دبیر طرح ملی محور امید در نشست خبری اولین رویداد ملی توسعه فناوری و نوآوری امید در جمع خبرنگاران هرمزگان گفت : در طرح امید به دنبال آن هستیم با هزینه بیشتر و کیفیت کمتر، مردم را توانمندتر کنیم.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، محمد امیر زمانی با بیان اینکه به دنبال افزایش بهره وری و اشتغالزایی هستیم  افزود: از اوایل خردادماه کار خود را به صورت عملیاتی در هرمزگان شروع کردیم با این موضوع مواجه شدیم که چگونه مشکلات مناطق محروم را فناوری های نوین برطرف کنیم.

زمانی  با بیان اینکه به دنبال حل مساله به معنای واقعی هستیم گرچه کار سخت و دشواری است، تصریح کرد: برای اینکه این مهم عملی شود، جامعه مخاطب محوری داشتیم که در این میان نقش نخبگان بسیار مهم و با اهمیت است و به دنبال شبکه سازی بین گروه های جهادی، نخبگان و جامعه هدف باشیم.

وی ، با اشاره به اینکه حاصل تلاش تمامی دستگاه‌های اجرایی است که در این طرح مشارکت دارند، مطرح کرد: هدف نهایی ما توسعه اقتصادی دانش بنیان برای مردم است که هم نخبگان، هم کسب و کارها و هم شرکت های دانش بنیان را شامل می شود.

دبیر طرح ملی محور امید ادامه داد: ۸ ماه تلاش صورت گرفت و سند مسائل فناور میگو نیز بدست آمد و جامع ترین سند در حوزه نیازهای صنعت میگو آماده شد و به تمامی دستگاه های اجرایی از جمله سازمان شیلات و معاون فناوری ریاست جمهوری ارسال شده و اکنون به عنوان یک نقشه راه در حوزه میگو به ثبت رسید.

زمانی با بیان اینکه در استان هرمزگان در طول ۵ سال اگر طرح های پیشنهادی مان عملی شود میزان بهره وری به اندازه پنج برابر درآمد استان در سالجاری خواهد بود، خاطرنشان کرد: در سال های آتی نیز نگاه به اقتصاد دریا محور تداوم خواهد داشت و به هیچ وجه در وضعیت فعلی متوقف نمی شویم.

وی تصریح کرد : چهارشنبه اولین رویداد ملی توسعه فناوری و نوآوری امید در هرمزگان برگزار خواهد شد که از دو بخش تشریفات شامل سخنرانی های مسئولان کشوری و استانی و بخش دیگر مذاکرات تجاری رو در رو بین فناور و نهاد حمایتی شکل گرفته که برای ۳۰ مذاکره آمادگی لازم صورت گرفته و در پنج میز انجام خواهد شد.

زمانی با اشاره به اینکه بازدید از مزارع الگویی که این طرح در آن ها عملیاتی شده نیز برنامه پایانی خواهد بود، خاطر نشان کرد : دبیرخانه طرح محور امید منابع زیادی مصوب نکرده و به هر طرحی که به دنبال انباشت سرمایه و پولدار کردن سرمایه داران باشد، بودجه تخصیص نمی‌دهد بلکه به دنبال افزایش بهره وری و اشتغالزایی هستیم.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هرمزگان در این نشست ، گفت: طرح ملی محور امید توسط بنیاد احسان در استان هرمزگان به صورت پایلوت شروع به کار کرد که در سال نخست بر روی دو بخش میگو و کشاورزی در حال کار هستیم و بر روی افزایش بهره وری با استفاده از فناوری های نوین این اقدانات شکل می گیرد.

سجاد امیریان زاده با اشاره به اینکه در کشور یکسری مشکلات وجود دارد که یا عارضه یابی شده یا نشده اند، افزود: بنیاد احسان برای محرومیت زدایی در استان هرمزگان در حال کار است و از ابتدای امسال بیش از ۳۰ میلیارد تومان خدمات محرومیت زدایی صورت گرفته است.

امیریان زاده اظهار داشت : در طرح محور امید شروع کارمان بر روی میگو و کشاورزی بوده و خوشبختانه نتایج درخشانی کسب کردیم و در سال آینده ۳ تا ۴ استان جدید اضافه خواهند شد.

