شرکت دانش‌بنیان پیشگام ساخت آیریک موفق به ساخت بیرینگ‌هایی شده که در برابر دمای بالا مقاومت دارند و خود روانکار هستند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پیشگام ساخت آیریک  مستقر در پارک علم و فناوری هرمزگان با بیان اینکه بیرینگ ساخت این شرکت در هر بخشی از صنعت که دما بالا باشد قابل استفاده است، گفت: تنها سازنده این قطعه یک شرکت آمریکایی است اما به خاطر شرایط تحریم امکان واردات این محصول وجود ندارد، بنابراین تولید داخلی توانسته جایگزین مناسبی باشد.

حمید سلمانی تصریح کرد: بیرینگ‌ها قطعاتی هستند که معمولا به‌عنوان تکیه‌گاه بر سر شفت‌ها و محورها نصب می‌شوند و حرکت موجود در آن‌ها را به‌صورت روان و یکنواخت انتقال می‌دهند. نیروی اصطکاک در ماشین باعث اتلاف انرژی زیادی می‌شود، بیرینگ‌های نصب شده روی شفت‌ها و محورها اصطکاک به وجود آمده در این نقاط را کاهش می‌دهند.

سلیمانی بیان داشت: بیرینگ خودروانکار دما بالا توان تحمل دمای ۶۰۰ الی ۸۰۰ درجه را نیز دارد و از ویژگی‌های مهم آن عدم نیاز به روانکاری است. این محصول مناسب برای استفاده در صنایع مختلف ازجمله فولاد، نفت و گاز و پتروشیمی و تجهیزات صنایع غذایی است.درخواست ساخت این محصول را شرکت فولاد هرمزگان جنوب داده بود و در حدود ۲ سال کار تحقیق و توسعه این محصول به طول انجامید تا بتوان محصولی باکیفیت و قابل‌رقابت با نمونه آمریکایی ساخته شود.

*عدم نیاز به روانکاری

وی گفت:سالانه در حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ قطعه برای این شرکت ساخته می‌شود، همچنین شرکت‌های دیگر نیز خریداران این محصول هستند. این محصول در شرکت فولاد هرمزگان برای باز و بسته کردن دریچه‌های کوره استفاده می‌شود.

از مزیت‌ها و کاربردهای این محصول می‌توان به استفاده از کامپوزیت‌های مختلف گرافیتی با توجه به نیرو و دمای کارکرد، مناسب برای استفاده در محیط‌های صنایع غذایی، عدم انبساط حرارتی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پیشگام ساخت آیریک با اشاره به اینکه این محصول قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به نمونه خارجی خود دارد و توانسته صرفه‌جویی ارزی بالایی به همراه داشته باشد، افزود: حمایت‌ها و بازدیدها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باعث رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان شده است.

انتهای پیام