امام جمعه اهل سنت بندرعباس گفت: شرف و حیات آدمی بدون آزاد بودن معنا پیدا نمی کند و اگر بخواهیم شخصیتی با این خصوصیات مثال بزنیم نام حسین(رضی) بهترین نمونه از این خصوصیات است که نامشان با آزادی و آزادگی گره خورده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، شیخ یوسف جمالی با بیان اینکه اهل سنت و جماعت فضائل بسیاری را برای حسین(رضی) ذکر کرده اند، افزود: ذکر یکی از این موارد کافی است که ما را به مقدار محبوبیتش نزد حضرت محمد (ص) آگاه سازد.
جمالی با اشاره به روایت “هما ریحانتای من الدنیا” تصریح کرد: این روایت درباره حسن  و حسین رضی ا… عنهما است که در صحیح بخاری از ابن عمر به نقل از پیامبر (ص)بیان شده است.
امام جمعه اهل سنت بندرعباس در تشریح این روایت ادامه داد : آن چه در این خصوص مهمتر است قرین بودن حضرت حسین(رضی) با آزادی و آزادگی است.
به گفته شیخ جمالی، شرف آدمی و حیات انسانی  بدون آزاد بودن معنا پیدا نمی کند همان گونه که عمر بن خطاب رضی الله عنه در مقوله تاریخی خود می فرماید “متی استعبدتم الناس وقد ولدتهم أمهاتهم أحرارا” شاید امروز اهمیت این موضوع بیش از پیش حس شود چرا که در عصری زیست می کنیم که علیرغم تبلیغات و ادعاهای بسیار زیاد در این باب ،آزادی کالایی کمیاب شده و جهان غرب وشرق هر یک به شکلی از این موهبت الهی بی بهره اند.
وی بیان داشت : در عصر حاضر جمعی به اسم آزادی در پی شهوت روان و دیگران بر آن ها حکمرانی می کنند؛ از سوی دیگر، گروهی نیز از ابتدایی ترین حقوق خود بی بهره اند که در چنین بیابانی رفتار حسین بن علی رضی الله عنه بیشتر قابل درک است که به بهای جانش حاضر به پذیرش استبداد نشد.
امام جمعه اهل سنت بندرعباس افزود: دومین درسی که می توان از رفتار ایشان گرفت نوع تعامل حاکم و محکوم است؛ حسین رضی الله عنه قائل به تعیین حاکم از طریق مردم بود و خلاف این امر را انحراف از مبانی شرع می دانست.
وی گفت: حسین ابن علی (رضی) با الهام از آیه وَٱلَّذِینَ ٱسۡتَجَابُوا۟ لِرَبِّهِمۡ وَأَقَامُوا۟ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَمۡرُهُمۡ شُورَىٰ بَیۡنَهُمۡ وَمِمَّا رَزَقۡنَـٰهُمۡ یُنفِقُونَ که در آیه  ۳۸ سوره الشوری آمده است، حاضر نشد اولین کسی باشد که این انحراف به اسمش رقم می خورد.
شیخ جمالی ادامه داد : رفع  ظلم و ستم و حق انتخاب حاکم توسط مردم را باید بیشتر از این ارج نهیم و تلاش کنیم رهرو خوبی برای چنین شخصیتی که جانش را به خاطرش به قربانگاه برد باشیم.
وی در پایان با استناد به آیه { مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ رِجَالࣱ صَدَقُوا۟ مَا عَـٰهَدُوا۟ ٱللَّهَ عَلَیۡهِۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحۡبَهُۥ وَمِنۡهُم مَّن یَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُوا۟ تَبۡدِیلࣰا }(سوره اﻷحزاب: ۲۳) افزود: آزادی هزینه دارد و حسین رضی الله عنه به خوبی آن را معنا کرد.

انتهای پیام