استاندار هرمزگان با تاکید بر لزوم تعریف مدل مشارکت در فعالیت‌های دانش بنیان، اقتصاد پلت فرمی را یک مدل موفق فناورانه دانست.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، مهدی دوستی در نشست بررسی فعالیت‌های دانش بنیان در استان هرمزگان که با حضور رؤسای دانشگاه‌ها و نمایندگان برخی از شرکت‌های فناور و نوآور برگزار شد، با اشاره به دلایل توفیق برخی از کشورها در فروش محصولات، اظهار کرد: یکی از دلایل عمده این موفقیت، بهره‌گیری از فناوری نسل چهارم است در حالی که عمده تولیدات صنعتی ما با فناوری نسل ۲ است.

 دوستی افزود: انقلاب صنعتی چهارم با همکاری‌های مشترک دانشگاه، صنعت، لایه اقتصادی و سیاسی محقق می شود و تا زمانی که این چهارضلع نتوانند کار مشترکی را انجام دهند، موفقیتی حاصل نمی شود.

 وی، خواستار تشکیل کارگروه مشترک با حضور متولیان این چهار حوزه مهم شد و گفت: باید در نشست‌های این کارگروه، نیازها و مزیت های نسبی صنایع شناسایی شود و در خصوص برندسازی، تجاری‌سازی و یا توسعه طولی یک محصول فناورانه تصمیم‌گیری شود.

 دوستی، حکمرانی هوشمند و اصلاح فرآیندها را هم جزئی از فعالیت‌های دانش بنیان و فناورانه قلمداد کرد و افزود: شاید از محل اعتبارات صندوق پژوهش و فناوری سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) محدودیت داشته باشیم اما باید آن را با مدل‌های دیگر تأمین کنید؛ الزام صنایع به انتقال دارایی خود به حساب مشخص یکی از این مدل هایی است که در استان اجرایی شده است و بر اساس این اعتبار، برای کارآفرینان، زنان سرپرست خانوار و مشاغل خرد تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

 وی، تمرکز بیش از حد روی ساختمان سازی را آفت فعالیت‌های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: اختراعات بزرگ جامعه بشری از اتاق های کوچک شکل گرفته است؛ ما گرفتار سخت افزار شده‌ایم و باید به جای آن روی مدل‌های کسب و کار و شیوه مشارکت تمرکز کرد.

 دوستی ، اقتصاد پلت فرمی و تقاضا محور را یک مدل موفق فناورانه معرفی کرد و گفت: این مدل کسب و کار نمونه یک مدل مطلوبی است که می‌توان از آن انتظار خروجی مثبت داشت.

 وی، ورود شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی را به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت هایی که با آن مواجه هستیم، برای افزایش بهره وری در این بخش، هیچ راه حلی غیر از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد.

دوستی گفت: باید یک پلتفرم ایجاد و برای یک مسئله ارکان مختلفی تعریف کرد، بین بازیگران مختلف تقسیم نقش شود و صندوق‌های پشتیبان و لایه های پشتیبان نیز در کنار آن قرار بگیرند.

انتهای پیام