مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان از طراحی و اجرای مدرسه عشایری احمدی حاجی آباد به صورت پایلوت در کشور خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ،  سیدفخرالدین هاشمی در خصوص طراحی مدرسه عشایری در هرمزگان گفت :  لزوم توجه به نیازها و ظرفیت‌های مناطق عشایری بالخصوص در استان هرمزگان با اقلیم گرم و خشک موجب شد اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان در اقدامی جهادی طراحی و اجرای مدرسه عشایری را به صورت پایلوت در کشور انجام دهد.

هاشمی ، افزود: مدرسه عشایری در منطقه احمدی حاجی آباد واقع در استان هرمزگان به دلیل بالا بودن جمعیت عشایری به صورت پایلوت انتخاب و فاز اول و دوم طراحی را سپری کرده و در مرحله انتخاب مجری جهت اجرا می باشد.

وی  با بیان اینکه این طرح به همت مهندسان متخصص معماری و فنی اداره کل نوسازی مدارس استان هرمزگان در اسفندماه سال ۹۹ در همایش بین المللی مدرسه ایرانی –معماری ایرانی نمونه کشوری شد، ابراز داشت: طراح این مدرسه عشایری نمونه کشوری مهندس مهدی باوقار زعیمی معاون فنی اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان می باشد .

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان ، با اشاره به اینکه جامعه عشایری شیوه زیستی متفاوت و جدای از شیوه زیست شهری و شیوه زیست روستایی دارد، خاطرنشان کرد :   عشایر نسبتاً خوداتکا و خودبسنده بوده که ساخت اجتماعی قبیله‌ای دارد و عموماً زندگی خود را از دامداری اداره می کنند .

به گفته وی، عشایر منطقه احمدی حاجی آباد دارای سکونتگاه های کپری  هستند که با تغییر فصول، معمولاً برای یافتن مراتع مناسب برای حیواناتشان محل زندگی خود را تغییر می‌دهند و یا به اصطلاح کوچ می کنند  ، کوچ عشایر معمولاً با شرکت همه افراد خانوار، بار و بنه و سرپناه قابل حمل در قالب رده‌های ایلی یا امروزه به صورت انفرادی و تک‌خانواری صورت می‌گیرد و به همین دلیل در طراحی این مدرسه قابلیت حمل و جابجایی از آیتم های اصلی بوده است که مدنظر قرار گرفته است.

این مسوول ، تاکید کرد:  باتوجه به ماهیت زندگی عشایری و کوچ نشینی ، مصالح و اجزاء  تشکیل دهنده  ساختمان مدرسه  به گونه ایی طراحی شده است که  قابلیت  مونتاژ   ، برچیدن   و  حمل آسان  همراه با  سایر  وسایل در هنگام کوچ را فراهم کند.

هاشمی همچنین عمده مصالح مورد استفاده  در طراحی پروژه مدرسه عشایری  را عموما” مصالح  ساده و در دسترس در این مناطق اعلام و افزود: این مصالح همانند  اسکلت چوبی  از انواع  چوبهای چهارتراش ، نراد و چوب چندل  ، دیوارهای حصیری  ،  پوشال ،  بلوک های سیمانی  ،  کف سازی بتنی  و اتصالات فلزی  با پیچ و مهره های استاندارد  است.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان تصریح کرد: با توجه به سادگی سیستم سازه ای  این مدرسه  عملیات نصب و برچیدن مدرسه در کمترین زمان و با کمترین  تجهیزات  و بدون نیاز به نیروی متخصص  قابل اجرا می باشد .  

به گفته هاشمی، تیرک های چوبی چهار تراش  با ساختار خرپایی در اتصالات فلزی تعبیه شده  در سکوی  بتنی کف مدرسه  جانمایی شده  و با  پیچهای فلزی  در محل خود محکم می گردد  که پس از برپایی اسکلت ،  دیوارهای حصیری دو لایه  با پوشال میانی  روی اسکلت نصب  می شود.

وی در خصوص مقاومت در برابر زلزله این گونه از مدارس عنوان کرد :  وزن کم سازه و استفاده از المانهای  خرپایی  سبک   باعث ایجاد مقاومت  قابل قبول سازه در برابر بارهای جانبی زلزله  می شود. 

این مسئول همچنین با اشاره به سازگاری با محیط زیست این گونه از مدارس خاطرنشان کرد:  این مدارس با توجه به استفاده از مصالح  سنتی و  استفاده  کمتر از مصالح فرآوری شده مانند فولاد  که در تولید آنها انرژی بسیاری مصرف شده است از سازگاری بسیار زیادی با محیط زیست برخوردار هستند  ، مصالح موجود قابلیت بازیافت در طبیعت را دارا بوده و تعمیر و تعویض  قطعات ساختمان نیز به سهولت قابل انجام می شود .

هاشمی در ادامه به داشتن تهویه طبیعی این مدارس اشاره کرد و افزود: با  جانمایی مناسب مدرسه در مسیر باد  ،  استفاده از  دیواره هایی از جنس پوشال و مرطوب ساختن این دیواره ها تهویه طبیعی همانند یک کولر آبی عمل کرده و باعث اکسیژن رسانی  بهتر به فضای داخلی کلاس می  شود. 

وی ، اذعان داشت : نور طبیعی از دیگر آیتم هایی بوده که این مدارس را منحصر به فرد می کند بطوریکه استفاده از پوسته دوم با مصالح بومی ایجاد سایه بر روی ساختمان ها ،جریان هوا و کنترل انرژی را موجب می شود.

انتهای پیام