رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی بندرعباس در نشست آنلاین معرفی فرصت ها و توانمندی های تجاری و سرمایه گذاری بندرعباس با داکار از همکاری هرمزگان و سنگال در حوزه های کشتی سازی ، کشاورزی و بسته بندی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، محمد رضا صفا افزود : استان هرمزگان یک استان با ظرفیت بسیار بالا در ابعاد مختلف است،هرمزگان با وجود ظرفیت های کم نظیر به بهشت سرمایه گذاران و پایتخت اقتصادی و تجاری ایران معروف است.

وی ، با بیان اینکه استان هرمزگان ازهرچهار قابلیت شبکه‌های ارتباطات زمینی،ریلی،هوایی ‌ودریایی برخوردار است و با استفاده از ظرفیت حمل و نقلی این استان دسترسی منطقه غرب آفریقا به آسیای میانه کاملا امکان‌پذیر است، عنوان کرد : وجود ذخایر نفت و انرژی، پتروشیمی، گردشگری دریایی، کشتی‌سازی، صید و صیادی، ترانزیت دریایی، وجود محصولات بااررزش کشاورزی با قابلیت صادرات به کشورهای مختلف دنیا تنها بخشی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی این استان است که اهمیت توسعه تجارت این استان را دوچندان می کند.

صفا با اشاره به اینکه سرمایه گذاران در هرمزگان از معافیت مناطق ویژه، مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی برخوردار هستند، گفت : وجود همه این ظرفیت‌ها در کنار مجتمع بندری شهید رجایی که دروازه طلایی واردات و صادرات کشور است اهمیت دوچندانی به این استان اقتصادی داده است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی بندرعباس بیان داشت : حدود ۸۵ درصد از عملیات تخلیه و بارگیری کالا‌های کانتینری کشور در بندر شهید رجایی انجام می‌شود.

صفا یادآور شد: بدون شک حمایت دو کشور از مناسبات بانکی و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری، اعطای روادید به اتباع و فعالان اقتصادی ایرانی، تصویب و عملیاتی کردن اجتناب از اخذ مالیات و معافیت‌های گمرکی از کالاهای ایرانی از مهم ترین خواسته های فعالین اقتصادی برای توسعه روابط تجاری در سطح بین المللی است.

وی ابراز داشت : بخش خصوصی ایران با جدیت و علاقه مندی بسیار به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با آفریقا، ازجمله کشور سنگال که آن را دروازه ورود به منطقه غرب آفریقا نامیده اند نگاه می کند.

این مسئول با بیان اینکه سنگال می تواند فرصت مناسبی برای ورود کالاهای ایرانی به منطقه غرب آفریقا را فراهم کند ، خاطر نشان کرد : امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی از طریق سنگال به کشورهای عضو با تعرفه بسیار کم ، فراهم است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی بندرعباس ادامه داد : همکاری های آموزشی در زمینه تولید برخی محصولات کشاورزی و غذایی و توریسم از دیگر زمینه های دارای مزیت برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دوجانبه بین هرمزگان و سنگال است. 

وی تصریح کرد: به نمایندگی از بخش خصوصی هرمزگان آمادگی کامل فعالان اقتصادی را برای نقش آفرینی در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه اعلام می نمایم.

صفا با بیان این موضوع که با توجه به موقعیت جغرافیایی سنگال و بندر داکار به عنوان پایگاه دریایی، این کشور و شهر داکار ‌می‌تواند به پایگاه صادراتی ایران به کشورهای غرب آفریقا تبدیل شود، مطرح کرد : تبادل هیات‌‌های تجاری، پس از پایان شیوع بیماری کرونا ‌می‌تواند به گسترش همکاری‌‌ها کمک کند که ما آمادگی کامل خود را درا ین زمینه اعلام می داریم.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی بندرعباس پیشنهاد داد : اتاق داکار فهرستی از کالاهای مورد نیاز خود را برای اتاق بندرعباس ارسال نماید تا در اختیار تشکل ها و فعالان اقتصادی قرار گیرد و صادرات به صورت هدفمند به این کشور صورت پذیرد و پیشنهاد می کنم تفاهمنامه همکاری دوجانبه بین اتاق بازرگانی بندرعباس و داکار با هدف گسترش ارتباطات اقتصادی دوجانبه منعقد شود که بدون شک این تفاهمنامه می تواند سرعت ارتباطات انتقال اطلاعات و نحوه ارتباطات را بیشتر و هدفمند نماید. 

