با حضور نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ، استاندار هرمزگان ، معاون امور اقتصادی استانداری ،رییس سازمان صمت هرمزگان و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی استان عملیات اجرایی کارخانه تولید کاغذ چاپ، تحریر و کپی در شهرک صنعتی "گمبرون"آغاز شد.

 

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، رئیس سازمان صمت هرمزگان در این مراسم با بیان اینکه مجوز آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه در سال جدید صادر شده است گفت : اعتبار مورد نیاز برای این تعداد پروژه ۸۰ هزار میلیارد تومان است که هر ۲ هفته عملیات اجرایی یک پروژه آغاز می شود.

خلیل قاسمی ، با بیان اینکه عملیات اجرایی نخستین کارخانه تولید کاغذ چاپ، تحریر و کپی در هرمزگان آغاز شد ،عنوان کرد  : این کارخانه با زیربنای ۲۳ هزار متر مربع ، ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن انواع کاغذ را دارد .

قاسمی با بیان اینکه برای ساخت این کارخانه ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است ، افزود : با بهره برداری از این کارخانه برای ۳۳۰ نفر اشتغالزایی می شود .

وی، عنوان کرد : در این کارخانه انواع کاغذ تحریر و چاپ از خمیر کاغذ بکر تولید می شود .

رییس سازمان صمت هرمزگان ،  خاطرنشان کرد : کارخانه تولید کاغذ در سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد.

قاسمی ، تصریح کرد : استان هرمزگان نخستین استان برای اجرای طرح تولید کاغذ در کشور است که در صورت راه اندازی این کارخانه، می توان سالانه بیش از ۵ میلیون تن کاغذ را نیز به کشورهای دیگر صادر کرد.

 

کشور می تواند سالانه ۵ میلیون تن کاغذ صادر کند

 

سرمایه گذار این پروژه نیز در این مراسم  با بیان اینکه دنیای امروز صنعت کاغذ ،کشت و صنعت است گفت: دیگر روش قطع درختان جنگل را نداریم. در حال حاضر کشورهایی که زمانی وارد کننده کاغذ بودند، امروز به صادر کننده کاغذ تبدیل شده اند.

علی اصغر تجدد مطرح کرد : من از سال ۵۴ وارد کننده انواع کاغذ به ایران بوده ام، تجربیات دید و بازدید سایر کارخانه های تولید کاغذ در جهان را دارم که سر آمد همه این کشورها برزیل و اندونزی هستند.

تجدد اضافه کرد : می خواهیم از تجربیات و تکنولوژی سایر کشور ها استفاده کنیم تا به مرز خودکفایی در واردات برسیم و ازطرفی صادرات هم داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت سروستان سپاهان تاکید کرد: با وزارت کشاورزی صحبت کردیم و آن ها پذیرفتند که این یک طرح بسیار نوآورانه است.

وی تصریح کرد: در مقیاس ۲ هزار هکتار، اوکالیپتوس را که ماده اولیه تولید خمیر کاغذ است، به صورت نهال می کاریم. پس از ۵ سال که درخت ها بزرگ شدند، از درختان خودمان استفاده می کنیم، حتی نهال آن را هم به سایر کشاورزان استان می دهیم و پس از رشد نهال ها،خودمان از آنها درخت ها را می خریم، تا منبع در آمدی برای کشاورزان هرمزگان هم باشد.

سرمایه گذار این پروژه افزود: ابتدای امر مقرر شده که خمیر کاغذ را وارد کنیم و در اینجا آن را تبدیل به کاغذ و سپس بسته بندی کنیم.

مدیرعامل شرکت سروستان سپاهان بیان داشت : درخت اوکالیپتوس در زمین های ناهموار و با آب نامتعارف نیز رشد می کند؛ یعنی نیازی به آب شیرین یا تسویه شده ندارد، حتی با پسآب فاضلاب هم می توان کاشت.

تجدد اضافه کرد : کل خطه جنوب ایران، ظرفیت کاشت و صنعت کاغذ را دارد، پس از ۱۰ سال کشور ما می تواند، سالانه ۵ میلیون تن کاغذ صادر کند.

محمد آشوری نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت : هرجا پروژه ای کلید می خورد با خود اشتغال و مسئولیت های اجتماعی را به دنبال  دارد.

احمد مرادی ، دیگر نماینده استان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت  : امیدواریم در آینده ای نزدیک با احداث این پروژه در هرمزگان ،نیازکشور  به واردات کاغذ برطرف شود و ما وظیفه داریم از این پروژه حمایت کنیم.

وی با اشاره به ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع و کارخانجات بزرگ در استان ، یادآور شد  : در بخش خصولتی و شبه دولتی  اصرار داریم که حتما به مسئولیت های اجتماعی خود عمل نمایند اما در بخش خصوصی که فرد از جیب و مال خود سرمایه گذاری کرده خواهش می کنیم که برای افزایش مال و برکت خود و همچنین کمک به رفع برخی مشکلات در استان  در این بخش فعالیت کنند.

 

سرمایه گذاران بیابان های ما را آباد می کنند

استاندار هرمزگان نیز در این مراسم با بیان اینکه دست سرمایه گذاران را می بوسم گفت : کم پیش می‌آید این جمله را به کار ببرم اما امروز می‌گویم که من دست سرمایه‌گذاران را می‌بوسم چرا که سرمایه‌گذاران بیابان‌‌های  ما را آباد می‌کنند، برای فرزندان‌مان اشتغال ایجاد می‌کنند و کشور ما را به توسعه و پیشرفت نزدیک‌تر می‌کنند.

مهدی دوستی  افزود: هرمزگان بر خود می‌بالد که در سرمایه‌گذاری رتبه خوبی دارد و توانسته تعامل مثبتی با سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

دوستی عنوان کرد : ما از ابتدا چند راهبرد را در دستورکار خود قرار دادیم که در تکمیل طرح‌های توسعه‌ای پیشین استان هرمزگان که چندین سال معطل مانده، ایجاد واحدهای تولیدی جدید و تکمیل زنجیره‌های ارزش خلاصه می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، تصریح‌کرد: زنجیره‌ی چوب یکی از زنجیره‌های نو و جدید است که ارزش افزوده‌های بالایی را به همراه دارد و در کنار آن می‌توانیم واحدهای جدیدی را نیز ایجاد کنیم بر همین اساس از سرمایه‌گذار این طرح می‌خواهم که از همین الان به فکر ایجاد سایر خوشه‌های این صنعت نیز باشد.

دوستی با تاکید بر لزوم ایجاد زنجیره‌ی MDF در استان هرمزگان، تصریح‌کرد؛ ایجاد زنجیره MDF علاوه بر اینکه نیاز کشور را رفع می‌کند یک معامله‌ی برد برد خواهد بود چرا که همسایگان جنوبیِ ایران، MDF مورد نیاز خود را از طریق همسایگان شمال غرب ایران تامین می‌کنند و اگر این زنجیره ایجاد شود ارزش‌افزوده‌ی بالایی برای ما به همراه خواهد داشت.

استاندار هرمزگان، ادامه داد: ویژگی منحصر به فرد تولید کاغذ در هرمزگان این است که مردم نیز می‌توانند در آن ایفای نقش

داشته و منتفع شوند؛ به این صورت که نهال مجانی اکالیپتوس را به مردم تحویل می‌دهند و بعد از سه سال آن را با قیمتی مناسب از مردم خریداری می‌کنند.

گفتنی است ، سرمایه گذار این پروژه شرکت “کشت و صنعت و صنایع کاغذ سی و سه باغ سروستان سپاهان پویا” است.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

انتهای خبر /