سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در مقایسه آماری کرونا در دو هفته ای که گذشت گفت: در هفته گذشته شاهد کاهش ۱۲ درصدی شاخص موارد تست و غربالگری به نسبت هفته ماقبل بودیم همچنین موارد شناسایی مثبت ۱۳ درصد کاهش و موارد بستری با تست مثبت پی سی آر ۳۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، دکتر فاطمه نوروزیان افزود: در هفته ای که گذشت یک مورد فوت ثبت گردید که سابقه واکسیناسیون نداشت ، در صورتیکه هفته ماقبل هیچ مورد فوتی بدلیل کرونا نداشتیم .

نوروزیان با اشاره به اینکه شاخص ها در هفته ای که گذشت خوب بود گفت: اما شاهد افزایش شناسایی موارد مثبت در شهرستانهای بندر لنگه، پارسیان ، بشاگرد، جاسک ، کیش، میناب و بندرعباس بودیم.در سیریک و ابوموسی موارد مثبت ثابت بود و بقیه شهرستانها هم موارد کاهشی داشتند.

وی در ادامه گفت:در مورد امیکرون ما شاهد  افزایش روز به روز موارد مثبت امیکرون هستیم، با توجه به اینکه تمام موارد مثبت pcr بیماران مشکوک در خصوص امیکرون هم چک می شود در بررسی انجام شده در  هفته گذشته ۴۵ درصد از پی سی آر مثبت های ما امیکرون بود.

 نوروزیان متذکر شد: قطعا با توجه به سرایت بالای امیکرون انتظار میرود در این هفته، بین هفتاد تا هشتاد درصد تست های پی سی آر،  امیکرون مثبت باشد و قطعا در طی هفته بعد شاهد جایگزینی امیکرون به جای دلتا خواهبم بود .

وی با اذعان به اینکه متاسفانه این پیش بینی خوبی نیست و  نتیجه عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه است گفت: یکی از  مهمترین دلایل این مسئله ساده انگاری عمومی است، افراد به دلیل اینکه واکسیناسیون انجام داده اند با ساده انگاری و عدم رعایت اصولی پروتکل های بهداشتی باعث شیوع این بیماری در جامعه می شوند.

چه بسا کشورهایی که پیش از ما واکسیناسیون را کامل کردند اما بعد از کم شدن رعایت پروتکل های بهداشتی  در کشورشان شاهد بروز علائم مثبت بیشتری هستند و علی رغم اینکه تصور میشد امیکرون موارد بستری و فوت کمتری داشته باشد موارد بستری و موارد فوت در آن کشورها رو به افزایش است که سبب ایجاد نگرانی در تمامی کشورها شده.

نوروزیان در خاتمه گفت: از مردم عزیز درخواست می شود علیرغم انجام واکسیناسیون کامل به دلیل سوش جدید امیکرون که هنوز به صورت کامل شناخته شده نیست و ممکن است دوباره ما را درگیر پیک جدید بیماری نماید دستورالعملهای بهداشتی را همانند گذشته با جدیت رعایت کنند و با توجه به اینکه در حال حاضر آنفولانزا نیز در حال افزایش می باشد و رعایت پروتکل های بهداشتی خصوصا بهداشت دست و زدن ماسک که متاسفانه این روزها بهداشت دست حتی کمتر از استفاده از ماسک رعایت می شود،  در کنترل و مهار آنفولانزا نیز تاثیر بسزایی دارد رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت جدی مد نظر قرار دهند و امید است با همکاری و همدلی عمومی از این بحران به سلامت گذر کنیم.

انتهای پیام