سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان از آغاز برداشت ماهی از قفس های مزرعه هندورابی با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ، معاون آبزی پروری و رئیس گروه پرورش ماهی در قفس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، ساسان صادقی با اشاره به شناسایی ۱۱۳ هزار تن ظرفیت پرورش ماهی در قفس در استان هرمزگان گفت : تاکنون ۸۴ قفس در مزارع پرورش ماهی در قفس استان مستقر شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال حدود ۶۵ قفس دیگر در آبهای استان هرمزگان به آب اندازی شود.

وی تصریح کرد : با توجه به فشار بر ذخایر آبزیان در نتیجه افزایش صید و صیادی و همچنین در مسیر تحقق برنامه های تحولی وزات جهاد کشاورزی،در حال تشویق و حمایت از سرمایه گذاران به ویژه ورود صیادان به حوزه های آبزی پروری هستیم.

صادقی با بیان اینکه این مزرعه با ذخیره سازی بیش از ۱۰۰ هزار قطعه بچه ماهی دوره پرورش خود را آغاز کرد تصریح کرد : این میزان ذخیره سازی در سه قفس و از حدود شش ماه پیش صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه وزن متوسط هر قطعه ماهی برداشت شده حدود یک کیلو گرم است تصریح کرد : پیش بینی می شود حدود ۸۰ تن ماهی از این مزرعه برداشت شود.

سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان افزود : مزرعه پرورش ماهی در قفس به ظرفیت کل ۵۰۰ تن در سال توسط صیاد هندروابی در غرب بندرلنگه در فاز اول با ظرفیت ۲۵۰ تن با ذخیره سازی  بچه ماهی وارد  تولید می شود.

صادقی با اشاره به اینکه صیانت بیشتر از ذخایر ،نگرش اکوسیستم محور،کاهش فشار بر ذخایر و بهبود معیشت و اقتصاد صیادان با توجه به کاهش ذخایر را از اهم دلایل دعوت جامعه صیادی برای ورود به آبزی پروری است،ادامه داد: این مزرعه برای حدود ۱۵ نفر اشتغال ایجاد می کند و تاکنون بالغ بر ۱۵۰میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش پشتیبانی و تولید این مجموعه صرف شده است.

مدیرکل شیلات هرمزگان افزود: به زودی تعداد زیادی از مزارع قفس در شهرستانهای سیریک و قشم توسط جامعه صیادی ایجاد خواهد شد و این موضوع نشان دهنده اهمیت حفظ ذخائر طبیعی دریا و آینده نگری صیادان برای حفظ معیشت و اشتغال پایدار است.

در ادامه جواد باسره مدیر تولید این مزرعه با بیان اینکه مزرعه پرورش ماهی هندورابی زاده برای اولین بار بدون استفاده از آنتی بیوتیک موفق به افزایش ضریب  بازماندگی شده است گفت : این مزرعه می تواند الگویی موفق برای جامعه صیادی علاقه مند به آبزی پروری باشد.

وی افزود : مزرعه پرورش ماهی در قفس هندورابی یک نمونه کاملاً بومی است که با استفاده از دانش و تخصص ایرانیان به موفقیت رسیده است.

باسره انتخاب محل مناسب ، تامین ، طراحی ، تعمیر و نگهداری قفس به صورت فنی ، مدیریت دقیق و مناسب تولید زیر نظر متخصصان ، بومی سازی دانش با توجه به محیط و کارشناسان داخلی در این مزرعه را از اهم دلایل موفقیت آن خواند.

انتهای پیام