مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت : عملیات لایروبی اسکله قدیم بندرخمیر به منظور ارتقاء ضریب ایمنی ترددهای دریایی و تحقق خواسته‌های مردمی و شناورداران سنتی درحال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، حسین عباس‌نژاد با اشاره به آغاز عملیات لایروبی اسکله قدیم بندرخمیر اظهار داشت : این اقدام اداره کل بنادر استان در راستای تحقق خواسته‌های مردمی و مسئولان شهرستان بندرخمیر و با هدف افزایش ظرفیت پهلوگیری شناورهای سنتی و ارتقاء ضریب ایمنی ترددهای دریایی در این اسکله آغاز شده است.

وی امکان ماندگاری شناورهای سنتی در ساعات مختلف شبانه‌روز و ارتقاء ضریب ایمنی ترددهای دریایی و توسعه تخلیه و بارگیری شناورهای سنتی (لنج‌ها) را از دیگر اهداف عملیات لایروبی اسکله قدیم بندرخمیر عنوان کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: مطالعات لازم از جمله هیدروگرافی و شناخت توپولوژی منطقه، بررسی جنس بستر و ارزیابی، هماهنگی شیوه برداشت و تعیین محل لای‌ریزی از ابتدای سال گذشته با هماهنگی سازمان‌های مربوطه انجام شد.

به گفته عباس‌نژاد ، در مرحله نخست با استفاده از یک بیل مکانیکی دو‌زیست دارای دکل ۱۸ متری انجام لایروبی پای اسکله به میزان ۱۶ هزار متر مکعب و حمل لای به خشکی آغاز و در مرحله نهایی نیز تا میزان ۲۵ هزار متر مکعب لایروبی از طریق افزایش ظرفیت و توان بیل مکانیکی دارای دکل ۲۴ متری برای اطمینان از ترابری ایمن شناورها برنامه‌ریزی شده است.

وی وجود کارخانه سیمان و گچ، کارگاه‌های لنج‌سازی و مزارع پرورش آبزیان و عقبه و قدمت تجارت دریایی را بخشی از مزیت‌های اقتصادی شهرستان خمیر برشمرد و خاطرنشان کرد: احیای اسکله قدیم بندر خمیر باعث رضایت دریانوردان شناورهای سنتی و شکوفایی بیشتر این شهرستان خواهد شد.

گفتنی است ، برای لایروبی در آب‌هایی که برای کشتی‌های معمولی کم‌عمق و عملاً غیرقابل تردد محسوب می‌شوند، از لایروب‌های دوزیست استفاده می‌شود.

برای نگه‌داری کانال‌های کوچک و پای اسکله‌ها نیز از این نوع لایروب‌ها استفاده می‌شود.

طراحی این نوع لایروب‌ها به شکلی است که می‌توانند در آب‌های کم عمق و همچنین در محیط‍‌های با بستر گل و لای و تغییرات جزر و مدی بالا عملیات لایروبی را انجام دهند.

شهرستان بندر خمیر در ۹۵ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.

انتهای خبر /