مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس از امضای قرارداد پروژه کک سازی تغییر الگوی پالایشی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، هاشم نامور با حضور در غرفه انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اهداف و برنامه های پژوهشی برای تحقق شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین چیست گفت: ما دقیقاً در چارچوب شعار سال حرکت کردیم، ابتدا در ساختار سازمانی نسبت به ایجاد یک دیسیپلین و ساختار دانش بنیان اقدام و اداره جدیدی در این رابطه تأسیس کردیم ضمن اینکه پروژه بزرگی تعریف کردیم که هم دارای تولید، هم دانش بنیان و هم اشتغال آفرین است.

نامور ادامه داد: ما پروژه کک سازی تغییر الگوی پالایشی را طراحی کردیم. در این پروژه نفت کوره را که به صورت خام به خارج از کشور صادر می شود،  به کک اسفنجی تبدیل می کنیم. کک اسفنجی مورد نیاز صنایع آلومینیوم کشور است و در حال حاضر از خارج وارد شده و در کشور تولید نمی شود. کشور وابسته به خارج است، ارز کشور خارج می شود و در شرایط خاص بخصوص در زمان تحریم پاشنه آشیل است. در زمان تحریم تهدید کرده بودند که اجازه واردات کک اسفنجی را به ایران نخواهیم داد در نتیجه صنایع آلومینیومی ما دچار مشکل می شود.

وی با اشاره به پیشرفت این پروژه گفت: برای پیشرفت پروژه، الگوی پالایشی را تغییر دادیم یعنی به جای آنکه برش یا مواد نفتی تولید کنیم تبدیل به تولید کک اسفنجی کردیم. برای اولین بار یک پروژه با این عظمت تمامی مراحل آن از مطالعات امکان سنجی تا مطالعات مفهومی و طراحی بنیادین و تفصیلی و اجرا توسط پیمانکاران، مشاوران، مهندسان داخلی انجام می شود که باعث تقویت روحیه اعتماد به نفس و خودباوری کارشناسان داخلی خواهد شد.

نامور ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد امضای قرارداد پروژه کک سازی خواهیم بود و تلاش داریم طی چند ماه آینده قرارداد اجرایی این پروژه را امضا کنیم.

انتهای پیام