رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ، درخصوص عملکرد یکساله سازمان صمت هرمزگان در دولت سیزدهم (اول شهریور1400 لغایت 31 مرداد1401) گفت : در بخش سرمایه گذاری 630 فقره جواز تاسیس با مبلغ1283132 میلیارد ریال و اشتغال 21638 نفر صادر شد و در این زمینه رشد 4 درصدی در تعداد جواز و رشد سرمایه گذاری 138 درصدی و رشد اشتغال 85 درصدی را داشته ایم .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، خلیل قاسمی ،  با بیان اینکه وضع موجود جوازهای تاسیس صادره  ۱۵۲۸ فقره  با مبلغ ۲۴۱۰۷۴۷ میلیارد ریال و اشتغال ۴۲۹۰۸ تن است ، افزود : از این تعداد ۱۰۰ فقره جوازهای تاسیس صادر شده  با سرمایه گذاری ۷۹۸۳۷  میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۰۳۹ نفر است بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند که  ۳۴ فقره از آنها با سرمایه گذاری ۳۹۸۲ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۶۸۴ نفر ،  پیشرفت فیزیکی بالای۹۰ درصد را شامل می شوند.

قاسمی ، اهم اقدامات در این حوزه را کسب رتبه اول استان در سرمایه گذاری ایجاد شده جوازتاسیس در پایان ۵ ماهه نخست سال جاری در کشور و کسب رتبه دوم استان در سرمایه گذاری طرحهای صنعتی در کشور اشاره کرد.

وی در بخش تولید صنایع فلزی به تولید شمش فولاد به میزان ۳ میلیون و ۷۸ هزار و ۳۱۶ تن با رشد ۴/۵ درصدی و تولید آهن اسفنجی به میزان ۴ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۱۳۳ تن با رشد ۳/۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد.

رئیس سازمان صمت هرمزگان ، تعداد واحدهای احیاء شده را ۸ واحد صنعتی فلزی، ۱۲ واحد صنعتی غیر فلزی و ۱۱ معدن اعلام کرد و ادامه داد: نوع محصولات این واحدهای احیاء شده را می توان تولید شمش و کنسانتره روی، تولید و تعمیر شناورهای سبک و صیادی، در و پنجره فلزی و upvc ، طراحی و مونتاژ آسانسور، : آسفالت، کیسه بدون بافت پلاستیکی ، ظروف یکبار مصرف گیاهی، انواع کلوچه، بسته بندی آب معدنی، لیوان کاغذی، سلولزی، قیر برشمرد.

وی نوع ماده معدنی معادن احیاء شده را سنگ لاشه، مخلوط کوهی، سنگ گچ، فلدسپات، خاک صنعتی، سنگ نمک اعلام کرد.

قاسمی افزود : میزان سرمایه گذاری واحدهای احیاء شده  ۴۴۲ میلیارد ریال است که زمینه اشتغال ۵۴۳ نفر را بصورت مستقیم محیا کردند.

وی در مورد صنایع شیمیایی و معدنی نیز گفت : صنایع شیمیایی در این مدت با تولید  2 میلیون و ۶۸۶ هزار و ۶۴۴ تن ، رشد ۱۰۴ درصدی و صنایع معدنی با میزان تولید ۷ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۴۲۰ تن، شاهد رشد ۶۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم .

این مسئول اضافه کرد : میزان کل تولید صنایع غیرفلزی در پنج ماهه اول امسال در هرمزگان ۵ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۵۷ تن با رشد ۵ درصدی نسبت به تغییرات در مدت مشابه سال گذشته است .

وی در خصوص مزایده های بخش معدن و صنایع معدنی نیز گفت: ۲۰۰ فقره محدوده اکتشافی و معدنی جهت برگزاری مزایده آماده است که منتظر برنامه وزارت جهت برگزاری مزایده کشوری هستیم.

قاسمی با اشاره به اینکه تعداد پهنه های آزاد شده ۴ محدوده است، توضیح داد : در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ همزمان با رفع توقف ثبت درخواست صدور پروانه اکتشاف، پهنه های اکتشافی فین- باغات، پهنه هرمزگان، پهنه زون ۱۱ و طاهروئیه نیز با توجه به اتمام مطالعات اکتشافی فاز پی جویی و شناسایی، در تاریخ فوق، محدوده های امید بخش شناسایی و ماحصل مطالعات پهنه به منظور انجام اکتشاف تکمیلی ثبت و مابقی پهنه ها آزاد شد.

وی با بیان اینکه ۱۸ فقره پروانه معدنی صادر شده است ، اذعان داشت : ۴۰ فقره پروانه اکتشافی صادر شده است که شامل مواد معدنی  مخلوط کوهی، سنگ آهک، مارن رسی، سنگ تزئینی، سنگ آهن، کانسارهای فلزی، سنگ مس و سنگ منگنز است.

قاسمی اهم اقدامات حوزه معدن در یکساله دولت را اتمام مطالعات اکتشافی فاز پی جویی و شناسایی پهنه ها شناسایی بالغ بر ۱۲۰۰ کیلومتر مربع محدوده امید بخش ماحصل انجام مطالعات پی جویی و شناسایی در پهنه های کوهشاه احمدی، بشاگرد، فین- باغات، زون ۱۱، پهنه طاهرویی و همچنین درج پهنه اکتشافی شناسایی ذخایر آهن غرب استان به وسعت ۳۳۸۰ کیلومتر مربع با هدف شناسایی ذخایر سنگ آهن و نیز اکتشاف بالغ بر ۵۰ هزار تن کانسنگ منگنز در شهرستان بشاگرد منطقه بیخ کهنو و صدور گواهی کشف طی فرودین ماه سالجاری اعلام کرد.

