در حاشیه ششمین نمایشگاه بین المللی شیلات و ماهیگیری که در محل نمایشگاه بین المللی در حال برپا است ، تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان شیلات ایران با ستاد توسعه زیست فناوری منعقد و به امضای روسای دو طرف رسید.این تفاهم‌نامه در راستای همکاری‌های مشترک برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های طرفین به منظور کمک به توسعه و ترویج فناوری جدید و دانش بنیان و ایجاد مراکز رشد نوآوری و فناوری در حوزه شیلات و آبزیان به امضا رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، مصطفی قانعی رییس ستاد توسعه زیست فناوری در این مراسم و در جمع برخی از فعالان ارگان‌های دریایی گفت: رسیدن به اقتدار و امنیت غذایی صرفا در بحث فناوری نیست، برای پای کار آوردن خانواده و ترویج فرهنگ مصرف غذاهای دریایی بایستی زیر ساخت ایجاد کنیم.

وی افزود: یکی از کارهایی که می شود کمک کرد سهم غذای دریایی در بوفه های مدارس و دانشگاهها قرار بگیرد که در همین راستا ما در ستاد توسعه زیست فناوری با هماهنگی وزارت بهداشت، آموزش پرورش مقدمات این مهم را فراهم کرده تا به زودی به صورت پایلوت در مدارس پیاده سازی شود.


رییس ستاد توسعه زیست فناوری از سازمان شیلات ایران به خاطر داشتن اندیشکده و لیست کردن خواسته هایی که بر اساس نیازسنجی انجام و اعلام  شده است قدردانی  کرد و گفت: متاسفانه دربسیاری از موارد مشابه در سازمان ها این اتفاق نمی افتد.وی به وضعیت بوروکراسی اداری در اخذ مجوزها و فعالیت دانش بنیان ها اشاره کرد و گفت: می بایست این سنگ ها از جلوی پای تولیدکنددگان و دانش بنیان برداشته شود به طوری که در حوزه شیلات شاهد تولیدات فناورانه باشیم و گام های خوبی در راستای تامین امنیت غذایی برداشته شود.


هر وقت ما از شما بازارشروع کردیم  موفق می شویم

قانعی تاکید کرد: برای دستیابی به این مهم باید از بازار شروع کرد چراکه سهم بازار برای فرهنگ سازی مصرف و ترویج یک غذای مطلوب و ارزان زیاد است برنامه ها را باید در همین مسیر پیاده کرد.
وی با اشاره به این که صنعت شیلات و آبزیان هنوز پیشران قرار نگرفته است گفت: یکی از راه های دسترسی به این مهم جذب سرمایه گذاران است که بایستی بسته های جذاب تعریف و اجرایی کرد بانک ها را پای کار بیاریم.


تولید ۲۳۸ تن میگو از پساب‌های نیشکر
سید حسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات در این مراسم خاطر نشان کرد: سازمان شیلات توانست از آب‌های نامتعارف از جمله پساب نیشکر ۲۳۸ تن میگو تولید و صادر کند و نشان می‌دهد که توانسته استانداردهای صادراتی را اخذ کند.
وی در همین رابطه میزان تولید میگو در کشور ایران را حدود ۵۷ هزار تن مطرح کرد و افزود: پنجره توسعه ما در بخش دریا و تنوع آبزی‌پروری بر پایه دانش روز است که سازمان شیلات در همین مسیر نخستین معاونت وزارت کشاورزی بود که اولین جلسه را با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تشکیل داد.


رئیس سازمان شیلات گفت: سازمان شیلات به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمیته تخصصی شرکت‌های دانش بنیان شیلات را تشکیل داد و ما برای تجاری سازی صنعت شیلات تلاش می‌کنیم.معاون وزیر کشاورزی ادامه داد: توانستیم از آب‌های نامتعارف از جمله پس‌آب نیشکر ۲۳۸ تن میگو تولید و صادر کنیم و صادرات آن نشان می‌دهد که تولید آن توانسته است استانداردهای صادراتی را اخذ کند.رئیس سازمان شیلات با اشاره به شوری آب برخی مزارع پرورش آبزیان در آذربایجان غربی، خاطر نشان کرد: ۴ اولویت را در سازمان شیلات ایران تنظیم شده است این اولویت‌ها عبارتند از افزایش بهره‌وری، مکانیزاسیون کردن مزارع، رفتن به حوزه دریا، نرم‌افزاری به ویژه در زنجیره تولید. نیازهای ما فهرست شده است و امیدواریم که بتوان همه با هم یک اقدام تحولی شایسته انجام بدهیم.
حسینی با بیان اینکه نیاز ما به شرکت‌های دانش بنیان غیر قابل انکار است، گفت: اولویت نخست بهره‌گیری از دانش‌ شرکت‌های داخلی است و در گام‌های بعد تلاش می‌کنیم که از کشورهای خارجی نیز بهره‌ بگیریم.


توسعه سواحل مکُران را پیش می‌بریم، امید به توسعه تخصصی شیلات داریم  
این مقام مسئول با اشاره به تلاش‌های سازمان شیلات در شهرهای شیلاتی، گفت: توسعه سواحل مکران را پیش می‌بریم و در آنجا امید به توسعه تخصصی شیلات داریم  در بندر شهرهای شیلاتی مطالعاتی انجام شده است ما تلاش داریم که بندر را از یک مرکز به پهنه ارتقا بدهیم.


اقتدار تولید غذایی دور از دسترس نیست
وی افزود: بحث امنیت غذایی پایه‌های تولید داخلی ارزان و منطبق با ظرفیت‌های زیستی در دستور کار ماست تا در آینده به اقتدار تولید غذایی که دور از دسترس نیست دست بیابیم.رئیس سازمان شیلات عدد صادرات محصولات  شیلاتی را حدود ۵۶۶ میلیون دلار دانست و افزود: درسال جاری صادرات از لحاظ ارزشی حدود ۶۷ درصد رشد کرده است.
معاون وزیر کشاورزی با اشاره به تولید تخم چشم زده ‌ماهی، اذهان کرد: سال‌های گذشته نیاز ما  از طریق واردات تامین می‌شد اما امسال ۳۷۲ میلیون قطعه در ۴۷  مزرعه بخش خصوصی تولید شده است که تولید ما در این بخش نسبت به سال گذشته ۲۲۰  درصد رشد کرده است.

انتهای پیام