فولاد هرمزگان به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعت فولاد ایران و از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه، با برنامه‌های عملیاتی و طرح‌های به‌روز، در راستای بهینه‌سازی عملکرد و فعالیت‌های خود، با بهره‌مندی از آخرین دانش‌ها و فناوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌های پیشران، توانست به عملکردی فوق‌العاده در افزایش تولید و اشتغال‌زایی دست یابد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، تولید ۲ میلیون تن فولاد خام و ورق عریض با گرایش به محصولات ویژه و حضور اثربخش در بازارهای صادراتی

با نگاهی به شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در چند سال گذشته، به‌راحتی می‌توان به اهمیت و جایگاه صنعت فولاد در بهبود اوضاع اقتصادی کشور پی برد. تأثیر توسعه و تکمیل زنجیره فولاد در اقتصاد ایران از چندین جنبه قابل‌بررسی است. شرکت فولاد هرمزگان در زمینه تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴، تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی جنوب کشور با توانایی تولید ۲ میلیون تن فولاد خام و ورق عریض با گرایش به محصولات ویژه و حضور اثربخش در بازارهای صادراتی را هدف خود قرار داده است.

این شرکت طرح‌های توسعه‌محور مختلفی مانند احداث پلنت اکسیژن، احداث واحد احیا مستقیم با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن در سال، احداث کارخانه نورد ورق عریض، احداث سیلوهای آهن اسفنجی و در نهایت پروژه‌های مربوط به افزایش ظرفیت از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ۲ میلیون تن فولادسازی (شامل ساختمان‌های اداری، مرکز اسناد، تعمیرگاه حمل‌ونقل صنعتی و …) را اجرا می‌کند.
در چشم‌انداز ۱۴۰۴ توسعه کشور، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام پیش‌بینی شده است که از این میزان، حدود ۲۰ میلیون تن به صادرات اختصاص دارد. تحقق این هدف می‌تواند نقش صنعت فولاد در اقتصاد کشور را حتی پررنگ‌تر از امروز کند و این صنعت را به پیشران اقتصاد ایران بدل سازد.

آمار تولید شرکت فولاد هرمزگان در سال‌های اخیر همواره روندی صعودی داشته و این شرکت دائما در حال ثبت رکوردهای روزانه و ماهانه جدید در تولید محصولات بوده است. برای مثال، تولید تختال این شرکت در سال ۱۳۹۹ از مرز یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن نیز گذر کرد و پیش‌بینی می‌شود که روند افزایش آمار تولید در سال جاری نیز ادامه یابد. جدیدترین رکورد ماهانه تولید تختال در فولاد هرمزگان در حالی به ثبت رسید که حماسه‌آفرینان این شرکت با برنامه‌ریزی هوشمندانه، همدلی و انسجام مثال‌زدنی موفق شده بودند در ماه‌های فروردین و شهریور نیز رکوردشکنی کنند. کارکنان تلاشگر فولاد هرمزگان در مهر ۱۴۰۱ توانستند با تولید ۱۵۳ هزار و ۲۳۲ تن تختال به رکوردشکنی‌های پی‌درپی خود ادامه دهند و گام بلند دیگری برای تحقق اهداف سالانه بردارند. بااین‌حال، باید توجه داشت که ادامه روند موجود و کم‌توجهی به زیرساخت‌های برق و انرژی کشور تا چه اندازه می‌تواند موجب چالش در توسعه صنعت فولاد و تأثیرگذاری آن بر صنایع مصرف‌کننده و پایین‌دستی گردد و ضرورت تأمین برق و گاز فولادسازان بزرگ کشور، بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

دست‌یابی به اهداف با بهینه‌سازی خط تولید

مدیرعامل فولاد هرمزگان در خصوص تأثیر محدودیت‌های انرژی بر تولیدات فولادی و اقدامات فولاد هرمزگان در این خصوص می‌گوید: از زمانی که محدودیت انرژی بر صنعت فولاد کشور تحمیل شد، شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کردیم که به‌محض اتمام محدودیت‌ها، با افزایش تولید و رکوردشکنی، کاهش تولید را جبران کنیم. به همین منظور، برنامه سنگین تعمیرات را برخلاف سال‌های گذشته در گرمای طاقت‌فرسای بندرعباس اجرا کردیم که شرکت با محدودیت مصرف انرژی مواجه بود؛ درعین‌حال با بهینه‌سازی خط تولید، کارخانه را برای دست‌یابی به اهداف ترسیم‌شده مهیا ساختیم.
کارکنان این شرکت با عزمی مثال‌زدنی و با تمام توان خود برای تحقق اهداف شرکت و صنعت فولاد کشور تلاش می‌کنند تا موجبات تداوم موفقیت و حرکت به‌سوی قله‌های پیشرفت را فراهم سازند و در این راستا به نتایج قابل‌قبول و عملکردی فوق‌العاده درخشان دست یافته‌اند. بر همین اساس، نتایج ارزیابی‌های انجام‌شده از عملکرد شرکت فولاد هرمزگان نشان می‌دهد این شرکت در بین بیش از ۲۰ شرکت زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

عملکرد شرکت‌های گروه فولاد مبارکه در ۵ معیار عملکرد مالی، تحقق استراتژی‌ها، اجرای سیاست‌های ابلاغی، پیشرفت پروژه‌های توسعه و تعاملات با شرکت مادر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. هریک از این معیارها امتیازهایی دارند و جمع کل آن هزار امتیاز است. بر اساس نتایج ارزیابی به‌دست‌آمده، وضعیت شرکت فولاد هرمزگان جنوب در ۵ معیار مشخص‌شده و رتبه شرکت در هر معیار و در بین شرکت‌های گروه فولاد مبارکه به شرح زیر است:

  • عملکرد مالی: امتیاز کسب‌شده ۲۶۴ از ۳۰۰، رتبه دوم در گروه؛
  • اهداف و استراتژی‌ها: امتیاز کسب‌شده ۱۷۴٫۳ از ۲۰۰، رتبه پنجم در گروه؛
  • سیاست‌های ابلاغی: امتیاز کسب‌شده ۱۷۱٫۰۱ از ۲۰۰، رتبه هشتم در گروه؛
  • پروژه‌های توسعه: امتیاز کسب‌شده ۲۰۰٫۹ از ۲۵۰، رتبه دوم در گروه؛
  • تعاملات با شرکت مادر: امتیاز کسب‌شده ۳۹٫۲۱ از ۵۰، رتبه چهارم در گروه.

امتیاز نهایی شرکت فولاد هرمزگان ۸۴۹٫۴۳ از هزار بود و این شرکت به رتبه نخست در میان شرکت‌های گروه فولاد مبارکه دست یافت.

شرکت فولاد هرمزگان یکی از قطب‌های صنعت فولاد ایران به شمار می‌رود که در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس در جنوب کشور قرار گرفته است. بهره‌مندی از اسکله اختصاصی تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی، دسترسی به بندر بزرگ شهید رجایی، نزدیکی به معادن سنگ‌آهن گل‌گهر و حلقه‌های بالادستی، امکان استفاده از حمل‌ونقل ریلی و نیز معافیت‌های گمرکی، از مزایای قرارگیری شرکت فولاد هرمزگان در این منطقه است.

شرکت فولاد هرمزگان به‌عنوان پیشرفته‌ترین کارخانه فولادی در کشور، در سال جاری با شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» استفاده از دانش بومی را در همه ابعاد تولید سرلوحه کار خود قرار داده و افزایش تولید و رکوردشکنی‌های پیاپی توسط این شرکت بیانگر اتخاذ استراتژی دانشی و صحیح است.

انتهای پیام