وی شناسایی بالغ بر ۲۴ میلیون  تن ذخایر معدنی اعم از فلزی و غیر فلزی طی بازه زمانی یکساله دولت سیزدهم با میزان سرمایه گذاری ۲۱۴۶۷ میلیون ریالی در امر اکتشاف این ذخایر را از دیگر موارد مهم در این حوزه برشمرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در اشاره به بخش صادرات غیرنفتی گفت: ارزش صادرات یکساله گمرکات در دولت سیزدهم ۱۱۳۷۷ میلیون دلار بود که از این بین ۱۷۰۷ میلیون دلار مربوط به صادرات بخش های مختلف اقتصادی استان هرمزگان است.

وی نوع محصولات صادراتی را صنایع شیمیایی-محصولات معدنی-فلزات معمولی و مصنوعات و …. اعلام کرد و گفت: کشورهای هدف صادرات غیرنفتی کشورهای حوزه خلیج فارس، هند، ترکیه و … است.

رئیس سازمان صمت هرمزگان، با بیان اینکه ارزش صادرات بخش های مختلف اقتصادی استان در پنج ماهه سالجاری۷۴۹ میلیون دلار است ، تصریح کرد : هدفگذاری صادراتی سالجاری ۲۳۵۴میلیون دلار و میزان تحقق هدفگذاری سالجاری ۳۲ درصد است .

رئیس سازمان صمت هرمزگان از اهم اقدامات حوزه بازرگانی خارجی به تخصیص سهمیه دو میلیون دلاری به پیله وران هرمزگان ، پیگیری موضوع فعال سازی بندر شیلاتی گوکسر به بندر چند منظوره جهت انجام فعالیت تجاری،تخصیص سهمیه مجدد (افزایش سهمیه) دو میلیون دلاری به پیله وران استان، افتتاح بازارچه ملوانی هرمز جهت کمک به رونق فعالیت ملوانی و رونق اقتصادی اعلام کرد.

وی درخصوص اصناف نیز گفت : کاهش میانگین زمان صدور مجوز از ۳۰ روز به  25 روز ، تعداد مجوزهای صادر شده در یکساله دولت ۱۰ هزار و ۳۳۹ فقره مجوز فعالیت صنفی صادر شده است که اشتغال ایجاد شده  20 هزار و ۸۴۷ نفر بر مبنای ۲٫۵ نفر اشتغال هر مجوز صادره است .

این مسئول در خصوص سامانه جامع تجارت، بعنوان یکی از سامانه های مهم وزارت صمت اعلام کرد: از زمان استقرار دولت سیزدهم و در اعلام سامانه جامع تجارت، تمام واحدهای صنعتی، معدنی، صنفی و بازرگانی ملزم به اخذ شناسه و ثبت کالای تولیدی و یا وارداتی هستند.

قاسمی ثبت اطلاعات شبکه های تامین و توزیع در سامانه جامع تجارت و رصد سامانه مذکور در راستای شناسایی متخلفین و معرفی آنان به نظارت و بازرسی جهت برخورد با متخلفین را یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم برشمرد.

وی اعلام کرد: این سامانه چرخه کاملی از، مواد اولیه، تولید ، توزیع عمده و خرده را شامل می شود که بعنوان یک سامانه جامع می توان از هرگونه تخلفی که در توزیع و یا احتکار انجام می شد، جلوگیر نمود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان راه اندازی مرکز پاسخگویی را از دیگر اقدامات وزارت صمت در دولت جدید برشمرد و گفت: سامانه تلفنی ۱۲۴ که در سنوات قبل تنها برای ثبت شکایات استفاده می شد اکنون بعنوان تلفن مرکز پاسخگویی وزارت صمت و استانهاست که با اخذ گزارشات تلفنی موارد را به کارشناسان حوزه ها ارجاع می دهد.

وی این اقدام را در راستای پیگیری سریع و تکریم ارباب رجوع اعلام کرد.

قاسمی در پاسخ به نحوه  نظارت مردمی اعلام کرد: از دو طریق سامانه تلفنی ۱۲۴  و سامانه اینترنتی.ir 124 شهروندان می توانند شکایات خود را از واحدهای متخلف ثبت نمایند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با بیان اینکه تعداد بازرسی های انجام شده در یکساله دولت سیزدهم ۱۷۴۶۳۰ مورد ثبت شده است، گفت: تعداد پرونده های متشکله ۱۵۵۹۷ فقره با ارزش ریالی ۱۳۲٫۴۵۴٫۸۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰ است که پرونده های مذکور جهت سیر مراحل قانونی به مراجع ذیصلاح ارجاع شده است.

این مسئول در پایان این عملکرد یکساله سازمان صمت ، خاطر نشان کرد : پاسخگویی تماس های ۱۲۴ از ساعت ۷:۳۰ صبح الی ۲۲ شب به صورت حضوری و از ۲۲ تا ۷:۳۰ صبح بر روی پیغامگیر است.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

انتهای پیام