برای نخستین بار انجام آزمایش‌های عملی و کاربردی دریایی استاندارد نمونه بویه‌ تولید داخل در حوضچه بندر شهید رجایی با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، علیرضا محمدی‌ کرجی‌ران اظهارداشت: آزمایش کیفیت بویه‌ها و علائم کمک ناوبری که به دست متخصصان داخلی ساخته شده بود در معرض انجام سخت‌ترین و پیچیده‌ترین آزمایش‌های کارآیی عملی  براساس استاندارد‌های انجمن بین المللی چرا‌غ‌های دریایی قرار گرفت .

محمدی‌ در تشریح فرآیند آزمایش‌ دریایی بویه ساخته شده بیان کرد: این  بویه با قطر ۲ هزار و ۶۰۰ میلی‌متر که مراحل طراحی انجام محاسبات سازه‌ای، شبیه‌سازی، قالب‌سازی ساخت و مونتاژ آن در داخل کشور انجام گرفته به حوضچه بندر شهید رجایی منتقل و به‌ آب اندازی شد.

وی، تجهیز بندر شهید رجایی به علائم‌های کمک ناوبری هوشمند با بهره‌گیری از دانش بومی را امری ضروری در راستای افزایش ضریب ایمنی تردد شناورهای ورودی و خروجی به بندرشهید رجایی دانست و ادامه داد: این بویه توسط شناور مولتی کت مراد در حضور نمایندگان شرکت سازنده و دستگاه نظارت آزمایش شد.

محمدی از آزمون‌های صورت گرفته بر روی این بویه به اندازه‌گیری زاویه کجی در هنگام قرارگیری نفرات تعمیراتی بر روی بویه در حالت‌های مختلف، مقاومت و استحکام بویه در برابر جریان جزر و مد و امواج، استحکام بویه در هنگام یدک کشی و حفظ تعادل در امواج با دامنه بالاو برگشت بویه بعد از گذر از موج و حفظ تعادل در زمان تصادم شناور و اشیاء به بویه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ۱۵۱ فروند علایم کمک ناوبری در آبهای حوزه جنوب شرق کشور مستقر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد ۷۸ فروند بویه، ۱۷ فروند بیکن و ۶ فروند فار به طور صد درصد داخلی در دست طراحی و تحت نظارت و طبق الزامات موسسه رده‌بندی و قوانین انجمن ببن امللی چراغ‌های دریایی ( IALA )  در حال ساخت است.

گفتنی است؛ بویه از جمله ابزارهای کمک ناوبری است که برای علامت‌گذاری کانال‌ها، نقاط مبنای مهم، نزدیکی به بندرگاه، خطرها، کشتی‌های غرق شده و مناطق با اهمیت ویژه به کار می‌رود. این وسیله برای علامت‌گذاری خطوط عبور و مرور در گذرگاه‌های آبی باریک و پرازدحام که مشمول مقررات عبور و مرور هستند، استفاده می‌شود.

انتهای پیام