مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان، در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، گفت : کاداستر اراضی ملی در هرمزگان در سال جدید اجرایی می شود.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، سید محمد نور موسوی ، افزود : منابع طبیعی یک دستگاه حاکمیتی است که صیانت از انفال ومحافظت از آب و خاک را برعهده دارد اگر آب از بین برود خاک تخریب می‌شود و بالعکس از کل وسعت استان هرمزگان ۶میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار منابع طبیعی استان است و ۹۴ درصد مساحت استان اراضی ملی است که سعی داریم تا سه ماهه اول سال آینده تمام مساحت استان را سنددار کرده و کاداستر اراضی ملی را تهیه کنیم.

موسوی با اشاره به شعار هفته منابع طبیعی «همه باهم جهاد برای حفظ منابع طبیعی» تاکید کرد: وظیفه همه ما احیا، توسعه وبهره برداری بهینه از منابع طبیعی و صیانت از انفال است که با تمام توان در راستای این وظیفه مهم سازمانی حرکت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه طی این هفته باید تلاش کنیم عملکرد و اقدامات یکساله منابع طبیعی که در دورترین نقاط استان هم انجام می‌شود به اطلاع مردم برسد و مردم با اهداف، دیدگاه‌ها و سیاست‌های منابع طبیعی آشنا شوند، عنوان کرد : ۹۴درصد از اراضی استان هرمزگان جزو اراضی ملی است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان ، یادآور شد : هرمزگان شرایط اکولوژیکی خاصی دارد به لحاظ ۱۰ سال خشکسالی و سیل و باران‌های سیل آسا، شاهد فرسایش آبی و خاکی زیادی در استان بوده ایم که باید با انجام عملیات آبخیزداری جلوی تخریب بیشتر را بگیریم و به احیا و تقویت خاک و پوشش گیاهی بپردازیم.

این مسئول تاکید کرد: در استان جنگل‌های مانگرو پتانسیل خوبی می‌باشد درراستای معرفی ذخیره گاه‌ها و زیستگاه‌های متنوع داریم که تاکنون ۲۰ هزار هکتار جنگل مانگرو از سایه خوش بندرلنگه تا بندرخمیر، بندرعباس، سیریک و خور آذینی و جاسک را افزایش داده ایم.

موسوی بیان داشت : توسعه مانگرو با مشارکت مردم صورت گرفته و تاکنون ۱۰ میلیون نهال طی سه دوره پنج ساله تولید وکشت شده است که با آخرین تصاویر ماهواره‌ای سطح مانگروهای استان به ۲۴ هزار هکتار رسیده است.

وی افزود: بیش از ۸۰۰ هزارهکتار جنگل‌های خلیج عمانی اعم از کنار، اکاسیا کهور ایرانی و… از غرب تا شرق استان در طول نوار ساحلی داریم و اقدامات خوبی در سنوات گذشته انجام شده است.

موسوی با اشاره به جنگل‌های دست کاشت در استان گفت: جنگل‌های سنواتی که از دیرباز تاکنون در استان وشهر بندرعباس کاشته شده باعث شده که شهر بندرعباس را از خطر ریزگردها مصون کرده و اثرات منفی خشکسالی را به حداقل برساند.

وی مطرح کرد : همینطور که مشاهده می‌شود اثرات منفی ریزگردها بیشتر در غرب هرمزگان خودش را نشان داده اما در شهر بندرعباس و شرق اثرات بسیار کمی از خود بجا گذاشته به دلیل جنگل کاری سنواتی که انجام شده شاهد کاهش اثرات تخریبی ریزگردها هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان، ابراز داشت : ازکل مساحت استان هرمزگان یک میلیون و پانصد هزار هکتار بیابان داریم و۶۰۰ هزار هکتار تحت فرسایش بادی است و کانون‌های بحرانی فرسایش بادی که به تأسیسات نظامی، اداری، مسکونی و … خسارت زیادی می‌تواند وارد کند.

موسوی با اشاره به مالچ پاشی در شرق استان گفت: در شرق جاسک روستای بیاهی چنالی در طول جاده جاسک- چابهار مالچ پاشی انجام شده تا بتوانیم شرایط سکونت را برای اهالی فراهم نمائیم هرزمانی تأسیسات مهمی احداث شده مالچ پاشی هم کنار ش انجام شده است.

وی اظهار داشت: در بحث تثبیت شن‌های روان در حال ۱۷ هزار هکتار مالچ پاشی انجام شده و هر هکتار مالچ پاشی ۹۰ میلیون تومان هزینه دارد.

موسوی افزود: شرق جاسک کارهای خوبی انجام شده و نیاز به حضور مردم داریم، در حوزه آبخیزداری کارهای خوبی انجام دادیم ۸۴۰۰ سازه از اعتبارات ملی و استانی، بنیاد علوی و برکت وبسیج سازندگی و مجمع خیرین آبخیزداری استان انجام شده است. شرق جاسک اراضی بیابانی است در بشاگرد بارندگی تابستانی داریم باید برای اینکه رسوب کمتری برود در سد جگین کاری کنیم . 

وی تاکید کرد: وظایف ما مقابله با بیابان زایی و توسعه مشارکت مردمی و َطرحهای مرتعداری است، قرارداد سی ساله با مرتعداران می‌بندیم مشارکت پذیرند و رسانه‌ها هم کمک کنند تا فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا