ناظر کشوری طرح شهید سردار سلیمانی گفت: با توجه به مهاجرپذیر بودن شهرستان‌های استان هرمزگان و نیز وجود مناطق پر رفت‌وآمدی مانند جزایر تفریحی و گردشگری هرمز و قشم ازجمله مسافرین کشورهای عمان و امارات انتظار آمار بالای ابتلا به کرونا در هرمزگان وجود داشت که خوشبختانه با تلاش‌های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان وضعیت خوبی ازنظر بیماری در هرمزگان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، محمد اسماعیل مطلق در بازدید از استان هرمزگان بابیان اینکه برای ادامه وضعیت موجود و بهبود آن لازم است نقشه راهی تهیه شود، اظهار کرد: در طراحی و اجرای این نقشه راه، همکاری نزدیک شبکه بهداشت و درمان، فرمانده بسیج و فرماندار هر شهرستان لازم و ضروری است.

مشاور معاون بهداشت و نماینده وزیر بهداشت در بررسی طرح شهید سردار سلیمانی برای مهار کرونا در استان هرمزگان افزود: یکی دیگر از اقدامات مهمی که باید برای کنترل بیماری انجام شود گرفتن ۱۰ تا ۱۵ تست کرونا به ازای هر فرد مبتلا به کرونا است.

وی با اشاره به کشورهای موفق در کنترل کرونا گفت: می‌بایست در صورت مثبت شدن تست هر شخص حداقل ۱۰ تا ۱۵ تست از اطرافیان فرد و اماکنی که فرد موردنظر به آنجا رفته گرفته شود که در صورت انجام این کار استان هرمزگان می‌تواند به‌عنوان یک استان نمونه در کشور و حتی در آسیا مطرح شود.

این مقام مسئول بهداشتی با هشدار نسبت به در پیش بودن عید نوروز و همچنین ایام رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان گفت: احتمال اینکه این مناسبت‌ها باعث افزایش ابتلا به ویروس بشود وجود دارد که همه باید با برنامه‌ریزی خود را برای مقابله با این وضعیت آماده کنیم.

مطلق گفت: اهمیت ارتقا سطح سواد سلامت مردم تا حدی است که اگر به نحو احسن انجام‌ شود با پیک سوم بیماری مواجه نمی‌شویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: با توجه به این که همزمان با استان قم درگیر بیماری کووید ۱۹ شدیم یکی از دلایل مهمی که  باعث شد در کنترل میزان شیوع و فوتی شرایط مطلوب و یک گام جلوتر از بیماری حرکت کردیم، تقسیم کار در شبکه‌های منطقه بود.

محمود حسین پور با اشاره به تجربه موفقی در کنترل پاندمی ویروس کرونا افزود: مراکز خدمات جامع سلامت محلات تحت پوشش خود را بین همه نیروهای بهداشتی تقسیم و باعث تسریع شناسایی و پیگیری بیماران و اطرافیان شد.

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه شهرستان بندرعباس شهری که دائره المعارف ازمردمان تمام کشور عزیزمان از تبریز، خوزستان و سیستان بلوچستان و خرده فرهنگها نه تنها باعث اختلال بلکه باعث شد که سازگاری مردم، اولین رتبه در رعایت ماسک و همچنین  پروتکل های بهداشتی رتبه سوم  در کشور شاهد باشیم.

 حسین پور با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان قبل از شناسایی بیماری در کشور مراقبت‌های مرزی خود را تشدید کرد اظهار کرد: بعد از ورود بیماری به بندرعباس هم توانستیم بعد از مدتی با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تشخیصی و با تکیه‌بر توان همکاران در بخش‌های بهداشتی و درمانی و همچنین سازمان‌ها خوشبختانه سیر بیماری را در محدوده خوبی کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان در پیک اول و دوم بیماری خسارت زیادی را متحمل نشد، عنوان کرد: با کمک همه سازمان‌ها مانند فرمانداری، بسیج، هلال‌احمر و اصناف از این مرحله عبور کنیم و خوشبختانه الآن در مرحله نزولی بیماری هستیم.

در ادامه نیز  فریده فخار معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گزارش مختصری از وضعیت کرونا و اقدامات انجام‌ شده در استان هرمزگان در مقابله با بیماری کرونا بیان کرد و همچنین احمدی معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گزارش جامعی از گام چهارم بسیج ملی، مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹، اجرای طرح شهید سردار سلیمانی به شیوه محله و خانواده محور مبتنی بر برنامه «هرخانه یک پایگاه سلامت» ارائه کرد.