سرمایه گذاری مشترک هرمزگان و داکار در حوزه شیلات

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان خواستار سرمایه گذاری مشترک هرمزگان و سنگال در زمینه صید، پرورش ، فرآوری و صادرات محصولات دریایی شد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان در وبینار معرفی فرصت ها و توانمندی های تجاری وسرمایه گذاری اتاق بازرگانی بندرعباس و داکار درخصوص ظرفیت ها و پتانسیل های بخش آبزیان هرمزگان گفت: این استان بزرگترین تولید کننده و صادرکننده آبزیان ایران است. 

مهرداد بازرگان گفت:استان ظرفیت پرورش، میگو در دریا و خشکی دارد و انواع آبزیان در استان صید می شود.

وی گفت: تنوع محصولات دریایی باعث شده که بازار بزرگی در دنیا داشته باشیم، در حال حاضر ۸۷۰۰ هکتار استان زیر کشت میگوی پرورشی است و ۲۵ تن میگوی پرورشی داریم و ۵۰ هزار تن نیز افزایش می یابد و بزرگترین پرورش دهنده میگوی ایران هستیم. 

بازرگان با اشاره به اینکه ۲۵ واحد مرکز تکثیر ماهی و میگو داریم ، افزود: برنامه پرورش ماهی در قفس ۵هزار تن داریم و به ۵۰ هزار تن در برنامه ای کوتاه مدت افزایش می یابد. 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان با بیان اینکه۱۲۰ واحد فرآوری ماهی و میگو در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: اکثر واحدهای تولیدی کد بهداشتی اروپایی دارند و به مناطق مختلف دنیا این محصولات را صادر می کنند. 

بازرگان گفت: امکان سرمایه گذاری مشترک با سنگال در صید، پرورش ، فرآوری و صادرات محصولات دریایی را داریم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد ارتباط دوسویه با سنگال در حوزه آبزیان افزایش یابد. 

شیلات و کشتی سازی ظرفیت های مناسب همکاری هرمزگان و سنگال است

محمدرضا دهشیری در این وبینار ، افزود: مذاکره و رایزنی هایی در این زمینه انجام شده که می تواند به اقدام عملی برسد.

وی ادامه داد: در اولین گام لازم است گزارش مستندی از عملکرد وتوانمندی هرمزگان در این بخش ها تهیه شود تا مبنای تصمیم گیری های بعدی قرار گیرد.

دهشیری اضافه کرد:سفارت ایران در داکار آماده است شرایط امضای تفاهمنامه دو جانبه را فراهم کند تا روابط اقتصادی هرمزگان و سنگال تسهیل گردد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی داکار نیز در این نشست کشاورزی، کشتی سازی و شیلات را از حوزه های مورد علاقه بازرگانان سنگال برای همکاری با هرمزگان دانست.

عبدو لادی سو خاطر نشان کرد: سنگال می تواند با استفاده از توانمندی های هرمزگان ، صنعت صیادی خود را به روز کند.

وی، صنعت بسته بندی را از دیگر بخش هایی اعلام کرد که مورد توجه سنگال است.

در ادامه این نشست فعالان و دست اندرکاران شیلات وکشتی سازی هرمزگان ، ظرفیت های شیلاتی وکشتی سازی استان را به طور کامل برای اعضای اتاق بازرگانی وکشاورزی داکار تشریح کردند.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا