مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان از بهره برداری از آب شیرین کن های ۱۰۰ هزار متر مکعبی و یک میلیون متر مکعبی استان و بی نیاز کردن بندرعباس از ۳۰ میلیون مترمکعب آب سد میناب خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، امین قصمی صبح امروز (۲۵ آبان ماه) در نشستی خبری اظهار کرد:  دو پروژه ۱۰۰ هزار و یک میلیون مترمکعبی امروز به نتیجه رسیده و تا پایان امسال به طور کامل در مدار قرار می گیرد و در بندرعباس ۵۲ میلیون متر مکعب آب بندرعباس تامین خواهد شد، ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال نیاز بندرعباس است که با تامین آب شهری تنها ۷۰ درصد آن امکان پذیر بود. علاوه بر تامین کمبود ۲۲ میلیون مترمکعب آب مازاد نیز تامین می کنم و به دنبال این هستیم که برداشت از میناب و سفره های آب زیرزمینی را به حداقل برسانیم تقریبا داریم به سد استقلال میناب بی نیاز می شویم.

وی افزود: میناب نیاز آبی ۱۵ میلیون مترمکعب در سال دارد که عمدتا از طریق چاه ها تامین می شود و بنای ما این است که علاوه بر اینکه دیگر آب صد را به بندرعباس نیاوریم، سفره های زیر زمینی میناب را نیز خاموش کرده تا نیازش با سد استقلال تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تصریح کرد: شیرین سازی نه تنها نیاز کمی و کیفی شهر بندرعباس و بندر خمیر را برطرف کرد بلکه کمک شایانی به حفظ دشت میناب است. با حضور نماینده عالی دولت و نمایندگان مجلس عملیات اجرایی این پروژه را کلید می زنیم.

قصمی عنوان کرد: به صورت ویژه و جدی در حال پیگیری هستیم تا از بندرعباس و نقطه مرزی هرمزگان و کرمان همه نقاطی که می توانیم ازاین خط انتقال را شناسایی کنیم و آن ها را به این منبع آبی پایدار وصل کنیم.

وی ادامه داد: تامین نیاز آبی روستاهای شمال بندرعباس که با کمبود جدی آب مواجه هستند از این آب شیرین کن هستیم، تامین نیاز آبی رضوان پروژه بعدی مان است که مطالعات آن آغاز شده است. این پروژه یک ابرپروژه مهم و اساسی است که صفحه جدیدی را در وزارت نیرو به لحاظ توانمندی ایجاد می کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان بیان کرد: دو آب شیرین کن را به سیریک اضافه می کنیم، همچنین آب شیرین کن هایی در غرب استان هرمزگان در دست اقدام داریم. ساخت آب شیرین کن در سرخون نیز از برنامه های ما است. این پروژه ها در تامین و پایداری نیاز آبی شهرها و روستاهای استان هرمزگان است.

قصمی ادامه داد: فاز اول آب رسانی به سردشت از سد جگین، آب رسانی به گوهران از سد گوران دو زیرساخت اساسی در شهرستان بشاگرد در حال اجرا هستند و وارد مدار بهره برداری می شوند. تامین نیاز آبی روستاهای شهرستان سیریک از پروژه های دیگر مورد نظر ماست.

وی اظهار کرد: ۴ مجتمع روستایی بزرگ را تا پایان بهمن ماه وارد مدار بهره برداری خواهیم کرد که با افتتاح آن ۴۸ روستا در استان از نعمت آب شرب پایدا رو با کیفیت برخوردا می شوند که شامل ۸ هزار خانوار و جمعیت ۳۰ هزار نفر خواهد بود. در شهریور ۱۴۰۰ نیز ۶۱ روستای دیگر با ۱۰ هزار و ۳۰۰ خانوار و حدود ۴۰ هزار نفر دیگر را اضافه می کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: آب رسانی به روستای کوهی و بهره برداری از سه مجتمع بزرگ در بندرلنگه به صورت ویژه در دستور کارمان است، در کل استان پروژه هایی در حال اجرا را برای حل مسئله تامین آب استان در بلند مدت داریم.

قصمی تصریح کرد: یک پروژه که مصوبه سفر رئیس جمهور را دارد، خط انتقال ۳۳ کیلومتری برای تامین آب شهر بندرعباس نیز در حال اجراست. روستاهای شمال بندرعباس با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را به دو منبع آبی پایدار وصل می کنیم. تصفیه خانه فاضلاب میناب در بهمن ماه  به بهره برداری می رسد، تصفیه خانه شهرک پیامبر اعظم در بندرعباس نیز در دستور کار ماست که امیدوارین در ۶ ماه اول سال آینده به بهره برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: قرارداد جدید ۱۰ ساله آب شیرین هرمز تمدید شد، دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب مخزن در هرمز در حال اجراست و تا دو ماه آینده وارد مدار می شود تا ظرفیت جزیره را به سه روز ارتقا دهیم. آب رسانی به مجتمع های گردشگری هرمز نیز در حال اجراست و به دنبال ایجاد ظرفیت جدید ۵۰۰ هزار مترمکعبی آب در این جزیره هستیم. بنیاد برکت و مردم همراهی خوبی با ما برای گذر از مشکلات آبی هرمز داشته اند.