وی ،  عنوان کرد: استفاده از جامعه نخبگان استان هرمزگان در این طرح برای مان مهم است و به دنبال استفاده از فناوری های نوین با تکیه بر نخبگان بومی است.

در این نشست همچنین  رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان با بیان اینکه پارک علم و فناوری مجری سیاست گذاری بنیاد احسان بوده و یاریگر آن ها خواهیم بود، اظهار داشت : کشاورزی و صنایع آبزیان از دیرباز با هرمزگانی ها عجیبن بوده و خواهد بود و بحث اشتغال در این دو حوزه نیز می تواند پر و بال بیشتری بگیرد.

علیرضا نصیری تصریح کرد: همین امسال صنعت میگو در هرمزگان تلفات زیادی داشت و ضرر و زیان زیادی به فعالین این حوزه وارد کرد که مهمترین عامل آن عدم استفاده از کارشناسان امر و فناوری های نوین است.

نصیری، گفت: امسال رویکرد پارک‌علم و فناوری نیاز محوری است و براساس نیازهای بازار نیز شرکت های فناور شکل می گیرد و با این رویکرد نیز چندین رویداد برگزار شد و نیازهای استان هرمزگان استحصال کردیم و نتایج را به نخبگان استان مطرح کردیم.

مدیر شرکت سنجش دانش صنعت جنوب نیز در این نشست خبری ، بیان داشت : در این رویداد که سوم اسفندماه جاری در بندرعباس برگزار می شود، هفت طرح در حوزه کشاورزی و ۲۳ طرح در حوزه میگو اجرایی می شود.

عبدالحسین توانگری ، افزود : این طرح‌ها بیشتر در زمینه غذای میگو، تجهیزات و شمارش لارو، هوشمند سازی مزارع، پایانه های صادراتی و غیره است.

توانگری،  ادامه داد: همچنین در این رویداد پنج میز برای ۳۰ مذاکره تجاری رو در رو بین فناوران و نهاد حمایتی قرار داده می‌شود که ۳۰ فناور از استان هرمزگان و دیگر استان های کشور از جمله فارس، کرمان و یزد مسایل خود را مطرح کرده و تسهیل گر مذاکرات را به سمت نتیجه تسهیل می‌کند.

وی در خصوص فعالیت اجرایی طرح ملی محور امید در هرمزگان نیز گفت: در این طرح به عنوان فن بازاری و اجرای رویداد توسعه فناوری و نوآوری امید ورود کردیم که امیدواریم در این رویداد که حدود ۹ ماه فعالیت روی آن صورت گرفته، نمایش خوبی از نتایج این زحمات داشته باشیم.

توانگری ، اضافه کرد :  در این طرح بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام و پارک علم و فناوری به عنوان پرچمدار فناوری در استان هرمزگان با هدف حمایت و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه کسب‌وکارهای حوزه کشاورزی و میگو به صورت جدی ورود کردند و از خردادماه امسال مکاتباتی با تمام پارک‌های علم و فناوری کشور، دانشگاه‌ها و گروه‌های شیلاتی و کشاورزی و مرتبط با شبکه فن بازار، شرکت های دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری ییس جمهوری صورت گرفت و فناوران را دعوت کردیم که نیازهای فناورانه را رفع کنند.

وی گفت: این اتفاق مورد استقبال قرار گرفت و در نهایت تعداد زیادی فناور در زنجیره میگو از تکثیر، پرورش، فرآوری و در نهایت بازار و صادرات در هر کدام از این بخش‌ها شرکت های دانش بنیان اعلام آمادگی کردند.

گفتنی است، هدف اصلی رویداد طرح ملی محور امید کمک به ورود فناوری و توسعه اقتصادی به مناطق کم برخوردار است که این امر در صورت برنامه ریزی درست و اصولی باعث ریشه کن شدن فقر، ایجاد بهره وری در کسب و کار مردم، ایجاد شغل پایدار و در نهایت ایجاد ثروت توسط خود مردم خواهد شد.

همچنین این رویداد با حمایت ویژه بنیاد احسان از ابتدای سال و همچنین حضور ارگان هایی مانند معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق کارآفرینی، صندوق پژوهش، پارک علم و فناوری هرمزگان و استانداری هرمزگان در حال اجراست.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

انتهای خبر/