مدیر امور شهری و روستایی منطقه آزاد قشم گفت: پویش‌های مختلف خدماتی در چهارماهه اخیر اجرا شده که باعث شده چهره این شهر تغییر کند و در بسیاری از شاخص‌ها به مرز استاندارد برسد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، شاهد ملازم بیان داشت: پیش از این در بسیاری از مسائل شهری به صورت سلیقه ای عمل شده بود و استانداردها رعایت نمی‌شد.

ملازم ادامه داد: این پویش‌ها با اکیپی شامل ۶۰ کارگر در چهار حوزه خدمات شهری، فضای سبز، عمرانی و زیباسازی اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: هر روز یک معبر قشم انتخاب می‌شود و تمام موضوعات چهارگانه در حوزه های مذکور در آن به انجام می‌رسد.

مدیر امور شهری و روستایی منطقه آزاد قشم افزود: همچنین هر روز یک پارک نیز انتخاب می‌شود تا مسایل و مشکلات آن برطرف شود.

ملازم ادامه داد: در پویش مرمت نوارحفاری‌ها و نگهداشت معابر شهر روزانه حدود ۳۰۰ متر مربع نوار حفاری مرمت شد که هم اکنون در نتیجه این پویش تمام نوارحفاری‌ها مرمت شده‌اند.

وی اظهار کرد: با به روز کردن قرارداد پیمانکار، این امر توسط پیمانکار به انجام رسید و هزینه‌ اضافی برای سازمان در بر نداشت.

 *رنگ آمیزی ۱۵ هزار قطعه المان و مبلمان شهری قشم

ملازم افزود: در پویش رنگ آمیزی مبلمان و المان های شهری، با استفاده از ظرفیت پیمانکار حدود ۱۵ هزار قطعه از المان‌ها و مبلمان شهری رنگ آمیزی شد.

وی ادامه داد: مخازن زباله که پیش از این به صورت غیر استاندارد و با شخصیت‌های کارتونی رنگ آمیزی شده بودند، به رنگ نقره‌ای، نیمکت‌ پارک‌ها قهوه‌ای، تیر پایه چراغ‌ها سفید و سطل‌های زباله پارک به رنگ سبز  رنگ آمیزی شده‌اند.

مدیر امور شهری و روستایی منطقه آزاد قشم گفت: در پویش مرمت و رنگ آمیزی جدول‌ها نیز تا کنون بیش از ۱۰ کیلومتر جدول رنگ آمیزی شده‌ که حدود پنج میلیارد ریال هزینه در بر داشته است.

ملازم ادامه داد: دیوارهای شهری که در سال‌های گذشته شعارنویسی و کثیف شده بود و آثار آتش نیز بری برخی دیوارها نمایان بود، در طرح پویش پاکسازی جدارههای شهری پاکسازی شد.

وی ابراز کرد: در چهارماه گذشته ۵۰ هزار متر مربع جداره شهری با اعتبار حدود پنج میلیارد ریال پاکسازی و رنگ‌آمیزی شد.

مدیر امور شهری و روستایی منطقه آزاد قشم افزود: در سال‌های گذشته تمام کسانی که اقدام به ساخت و ساز کردند، نخاله‌های ساختمانی خود را در زمین‌های بایر رها کرده بودند.

وی ادامه داد: در چهار ماه گذشته با راه‌اندازی پویشی در این زمینه، شهرک‌های مسکونی ۱۲۴ واحدی، نریمان، الهیه، سام و زال، بوستان و سیستان تقریبا از نخاله‌ها خالی شد.

مدیر امور شهری و روستایی منطقه آزاد قشم ادامه داد: در پویش مرمت مخازن زباله و با استفاده از ظرفیت پیمانکار  حدود ۵۰۰ مخزن زباله تعمیر شد.

ملازم گفت: همچنین با توجه به کمبود مخزن در قشم، درخواست خرید ۵۰۰ مخزن ارائه شده است که برای تهیه آن حدود ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیر امور شهری و روستایی منطقه آزاد قشم افزود: در پویش زیباسازی شهر قشم، نقاشی جداره‌های شهری با نگاره‌های متناسب با جزیره قشم در دستور کار قرار گرفت.

 *نقاشی یک هزار متر مربع دیوارها و تابلوهای تبلیغاتی قشم

وی ادامه داد: بیش از یک هزار متر مربع از دیوارها و تابلوهای تبلیغاتی با اعتباری حدود پنج میلیارد ریال نقاشی شد.

ملازم تصریح کرد: هعمچنین در پویش روشنایی شهر علاوه بر ایجاد روشنایی در ۱۰ کیلومتر از معابر شهر، ۱۰ نقطه کور قشم نیز دارای روشنایی شد.

ملازم برآیند مجموع این پویش‌هارا تمیزی شهر قشم دانست و  خاطرنشان کرد: این فعالیت‌ها توسط پیمانکار موجود و نیروی انسانی کنونی به انجام رسید و هیچ پیمانکار جدید و یا نیروی انسانی اضافی وارد کار نشد.

وی تصریح کرد: هم اکنون شهر از نظر مولفه‌های شهرداری تا حد قابل قبولی به اندازه‌های استاندارد رسیده و  از نظر فضای سبز، چمن‌زنی، هرس درختان و شمشادها و امورنظافتی به روز است.

مدیر امور شهری و روستایی اظهار کرد: هم اکنون معابر اصلی شهر به حد ایدئال رسیده‌اند و از این رو بافت‌های مسکونی و شهرک‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند که به ویژه بافت قدیمی شهر در اولویت قرار دارد.

وی ابراز کرد: این پویش‌ها مغایرتی با کار روزانه خدماتی ندارد و نواحی سه‌گانه خدمات شهری به صورت روزانه خدمات خود را ارائه می‌دهند.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.