شب شعر تا ابد آبی به مناسبت روز ملی خلیج فارس و با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان و شعرخوانی شاعران هرمزگانی در سالن همایش اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، شب شعر تا ابد آبی همزمان با روز ملی خلیج فارس با مشارکت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان هرمزگان و با حضور امینه دریانورد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ سعید عبدلی زاده، رئیس حوزه هنری استان هرمزگان؛ اسماعیل جهانگیری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد؛ شعرا و مسئولان استانی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان برگزار شد.

*روز ملی خلیج فارس برای هر ایرانی که دلش در گروه سربلندی مملکت و زادبومش است، روزی تاریخی و افتخارانگیز است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان با حضور در بین شعرا بیان کرد: روز ملی خلیج فارس برای هر ایرانی که دلش در گروه سربلندی مملکت و زادبومش است، روزی تاریخی و افتخارانگیز است.

دریانورد ادامه داد: در این زمینه برنامه های بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در طول سال باید به مناسبت‌های مختلف برگزار شود تا اشاعه این روز مهم در جامعه گسترش یابد و علاوه بر ترویج و گسترش نام اصیل خلیج فارس باید ارزش و منزلت این مهم نزد ایرانیان به جامعه شناخته شود.

وی افزود : هنرمندان باید تلاش نمایند با قلم خود، آیینها، آداب و رسوم و خرده فرهنگهای ساحل نشینان خلیج همیشه فارس را به جهانیان عرضه نمایند؛ چراکه خلیج فارس نماد مقاومت و ایستادگی است و مردم نشان داده اند که برای جاودان ماندن این نام مهم و تاریخی تا آخرین قطره خون خود ایستاده اند.

شاعران و هنرمندان با شعر خود نقش مهمی در معرفی تاریخ و تمدن استان هرمزگان به تمام دنیا دارند

رییس حوزه هنری استان در این مراسم گفت: خلیج فارس این پهنه تا ابد آبی افتخار پایمردی چندین نسل، مقاومت‌ها و ایثارگری‌های مردمان ایران زمین بوده و آنچه هویت ما در نوار جنوبی ایران اسلامی شکل می‌دهد، خلیج فارس است.

عبدلی زاده از جمع آوری اشعار شاعران هرمزگانی با محوریت خلیج فارس و فرهنگ مقاومت در قالب یک اثر هنری فاخر و مکتوب در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تاکید کرد: شاعران و هنرمندان امروز نیز با شعر خود نقش مهمی در معرفی تاریخ و تمدن استان هرمزگان به تمام دنیا دارند.

*امروز به واسطه به صحنه آمدن هنرمندان و فعالان رسانه ای شاهد تولیدات فاخر بسیاری در مورد خلیج فارس در سطوح مختلف منطقه ای و جهانی هستیم

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس نیز با حضور در این آیین بیان کرد: امروز به واسطه هوشیاری مردم ایران اسلامی و همچنین به صحنه آمدن هنرمندان و فعالان رسانه ای  سالانه شاهد تولیدات فاخر بسیاری در  جهت معرفی هویت های فرهنگی، تاریخی، پژوهش، آداب، رسوم، آیین ها و … در مورد خلیج فارس در سطوح مختلف منطقه ای و جهانی هستیم که منجر به آگاه سازی افکار عمومی جهانی شده است.

*شاعران با قلم و کلام خود حافظ ترانه‌های مردم کرانه‌های خلیج فارس باشند

محقق و پژوهشگر حوزه فرهنگ هرمزگان در آستانه روز ملی خلیج فارس در مراسم شب شعر «تا ابد آبی» که به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان و با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد بیان کرد: گرامیداشت شهدا و دریانوردان هشت سال مقاومت در ابتدای سخنان خود به نقش فردوسی در

پاسداشت و مانایی زبان فارسی اشاره کرد و بیان داشت: فردوسی شاعر نامدار ایرانی با اثر فاخر خود شاهنامه درحفظ و پاسداشت زبان فارسی و هویت ملی و فرهنگی ایرانی کوشید.

علی رضایی، در این رابطه به دشمنی‌ها و لشکرکشی‌های متعدد اعراب و اروپاییان در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این درحالی است که به زبان و لهجه مردم قشم و هرمزی خللی وارد نشد و هنور کهن‌ترین واژه‌ها و اشاره‌های زبان فارسی در این جزیره پابرجاست.

رضایی ادامه داد: هرزمان که از خلیج فارس سخن به میان می‌آید یک علقه، وابستگی و گره عجیب اسطوره‌ای بین مردم ایران با این پهنه آبی در جنوب کشور ایجاد می‌شود.

این استاد زبان فارسی خطاب به شاعران و ترانه سرایان حاضر در این شب شعر افزود: مردم کرانه‌های خلیج فارس با کلام، لهجه، ترانه‌ها و لالایی‌های خود حافظ زبان و فرهنگ خود هستند شما نیز با قلم و کلام خود حافظ این واژه‌های گرانبها باشید.

رضایی با بیان این جمله که دریانوردان بزرگی که سینه به آب دادند و فرهنگ مردم این منطقه را به اقصی نقاط دنیا بردند، بیان کرد: هرمزگان امروز همان سرزمین دیروزی است که روزگاری مردم جزیره لافت ۲۰۰ کارگاه صنایع دستی داشتند و کالای دست بافت مردم این منطقه را به چین می‌بردند، ولی امروز برعکس شده است.

وی تاکید کرد: خلیج فارس جدا از بحث‌های جغرافیایی و سیاسی باید در دل و رگ مردم جای بگیرد و در کنار شعر به شرف، شعور و ارزش‌های این مردمی که پاسدار خلیج فارس هستند همواره احترام قائلیم و امیدواریم کلام و قلم جوانان امروزمان میراثی ماندگار برای آیندگان‌مان بماند.

*شاعران جوان از مطالعه آثار مرحوم اسلامی ندوشن غافل نشوند

عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان اظهارکرد: فرهنگ، هنر و تمدن نقش ممتازی در کرانه‌های خلیج فارس دارد و تاریخ خلیج فارس(خلیج پارس) که تاریخی روشن است با زندگی مردم سواحلش پیوند عمیقی دارد.

اسدالله نوروزی، ادامه داد: لفظ ایران در ابتدا پارس بود و خلیج فارس نیز برگرفته از همان نام قدیم ایران است و هر زمان از نام ایران سخن به میان می آید، نمی توان از حافظ، خیام و فردوسی و آثار آن‌ها در پرآوازه کردن نام ایران یاد نکرد.

وی در این رابطه با بیان اینکه جایگاه هر کشوری به وجود چهره‌های فرهنگی و هنری و علمی آن است، از مرحوم محمدعلی اسلامی ندوشن به عنوان ادیب، فاضل، پژوهشگر و شخصیت اثرگذار فرهنگی  کشور یاد کرد که تمام دلبستگی‌اش به ایران بود.

نوروزی گفت: به جرات می توانم بگویم تنها کسی که در نثر اجتماعی می‌توانست رقیب استاد ندوشن باشد مرحوم دکتر مصطفی رحیمی بود و هر دوی این چهره ادبی نیز عاشق سینه چاک ایران بودند.

وی با اشاره به ثبت ۶۰ عنوان کتاب ارزشمند در حوزه‌های مختلف به عنوان کارنامه مرحوم ندوشن، گفت: عشق به ایران و حفظ و پاسداشت هویت، تمدن و تاریخ ایران و رسالت نسل آینده در قبال حفظ ارزش‌های فرهنگی ایران در تمامی آثار وی موج می‌زند و از نمونه‌های آن می‌توان به کتاب‌های « ایران چه حرفی برای گفتن دارد» و «ایران از یاد نبریم» اشاره کرد.

شاگرد مرحوم اسلامی ندوشن ادامه داد: استاد ندوشن که کار خود را با شعر و در کنار نیما یوشیج شروع کرد و سپس وارد دیگر عرصه‌های ادبی و فرهنگی شد، جزو پیشگامان شعر امروزی بود.

این استاد زبان و ادبیان فارسی دانشگاه هرمزگان اضافه کرد: یادداشت‌هایم از کلاس های استاد ندوشن بهترین یادگاری من از دوران دانشجویی ام است.

گفتنی است شب شعر خلیج فارس؛ تا ابد آبی؛ گرامیداشت شهدا و دریانوردان هشت سال مقاومت با مشارکت اداره کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان و حوزه هنری انقلاب اسلامی با شعرخوانی اطهر قوامی، عبدالحمید انصاری نسب، زینب احمدی نیا، مریم سید افقهی، اعظم پشت مشهدی، زهرا اسپید، فرزانه فرخی‌نژاد، عبدالحسین انصاری، ایرج انصاری فرد، مهرنوش ایزدپرست و مجید ذاکری همراه بود.

انتهای پیام