مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان از ورود اولین محموله وارداتی مواد معدنی مورد نیاز مجتمع آلومینیوم جنوب به بندر پارسیان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ؛ سید علی اصغر علامه بیان داشت : اولین محموله وارداتی به میزان ۳ هزار تن پودر calcind petroleum coke cpc از بندر شهیدرجایی به بندر پارسیان جهت تست و راه اندازی دستگاه ship unloader و نوارنقاله از روی اسکله ۵ بندر پارسیان تا سیلوهای شرکت سالکو مستقر در سایت جنوبی بندر پارسیان وارد شد.

وی تصریح کرد : پیش از این ، بیش از ۳۵۰ هزار تن سیمان از بندر پارسیان صادر شده و این اولین محموله وارداتی از بندر شهید رجایی به بندر پارسیان است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان  با اشاره به اینکه فاز نخست بندر پارسیان با ۴ پست اسکله از سال ۹۶ آغاز شده است اظهار داشت : اولین پست اسکله بندر این منطقه، بهمن ماه ۱۳۹۹ با دستور دکتر حسن روحانی رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید. اسکله شماره ۵ با هدف تخلیه و بارگیری کالاهای فله و معدنی افتتاح شده است. 

علامه با بیان اینکه بندر پارسیان ۱۹ پست اسکله و ظرفیت تخلیه و بارگیری ۴۰ میلیون تن کالا را دارد اظهار داشت:اسکله های شماره هفت و هشت هم با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی با کاربری تخلیه و بارگیری انواع کالاهای فله و عمومی و کانتینری در سال جاری و سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی اظهارداشت: کک وارد  شده به اسکله پارسیان پس از ذخیره در انبار توسط بونکر به کارخانه آلومنیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد حمل شده و در کارخانه  کُک به همراه قیر قطران به صورت خمیر درآمده و قالب گیری و سپس سرد می شود.

گفتنی است این اتفاق طی یک فرآیند پخت ۱۵ روزه صورت میگیرد.سپس در زمان نیاز میله گذاری می شود و به دیگ های تولید آلومنیوم حمل می شود و در آن دیگ آند تولید شده توسط کُک و کاتُد موجود در که یون کاتد توسط پودر آلومینا حاصل می شود ، این دو یون آند و کاتد تحت یک حرارت و فرآیند تولید آلومنیوم مذاب می کنند و این آلومنیوم مذاب در قالب ریخته شده و سرد و تبدیل به شمش آلومینیوم می شود.

شایان ذکراست:بندر پارسیان اولین و بزرگترین بندر تخصصی صنعتی، معدنی و تجاری در ایران است که نیازهای تخلیه و بارگیری سه صنعت عمده انرژی‌‌بر شامل پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم را پاسخگو خواهد بود که با ظرفیت سالانه ۴۰ میلیون تخلیه و بارگیری کالا و در مجموع ۱۹ پست اسکله یکی از قطب های ترانزیتی کشور در سالهای آتی خواهد بود.