قلعه کمیز رودان در روستایی به همین نام در 12 کیلومتری شهرستان رودان قرار دارد، این شهرستان در 100 کیلومتری بندرعباس واقع شده است،جمعیت آن در سرشماری سال 1390، 118هزار و 547 نفر اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، قلعه کمیز بر فراز یک پشته صخره ای ساخته شده است که پی بنا با مصالح قلوه سنگ و دیوارهای آن با خشت های قالبی به ابعاد۲۵*۲۵*۵ و ۳۰*۳۰*۸ سانتی متر شاخته شده اند، این بنا دارای حصار بیرونی و چهار برج می باشد.

قلعه کمیز هرمزگان در سال ۱۳۹۰ در پی وقوع طوفانی شدید که با بارش باران و سیل همراه بود تخریب شد و به قسمت های زیادی از روستای قلعه کمیز و خوده قلعه صدمه وارد آمد،این حادثه باعث شد سازمان میراث فرهنگی در همان سال این قلعه را با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال برای اولین بار مرمت کند، همانطور که در عکس قلعه کمیز مشاهده می کنید صلابت و پایداری قلعه نشان از وجود مردمانی دلیر در این منطقه می دهد،در تاریخ ده دی ماه ۱۳۸۱ در سازمان ثبت آثار ملی، این قلعه با شمار ثبت ۶۷۶۳ به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شده است.

تاریخچه قلعه کمیز را کارشناسان مربوط به دوران صفویه و قاجاریه می دانند،روستای قلعه کمیز رودان همانطور که از ساختمان و برج و باروهای آن پیداست، متحمل نبردهای متعددی با دشمنان خارجی بوده است،در نقشه روستای قلعه کمیز مشاهده می شود، وجود خانه های سنگی و قبرهای قدیمی در اطراف کوه ها و سنگ نوشته هایی با خط میخی، سبک زندگی دور از مرکز را نشان می دهد.

بیشتر آثار بدست آمده از این قلعه مربوط به اسلام میانه و دوره های ایلخانی تا صفوی می باشد و مساحت ساختمان قلعه نیز به هزار متر و روی هم رفته وسعت آن با احتساب حصار اطراف ، به ۱۸ هکتار می رسد.

انتهای پیام