اولین کارخانه بزرگ مقیاس فرآوری سنگ آهن هماتیتی تنگ زاغ با حضور استاندار هرمزگان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان صمت هرمزگان و برخی مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان حاجی آباد در دهه تولید و تجارت افتتاح شد.

به گزارش  پایگاه خبری صبح دریانیوز ، استاندار هرمزگان در حاشیه افتتاح کارخانه کنسانتره آهن تنگ زاغ در اشاره به توسعه صنعت  فولاد اظهار داشت: در این صنعت چالشی داریم که تا سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن برسیم که چالش اصلی، تامین مواد اولیه است ، چرا که پایه اصلی توسعه صنعت فولاد را معادن مگنتیت قرار دادیم .

مهدی دوستی،  افزود: ما ظرفیت دیگری نیز بنام هماتیت داریم که در حال حاضر استان هرمزگان قریب به ۸۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن هماتیتی دارد و امروز شاهد بودیم که این کارخانه می تواند یک خبر خوب برای صنعت فولاد ایران باشد.

دوستی ، عنوان کرد : اگر ما بتوانیم از سنگ هماتیت بهره برداری مطمئنی داشته باشیم، می توانیم تمام زنجیره  فولاد کشور را امیدوار کنیم و تمام چشم اندازهایمان که بعضا به دلیل نگرانی از تامین مواد اولیه ، دچار اسیب شده را تامین کنیم.

استاندار هرمزگان در اشاره به افتتاخ خط ۳۰۰ هزار تنی فاز نخست این کارخانه و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم با ظرفیت یک ملیون تنی، اظهار داشت:  زیرساختهای اجرا شده در فاز نخست این کارخانه اعم از زیرساختهای برق، سیستم کنترل و آب، خوشبختانه بسیار وسیع و کامل دیده شده است به نحوی که می تواند، بخشی از فاز دوم را هم پوشش دهد.

دوستی ضمن تشویق این واحد صنعتی افزود: یکی از بهترین کارهایی که در این کارخانه صورت گرفته است بومی سازی آن است که در واقع تجهیزات را به عنوان قلب اصلی سیستم، می توان گفت تماما،  داخلی سازی شده است و نیاز است که ما حمایت کنیم.

وی  ضمن دعوت از سرمایه گذاران به این استان افزود: در استان هرمزگان با وجود پتانسیل هایی که در زمینه هماتیت داریم ، از سرمایه گذاران دعوت می کنیم که به استان هرمزگان آمده و از این فرصت بی بدیل استان بهره مند شوند.

نماینده مردم در مجلس شورا اسلامی نیز در حاشیه این افتتاحیه،  اظهار داشت: برنامه استراتزی صنعتی کشور مورد تصویب مجلس قرار گرفته است و مجلس هم در توسعه صنعتی کشور بر همین مبنا  اجرا می شود.

محمد آشوری تصریح کرد: یکی از بحث هایی که در چرخه تولید فولاد کشور بعنوان صنعت استراتژیک مطرح شده است زنجیره تولید بود که کارخانه کنسانتره سنگ آهن تنگ زاغ بر همان مبنا شکل گرفته است که جای بسی خوشبختی است که  با تلاشهایی استاندار و حمایتهایی که توسط وزارت صمت در حال انجام است ،  رویکرد تولید فولاد  بعنوان صنعت دریا پایه در حال انجام است.

وی در اشاره به حمایتهای مجلس برای طرح های توسعه ای و طرح هایی که می تواند ارزش افزوده ای داشته باشد، اعلام کرد: افتتاح این کارخانه در واقع پر کردن حلقه مفقوده زنجیره تولید است که در جای خود کار بسیار ستودنی است و مجلس هم در این زمینه حتما برنامه حمایتی خود را هم در عرصه قانون گذاری و هم در عرصه های حمایتی دیگر هم خواهد داشت.

 رئیس سازمان صمت هرمزگان نیز در حاشیه افتتاح و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم  این کارخانه اعلام کرد: کارخانه کنسانتره تنگ زاغ با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان ضمن جلوگیری از خام فروشی بیش از ۳۰۰ هزار تن مواد معدنی، زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر مستقیم را برای شهرستان حاجی آباد فراهم کرده است.

خلیل قاسمی افزود: محصولات تولیدی این کارخانه بیش از  120 هزار تن کنسانتره سنگ آهن و ۸۰۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی شده در سال است.

قاسمی ، اذعان داشت : مساحت فاز اول کارخانه کنسانتره آهن در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و زیربنای   5 هکتار ساخته شد است که شامل چهار بخش اعم از واحد خردایش، واحد نرمایش، واحد فرآوری و واحد آبگیری است.

وی ضمن اشاره به آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این کارخانه  ، افزود: فاز دوم این کارخانه تولید یک میلیون تن کنسانتره آهن است که از ۲٫۵ میلیون تن انتقال مواد معدنی از این منطقه جلوگیری خواهد کرد.

رئیس سازمان صمت هرمزگان با اشاره به توسعه هماتیت در این بخش بعنوان سیاستهای استان و کشور و رسیدن به مرحله محصول نهایی ، بیان داشت: میزان سرمایه گذاری طرح توسعه کارخانه کنسانتره سنگ آهن تنگ زاغ قریب به  900 میلیارد تومان است و می توان اذعان کرد که در بحث آهن هماتیتی، این افتتاح و کلنگ زنی ها در نوع  خود ، در کشور بی نظیر است.

انتهای پیام