بر اساس انتخاب ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری صنعت ، معدن و تجارت در سال ٩٩ ، ساخت پایلوت محصول ((سامانه آب شیرین کن جذبی دو بستره تک مرحله ای با مکانیزم بازیافت داخلی جرمی و حرارتی)) معرفی شده توسط فولاد هرمزگان به عنوان محصول تحقیق و توسعه برتر واحد‌های تولیدی، صنعتی و معدنی کشور در سال 99 انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، مدیر متالورژی، طراحی و توسعه محصولات شرکت فولاد هرمزگان  گفت : در طی چند سال اخیر افزایش رقابت و انگیزه پیشرفت، بسیاری از سازمان‌ها را بر آن داشته که فعالیت‌های خود را بر تولیدات اساسی و توانمندی‌های محوری متمرکز کنند که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری در تحقیقات و ایجاد نوآوری‌های فنّاورانه می‌باشد و مسلما انجام تحقیقات در سازمان‌ها باهدف حمایت از نوآوری صورت می‌گیرد.

شاهین زارع در ادامه گفت : در همین راستا طی تعاملی سازنده بین دانشگاه هرمزگان و شرکت فولاد هرمزگان اقدام به تعریف پروژه‌ای با عنوان مطالعه و پژوهش در راستای ساخت پایلوت آب‌شیرین‌کن جذبی دو بستره تک‌مرحله‌ای، با مکانیسم بازیافت داخلی جرمی و حرارتی نموده که پس از تلاش‌های مکرر صورت گرفته از سوی اساتید دانشگاه هرمزگان و واحدهای انرژی و سیالات و تحقیق و توسعه فولاد هرمزگان محصول فوق بر اساس انتخاب ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۹ موفق به کسب عنوان محصول تحقیق و توسعه برتر واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی کشور گردید.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از  97 درصد آب سطح زمین را آب شور تشکیل می دهد و ایران نیز برای مصارف خانگی و صنعتی و کشاورزی با بحران کم آبی مواجه است تاکید کرد در این شرایط آب دریا به‌عنوان یک منبع تمام‌نشدنی می تواند مورداستفاده قرار گیرد،

مدیر متالورژی، طراحی و توسعه فولاد هرمزگان ، راه‌حل عملی برای اینکه بتوان با مشکل کم آبی روبرو شد را روش‌های کم‌هزینه برای نمک‌زدایی از آب دریا و تولید آب آشامیدنی دانست که در آن شرایط سازگاری با محیط‌زیست نیز دیده‌شده است.

زارع در ادامه گفت : یکی از این روش‌ها استفاده از آب‌شیرین‌کن جذبی می‌تواند باشد .

وی در ادامه بیان داشت : در فنّاوری‌های رایج آب‌شیرین‌کن میزان مصرف انرژی الکتریکال و گرمایی، بسیار زیاد است و به همین میزان هزینه تعمیرات و نگهداری و تأمین قطعات مصرفی بسیار بالا می‌باشد به گونه ایی که معمولاً هزینه آب تولیدشده بسیار بالا و کیفیت آب تولیدی نیز نامناسب است. اما فناوری آب‌شیرین‌کن جذبی بسیار جدید بوده و در انحصار کشور ژاپن و سنگاپور است و برای اولین بار چنین طرحی در ایران اجرا می گردد.

زارع اجرای پروژه در شهر بندرعباس و به دست آوردن پارامترهای طراحی مناسب شهر بندرعباس را از نکات  قابل‌توجه پروژه مذکور دانست .

مدیر متالورژی، طراحی و توسعه محصولات هرمزگان افزود : با بهینه‌سازی‌ها در این طرح و در صورت تجاری‌سازی آن، هم از نظر صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هم در قیمت تمام‌شده، آب تولیدشده باکیفیت بسیار بالا و قابلیت رقابت با نمونه‌های تجاری موجود در بازار را خواهیم داشت .

وی سازگاری با محیط زیست را نقطه قوت دیگر این طرح دانست و گفت : این آب شیرین کن به دلیل امکان نمک‌زدایی ۱۰۰ درصد از آب دریا و با توجه به عدم بازگشت آب تغلیظ شده به دریا برخلاف فنّاوری‌های رایج، به اکوسیستم اطراف خود نیز هیچ‌گونه تنشی اعمال نخواهد کرد و از این منظر بسیار سازگار با محیط‌زیست می‌باشد.

  • نویسنده : کاظم محمدیان مصم