سرپرست شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان، گفت: اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی پیرامون خالی شدن یکباره آب سد چلوگهره صحت ندارد و حفره نشان داده شده در تصویر، دریچه تخلیه گر تحتانی است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، جمشید عیدانی اظهار کرد: سد چلوگهره واقع در ۱۰۰ کیلومتری شهر بندرعباس، در تراز نرمال توانایی ذخیره ۶٫۹ میلیون متر مکعب آب را دارد.

وی عنوان کرد: شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان در سال ۱۳۹۸، بهره برداری سد چلوگهره را از سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بر عهده گرفت و پس از وقوع سیلاب دی ماه سال ۱۳۹۸، سد چلوگهره به تراز نرمال خود که ۶٫۹ میلیون متر مکعب است رسید.

عیدانی ادامه داد: اینکه در فضای مجازی، خالی شدن یکباره آب سد به حجم ۱۰ میلیون متر مکعب مطرح می شود، کذب است و حفره موجود در تصویر منتشر شده در فضای مجازی مربوط به دهنه تخلیه گر تحتانی سد است.

وی با اشاره به تلفات و نفوذ آب به عنوان دلایل اصلی خشک شدن سد چلوگهره، خاطرنشان کرد: با وجود کاهش شدید بارندگی در استان هرمزگان و در پی آن کاهش میزان آورد سد، خشک شدن دریاچه آن پس از مدتی قابل انتظار و طبیعی است و تنها پس از خشک شدن دریاچه، دریچه تخلیه گر تحتانی نمایان شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان گفت: بر اساس گزارش های ارائه شده توسط کارشناسان شرکت، حجم سد پس از محاسبه تلفات، کمتر از ۴ میلیون متر مکعب بود؛ که بخشی از این مقدار نیز به صورت مستمر در طول سال به زمین نفوذ کرده و باعث خشک شدن دریاچه این سد شده است.

عیدانی با اشاره به کاهش شدید بارندگی در مقایسه با سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به شرایط پیش آمده، مدیریت مصرف در میان مصرف کنندگان منابع آبی از جمله کشاورزان، صنعتگران و مصرف کنندگان آب شرب یک ضرورت محسوب می شود.