هرمزگان در جغرافیای ایران، بر کناره خلیج فارس و دریای عمان و در شمال شاهراه سوق الجیشی تنگه هرمز، مهمترین موقعیت استراتژیک کشور نیز محسوب می شود وجای جای این خطه‌ی پرنعمت، جلوه بیکران قدرت اوست از دشت و دریا تا کوه و کرانه. همچنین مزیت های بیشماری چون زیست بوم بكر جزایر چهارده گانه با مناظر بی بدیل طبیعی، محصولات کشاورزی بی نظیر، اکوسیستم دریایی غنی، بنادر بین المللی و ... این خطه را به بهشت گردشگری مبدل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، از ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ستاد اجرایی خدمات سفر استان با کمیته های ۱۴ گانه تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران نوروزی انجام داده است.

ثبت بیش از ۲ میلیون اقامت در هرمزگان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: از ۲۴ اسفند تا پایان ۴ فروردین، ۲ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۳۶ نفر اقامت ثبت شده است.

محمد محسنی افزود: از این تعداد یک میلیون و ۵۸۹ هزار و ۳۲۰ نفر در اقامتگاه های موقت، ۵۳۹ هزار و ۵۹۵ نفر در طرح خانه مسافر، ۱۱۰ هزار و ۸۸۲ نفر در تاسیسات اقامتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش، ۶۶ هزار و ۲۳۶ نفر در مراکز اقامتی تحت پوشش این اداره کل بوده است.

محسنی اظهار داشت: این پذیرش مسافران و گردشگران علیرغم اینکه در این ایام تعلیق و ناپایداری جوی در استان حاکم بوده اما با برنامه ریزی دقیق استانی و کنترل و نظارت مستمر زمینه خدمات رسانی برای بیش از ۲ میلیون نفر را مهیا و فراهم ساخته است.

بازدید بالغ بر ۵۰۰ هزار گردشگر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری هرمزگان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان از بازدید بالغ ۵۰۰ هزار مسافر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان از ۲۴ اسفند سال گذشته تا پنجم فروردین امسال خبر داد.

محسنی افزود: اماکن تاریخی و طبیعی استان در صدر بازدید مسافران و گردشگران نوروزی هستند.

راه اندازی ستاد استقبال از مسافران در ورودی شهر بندرعباس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اقدامات موثر ستاد اجرایی خدمات سفر هرمزگان را ایجاد پایگاههای اطلاع رسانی در ورودی و در سطح شهرها و شهرستانهای هرمزگان نام برد و افزود: با همت شهرداری و مدیریت فرمانداری بندرعباس در تاریخ ۲۷ اسفند ستاد استقبال از مهمانان نوروزی در ورودی شهر بندرعباس افتتاح شد.

محسنی ادامه داد: این ستادخدمات موردنیاز مسافران و گردشگران مانند راهنمایی به اماکن اسکان دارای مجوز و معرفی جاذبه‌های گردشگری و … را انجام می‌دهند.

وی  افزود: نیروی انتظامی، هلال‌احمر، جامعه هتلداران، فرمانداری، شهرداری، اداره‌کل آموزش‌وپرورش، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، هلال‌احمر و … در این ستاد حضور دارند.

راه اندازی اپلیشکین وارمی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مقام عالی دولت در استان مبنی بر تغییر روش ارائه خدمات از سنت محوری به هوشمند محوری و بر اساس ظرفیت علمی و دانشگاهی استان هرمزگان اپلیکیشن راهنمای گردشگری تحت عنوان وارمی در ایام نوروز راه اندازی و رونمایی شد.

محسنی ادامه داد: در این اپلیکیشن تمامی آن چه یک گردشگر به آن نیاز دارد، در آن وجود دارد و در نوع خود اولین است.

برپایی بیش از ۱۲۰ غرفه صنایع دستی در نقاط مختلف استان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان از برپایی بیش از ۱۲۰ غرفه صنایع دستی در نقاط مختلف استان خبر داد.

محمد محسنی گفت: این غرفه‌ها باهدف معرفی فرهنگ و هنرهای سنتی مردم هرمزگان برای مسافران و گردشگران نوروزی در بندرعباس و شهرستان‌های استان برپاشده است.

وی عنوان کرد : غرفه‌های صنایع‌دستی در شهرهای بندرلنگه، بندرکنگ، رودان، حاجی‌آباد، جزیره هرمز، بندرعباس، جاسک، میناب، رودان و سیریک دایر شده که در کنار این غرفه‌ها، غرفه‌هایی نیز برای معرفی غذاهای محلی و سوغات نیز برپاشده است.

