مشاور ارشد استاندار هرمزگان در امور توسعه سواحل مکران بر ضرورت توسعه دورن زا در کنار توسعه برون زا در سواحل مکران تاکید و اضافه کرد: در کنار مسائلی که می تواند زمینه ساز توسعه برون زا در منطقه ساحلی مکران گردد باید به ظرفیت های تمدنی منطقه و توسعه درون زا نیز توجه کرد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ؛ “عبدالحمید سعدینی” در نشست ” کمیته اقدام ملی جهت توسعه سواحل مکران” که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد ، گفت : امروز شاهد هستیم مناطقی که به عنوان کانون های توسعه مکان محور در کشور تعریف شده دارای این اشکال هستند که جوامع محلی به اندازه کافی در پیشبرد امور توسعه نقشی ندارند و از این رو عدم بهره مندی جوامع محلی از منافع فعالیت های اقتصادی، سبب بروز تضادها ‌و تعارضاتی در فرایند توسعه گردیده که منجر به کندی و افزایش هزینه های گوناگون توسعه شده است.

وی ادامه داد : با در نظر گرفتن این تجارب باید در توسعه منطقه مکران به شکلی برنامه ریزی و اقدام کرد که شاهد شکل گیری فضایی متفاوت بوده و  ‌توسعه ای متوازن متکی بر اقدامات برون زا و فعالیت های درون زا به صورت همزمان باشد.

سعدینی اضافه کرد: این امر از مسیر توجه به الزامات توسعه متوازن و توانمندسازى جوامع محلی می گذرد و وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به واسطه ساختار و امکاناتی که در اختیار دارد می تواند میدان دار و‌ محور این اقدامات باشد.

مدیرکل تعاون،کار ورفاه اجتماعی هرمزگان گفت: بیش از پنجاه درصد مساحت سواحل مکران (بدون محاسبه پسکرانه) در این استان قرار گرفته است و این منطقه از جمله مناطق استراتژیک جهان محسوب می گردد که نقش اصلی و بدون جایگزینی در زمینه پیوند بخشی بازارها و اقتصادهای کوچک و بزرگ جهانی را ایفا می کند.

هادی ابراهیمی افزود: هم اکنون موضوع رقابت های ارتباط بخشی بین بازارها در جهان بسیار جدی شده ‌و فراهم سازی زیرساخت و انجام دیگر اقدامات ضروری می تواند سبب ساز ایجاد مزیت نسبی و بازدارندگی قدرتمندی برای کشور گردد.

ابراهیمی اضافه کرد: در کنار ظرفیت های حوزه ترانزیت و حمل و نقل موضوع ظرفیت های بخش انرژی نیز مطرح است و بندر جاسک به عنوان قطب فعالیت های نفت و گاز و صنایع پتروپالایشی مطرح می باشد.

وی اظهارداشت: وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با وجود آن که مدت زمان اندکی است به عضویت شورای توسعه سواحل مکران در آمده که در همین دوره کوتاه اقداماتی را انجام داده است.

وی به انتصاب نماینده مقام عالی وزارت در امور توسعه سواحل مکران و شکل گیری کمیته ملی اقدام برای توسعه این منطقه با ترکیب مناسب از مدیران ستادی و اجرایی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: خواسته استاندار هرمزگان نیز تسری این تجربه ارزشمند به دیگر وزارتخانه ها و سازمان های عضو شورای توسعه سواحل مکران است که در دبیرخانه توسعه سواحل مکران مورد قرار خواهد گرفت.