگان با همسایگان، امکان سرایت و افزایش سریع کرونا در استان وجود دارد.

فرشیدی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم آمار ابتلا به کرونا را کاهش دهیم و همچنان برای درمان مبتلایان به این بیماری دارویی وجود ندارد، بیان داشت : رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی بویژه ماسک زدن و تکمیل واکسیناسیون مهمترین راه‌های کنترل همه گیری کرونا در استان و کشور است.

وی ، اذعان داشت : اکنون ۷بیمار بستری مثبت در استان وجود دارد درحالیکه در هفته گذشته این شمار صفر بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه در صورت مدیریت صحیح می‌توانیم از همه گیری شدید کرونا جلوگیری کنیم، افزود: در سال ۹۹ بسیاری از بستری‌های کرونا و بیماری‌های عفونی کم شد که علت آن رعایت موراد بهداشتی بود.

فرشیدی گفت: اکنون تنها ۵۷ درصد مردم هرمزگان از ماسک استفاده می‌کنند که آمار خوبی نیست.

وی افزود: اکنون وقت برداشتن ماسک نرسیده است و زدن ماسک همچنان باید بخشی از زندگی مردم باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از همکاری خوب مردم استان برای واکسیناسیون علیه کرونا قدردانی کرد و گفت: با همکاری مردم، هرمزگان بالاترین آمار واکسیناسیون را در کشور داشت، اما در تزریق دوز سوم توقع ما محقق نشد.

به گفته دکتر فرشیدی، در نوبت اول ۸۱ درصد جمعیت بالای ۵ سال و در نوبت دوم ۷۲ درصد جمعیت استان واکسن کرونا را دریافت کردند، اما در نوبت سوم تنها ۴۹ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان برای دریافت واکسن کرونا مراجعه کرده اند.

وی گفت: نزدیک به ۷۹ درصد افراد بالای ۸۰ سال استان نیز دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و افرادی که تاکنون واکسن نزده اند حتماً برای تزریق مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: هر فرد بالای ۱۸ سال هر واکسنی دریافت کرده است در صورتی که ۴ ماه از تزریق آن گذشته باشد برای دریافت دوز یادآور مراجعه کند.

وی در پاسخ به این سوال مجری که آیا ویروس کرونا ضعیف شده است گفت: ما با دریافت واکسن و زدن ماسک قوی‌تر شده ایم، اما از بین بردن ویروس کرونا ساده نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: با توجه به جهش ویروس کرونا نمی‌شود گفت این جهش باعث ضعیف شدن یا قوی شدن این ویروس می‌شود پس باید رعایت شیوه نامه‌ها بویژه زدن ماسک و واکسیناسیون در دستور کار همه قرار بگیرد.

فرشیدی با اشاره به اینکه واکسن کرونا زنجیره همه گیری این بیماری را قطع می‌کند، گفت: واکسن کرونا در همه مراکز جامع سلامت استان تزریق می‌شود و واکسن نیز به اندازه کافی در استان وجود دارد.

انتهای پیام