برپایی سفره هفت سین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: همزمان با فرا رسیدن سال نو به همت این اداره کل در مبادی ورودی شهر بندرعباس و اماکن تاریخی سفره های هفت سین با نمایش آیین های بومی و سنت مردم هرمزگان برپا شد.

محسنی مطرح کرد :  هدف از برپایی سفره هفت سین در موزه ها و میادین ورودی شهر، پاسداشت از سنت های باستانی و یادآوری اهمیت حفظ میراث و نهادهای فرهنگی کشور عزیزمان، برای نسل های بعدی، است.

۸۵۷ مورد بازدید از تأسیسات گردشگری هرمزگان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان از ۱۷ اسفندماه تاکنون ۸۵۷ مورد بازدید از تاسیسات گردشگری استان انجام شده است.

محسنی با اشاره به اینکه از این تعداد بازدید ۲۷مورد تذکر، ۴ اخطار مورد اخطار کتبی صادرشده است، افزود: تذکرها برای ارائه بهتر خدمات بوده که قابل‌چشم‌پوشی است و بر اساس بررسی‌های میدانی، بیشتر مسافران رضایت را از مراکز اقامتی هرمزگان دارند.

بیش از یک میلیون نفر سفر دریایی در هرمزگان انجام شده است

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۱۰ مسافر و گردشگر دریایی طی ۹ روز از اجرای طرح سفرهای دریایی در این استان رفت‌وآمد کردند.

حسین عباس‌نژاد با بیان این مطلب افزود: از آغاز طرح سفرهای دریایی تا چهارمین روز از فروردین سال جاری، ۳۷ هزار و ۸۱۹ شناور مسافری و گردشگری نیز بین جزایر استان هرمزگان جابه‌جا شده است.

وی با بیان اینکه مقصد عمده مسافران و گردشگران نوروزی جزایر قشم، هرمز و کیش است، ادامه داد: همچنین طی این مدت ۲۹۵ هزار و ۵۶۸ دستگاه خودرو نیز از طریق شناورهای لندینگ کرافت از سرزمین اصلی به مقصد جزایر قشم و کیش و بالعکس جابه‌جا شده‌ است.

رییس کمیته خدمات حمل و نقل سفرهای دریایی هرمزگان، میزان جابه‌جایی مسافر از بنادر پهل و لافت به جزیره قشم را نیز ۴۹۷ هزار و ۹۴۰ نفر، میزان جابه‌جایی خودرو را ۱۳۴ هزار و ۴۱۴ دستگاه و تعداد شناور مسافری را چهار هزار و ۵۹ شناور اعلام کرد.

عباس‌نژاد میزان رفت و آمد مسافر از بندر شهید حقانی به عنوان بزرگترین بندر مسافری کشور را ۱۴۸ هزار و ۶۶۱ مسافر و تعداد جابه‌جایی شناورهای مسافری از طریق این بندر را نیز یک‌هزار و ۷۶۷ شناور اعلام کرد.

اسکان ۱۱ هزار نفر در ستاد اسکان فرهنگیان هرمزگان

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: ستاد اسکان فرهنگیان از ۲۶ اسفند سال گذشته تاکنون ۱۱ هزار و ۶۸۳ نفر را در سراسر استان اسکان داده است.

محمد قویدل افزود: بیش‌ترین حجم پذیرش مسافران نوروزی در ناحیه یک و ۲ شهرستان بندرعباس و شهرستان قشم بوده است.

قویدل اظهار داشت: ۲ هزار و ۷۰۰ کلاس درس در قالب ۳۴۷ مدرسه در هرمزگان برای اسکان فرهنگیان در ایام نوروز تجهیز شده است.

وی تاکید کرد: ستادهای اسکان فرهنگیان همه تلاش خود را به کار گرفته تا با تامین محل اسکان برای مسافران نوروزی خاطره خوبی را برای آن‌ها در سفر به استان فراهم کند.

۲۸ پایگاه ثبات و سیار هلال احمر مشغول امداد رسانی در هرمزگان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان گفت: هلال احمر هرمزگان امسال با ۲۸ پایگاه ثابت و سیار مشغول امداد رسانی در سراسر استان هرمزگان است.

سلحشور با بیان اینکه ۶۰۰ امدادگر، نجاتگر و داوطلب نیز در طرح نوروزی هلال احمر استان فعالیت دارند، افزود: همچنین ۱۰ پایگاه ویژه ارائه خدمات بشر دوستانه نیز در سراسر استان برپا شده که امسال به بیش از ۳۰ هزار نفر در این پایگاه‌ها خدمات ارائه شده است.

وی ادامه داد: این پایگاه‌ها دارای محیط‌ های ویژه برای برپایی نماز و غرفه‌های سرگرمی برای کودکان و راهنمایی مسافران است.

انتهای خبر /