پیرامون آخرین تحولات هدفمندسازی یارانه ها، نشست ویژه نظارت بر تامین و توزیع کالاهای اساسی در استان، در محل استانداری هرمزگان با حضور معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری، ریاست سازمان جهاد کشاورزی ، صمت و امور اقتصادی و دارایی هرمزگان به همراه اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز،علی فیروزی با اشاره به تحولات و شایعه های اخیر در حوزه توزیع کالاهای اساسی و کمبود نان در کشور گفت: برای حذف یارانه پنهان که آفت اقتصادی ست و باعث قاچاق کالایی چون آرد به کشور های همسایه می شود،  کشور دست به اجرای هدفمند سازی یارانه ها زده است که به شیوه ی جدیدی انجام می شود.

فیروزی تصریح کرد: موضوع روغن و توزیع آن چند روزی است که داغ شده است و شایعات بسیاری پیرامون آن شکل گرفته استـ و همانند شکر در این حوزه افزایش قیمت داشته ایم که هم اکنون در حال کنترل آن هستیم.

وی اظهار کرد:  کشور ما به واسطه تفاوت قیمتی که در زمینه کالای اساسی به خصوص آرد با کشورهای همسایه داشته و با عدم کنترلی که روی آن بوده با قاچاق گسترده ای مواجه شده است و از این رو دولت آیت الله رئیسی دست به اصلاح توزیع و اصلاح قیمت ها زده است.

 فیروزی تاکید کرد:  بنا به ابلاغ هایی که صورت گرفته، استان هرمزگان به عنوان ۳۱ استانی است که در نظر می رود مورد اصلاح قیمت ها و توزیع قرار بگیرد.

وی تشریح کرد:در چند روز گذشته اقدامات خوبی توسط جهاد کشاورزی هرمزگان در تامین کالاهای اساسی در سطح هرمزگان صورت گرفته استـ و از همین جا اعلام میکنم که هیچ کمبود کالایی در استان نداریم.

علی فیروزی تاکید کرد: همین جا اعلام می کنم که به هیچ وجه اجازه احتکار نخواهیم داد و با احتکار کننده ها برخورد می کنند؛ زیرا مستقیما با قووت و نان مردم بازی می کنند.

وی گفت: مردم می توانند،  روغن را در فروشگاه های تهیه کنند زیرا در تامین و توزیع آن مشکلی وجود ندارد، به طور کل، بحث کمبود کالای اساسی در کشور مطرح نیست،  تنها بحث توزیع هوشمندانه تر آن است.

این مقام مسئول در ادامه تشریح کرد: در مورد بحث نان که این روزها در مورد آن شایعه بسیار است باید اعلام کنم که قیمت نان افزایش نخواهد یافت و تنها شیوه جدیدی برای توزیع آن خواهیم داشت که در آن خصوص هم مردم هزینه ای پرداخت نخواهند کرد. 

فیروزی در پایان گفت:  بخشی از اختیارات این طرح در دست استانداری و بخشی دیگر طرح ملی است از این رو خواهشمندم که رسانه ها و مردم، تحولات را از رسانه های معتبر پبگیری کنند و تمامی اطلاع رسانی ها در این حوزه از طریق سخنگوی دولت انجام می گیرد. 

*توزیع یارانه عامل  قاچاق آرد و ضایعات نان

در ادامه نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان  با اشاره به نتایج مثبت توزیع هدفمند یارانه ها گفت: با محتکران و گرانفروشان در عرضه‌ آرد،  نان ، ماکارونی و روغن  برخورد قانونی می شود .

عباس مویدی افزود : نظر به اعلام نرخ گندم بخش صنف و صنعت توسط وزارت جهاد کشاورزی و تعیین نرخ آرد و تصویب آن در کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی، با هرگونه افزایش قیمت نان و عدم عرضه آن از سوی نانوایی ها ، مراکز عرضه و واحدهای متخلف و  افراد سودجو برخورد می شود .

 مویدی ادامه داد : الحمدالله دراستان با همراهی  و همکاری دستگاه قضایی و سایر دستگاههای متولی بر فرآیند تولید ، عرضه و توزیع این کالاها نظارت دقیق انجام‌می شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان  اظهار داشت : عدم عرضه برخی کالاهای اساسی همچون روغن قطعاً احتکار  محسوب شده‌ و عدم عرضه این کالاها و سایر اقلام اساسی و مایحتاج عمومی توسط بازرسان این سازمان و دستگاه ههای متولی و نظارتی با جدیت مورد رصد قرار دارد.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هم گفت: هیچ گونه تغییر قیمتی در خصوص قیمت آرد نان‌هایی که یارانه نوع یک استفاده می‌کنند، در استان نداریم و طبق همان قیمت قبلی به مردم ارائه می شود.

مسعود رمضان پور افزود: به اندازه کافی آرد در انبارهای استان هرمزگان ذخیره سازی شده است تا مردم هیچ گونه دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.

رمضان پور بیان داشت: از آغاز اجرای طرح نظارت بر بازار هرمزگان (از اسفند پارسال تاکنون)، ۱۱ هزار واحد صنفی در استان بازرسی شده اند که با همکاری تعزیرات حکومتی تعدادی از واحدهای متخلف پلمپ شده اند.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره ۱۲۴ تماس بگیرند.

در ادامه مدیر کل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان گفت:  در دنیای امروز،  یارانه به صورت بسیار هدفمند و هوشمند توزیع می شود؛ اما در کشور ما این توزیع با کاستی هایی رو به رو بوده که باعث شده، آرد یارانه ای در بازار به شکل آزاد و به قیمت بالا به فروش برسد و بخشی از آن نیز به کشور های همسایه قاچاق شود. 

 مهدی دسینه افزود: در سال های گذشته رشد قاچاق آرد افزایش یافته و طبق آخرین آمارها به رشد ۲۰۰ درصدی رسیده است. 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان تصریح کرد:  بنا بر نتیجه آخرین داده ها،  هر ایرانی ۳۰۰تا ۳۱۰ گرم در روز نان می خورد که به طور کل مصرف سالانه کشور ۹٫۵ میلیون تن در سال است؛ اما مصرف کشور در سال گذشته ۱۱٫۵ تن بوده است.  این دو و نیم میلیون تن یا به ضایعات تبدیل یا قاچاق شده است. 

دسینه یادآور شد:  دو کشور بزرگ تولید کننده گندم جهان در بحران جنگ هستند که جهان را تحت تاثیر قرار داده است، از این رو کشور، چاره ای جز هدفمند سازی یارانه ها ندارد تا از قاچاق کالاهایی چون آرد جلوگیری شود 

وی در پایان گفت: اگر شیوه توزیع جدید به درستی اجرا شود،  امیدواریم به اقتصاد کمک ویژه ای شود و از همین رو اعلام می کنم که استان هرمزگان آمادگی کامل برای همکاری با سایر دستگاه های دولتی را دارد.

در حاشیه این نشست،  خلیل قاسمی،  رئیس سازمان صمت هرمزگان به ارائه آمار و برنامه های خود برای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه کالاهای اساسی پرداخت .

انتهای پیام