به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز، دبیر اجرایی رویداد علم داده، برگزاری این رویداد را در راستای اهداف و استراتژیهای شرکت فولاد مبارکه در مباحث هوشمند سازی، تحول دیجیتال و حرکت شرکتهای زیرمجموعه آن مانند فولاد هرمزگان برشمرد و افزود: آشنایی پژوهشگران و شرکتهای دانشبنیان با مضمون علوم داده، طرح مباحث جدید و آشنایی رهبران و مدیران شرکت فولاد هرمزگان با مباحث علوم داده و هوشمندسازی، آشنایی مدیران شرکتهای بزرگ صنعتی در منطقه جنوب کشور ( استان هرمزگان) با این مباحث، طرح نیازهای این حوزه در آینده و جهت دهی به شرکتهای دانشبنیان و دانشگاههای سطح استان برای ورود به حوزه علوم داده از جمله اهداف این رویداد است.
شاهین زارع، ادامه داد: هوشمندسازی درصنعت فولاد مقولهای است که شرکتهای بزرگ فولادی در دنیا به آن ورود پیدا کردهاند و دستاوردهای خوبی از آن را در بهبود خدمات، کسب و کار، بهروری تولید، کاهش هزینهها و افزایش راندمان را کسب کردهاند. در همین راستا فولاد هرمزگان نیز به دنبال آن است تا با برنامهریزی مناسب در این مسیر قدم گذاشته تا به این اهداف دست یابد.
زارع در پاسخ به این سوال که چه کسانی در این رویداد شرکت خواهند کرد گفت: مشارکتکنندگان در این رویداد، دانشگاه ها، شرکتهای دانشبنیان، مراکز پژوهشی، گروههای خلاق دانشجویی، نخبگان صنعتی هستند.
مدیر متالورژی و طراحی و توسعه محصولات فولاد هرمزگان درباره نحوه برگزاری این رویداد گفت: مشارکت در رویداد علم داده به دو صورت حضوری و مجاری برای علاقهمندان در نظر گرفته شده ضمن اینکه در جریان برگزاری این رویداد نیز برپایی کارگاهها و اجرای مسابقه نیز پیشبینی شده است.
دبیر اجرایی رویداد علم داده درباره حمایت فولاد هرمزگان از طرحهای برتر گفت: این شرکت در نظر دارد تا از طرحهای برتر تقدیر به عمل آورد و چنانچه طرحهای مذکور در مسیر حرکت هوشمندسازی شرکت باشند قطعا مورد حمایتهای بعدی نیز قرار خواهد گرفت.
زارع به محورهای برپایی این رویداد اشاره کرد و گفت: این رویداد دارای چهار محور به شرح زیر است:
• علم داده و تحول دیجیتال
• داده کاوی به عنوان سرویس فناوری اطلاعات
•جایگاه علوم داده در فولاد هرمزگان
• نگهداری پیشگیرانه با استفاده از هوش مصنوعی
دبیر اجرایی رویداد داده به موضوعات و سر فصلهای کارگاهها اشاره کرد:
• استراتژی و مدیریت داده در سازمان که توسط کارشناس ذی ربط ارائه میشود
سرفصلهای آن:
۱.ضرورت مدیریت داده به عنوان یک دارایی سازمانی
۲.الزامات مدیریت داده به عنوان یک دارایی سازمانی
۳.رویکرد مدیریت داده از گذشته تاکنون ( نقاط تمرکز، دانش لازم )
۴.انواع داده
۵.پاسخ به نیازهای دادهای تحلیلی ( از BI تا علم داده )
۶.رویکرد قابلیت محور برای مدیریت داده
• حل یک مسئله تحلیل داده از صفر تا صد مبتنی بر متدلوژی TDSP که توسط پژوهشگران دانشگاهی ارائه میشود
سرفصلهای آن:
۱.چارچوب تعریف یک پروژه علم داده
۲.شناخت مراحل اجرای ان
۳.اسناد و مدارک مورد نیاز
۴.چگونگی دستیابی و ساخت دیتاست
۵.پاکسازی و امادهسازی دیتاست
۶.تعریف متریکهای ارزیابی
۷.انتخاب کتابخانه و زبان مناسب
۸.انتخاب الگوریتم مناسب
۹.پیادهسازی مدل طراحی شده
۱۰.بصریسازی نتایج
۱۱.ارزیابی نتایج مدل
۱۲.روش تهیه گزارش نهایی پروژه
• کسب و کارهای جدید و علم داده که توسط متخصص مربوطه ارائه میشود
سرفصلهای آن:
۱.حوزه هایی از علوم داده که میتوان در آنها کار کرد؟
۲.چه تخصص هایی در علم داده و هوش مصنوعی باید داشته باشیم؟
۳.چگونه یک کسب و کار هوش مصنوعی را راهاندازی کنیم؟
۴.چگونه تیمسازی کنیم؟
۵.استارتاپهای موفق هوش مصنوعی را بیشتر بشناسیم؟
۶.چه موارد قانونی را باید بدانیم؟
• مزایای استفاده از راهکارهای ابری در پیادهسازی سیستمهای هوش تجاری و پردازش کلان داده که توسط کارشناس صنعتی مربوطه ارائه میشود.
• ادامه کارگاه کسب و کارهای جدید و علم داده.
• تشریح جزییات مسابقه اصلی.
زارع به برگزاری مسابقات در جریان برپایی این رویداد اشاره کرد و گفت: مسابقات به دو گروه، مسابقه روزانه و مسابقه اصلی تقسیم بندی شده است.
مسابقه روزانه:
از اساتید پیرامون ارائه هایی که انجام میشود سوالاتشان جمع آوری شده.
سوالات به صورت گزینشی انتخاب میشود که ترکیبی از چندگزینهای، جای خالی و تشریحی است و سوالات با یک بارم بندی مشخص انتخاب میشوند که در پایان سه روز جمعا به عدد ۱۰۰ برسد.
سوالات در پلتفرم مربوط به مسابقات(DataStart.ir) در قالب یک فرم در ابتدای هر روز برای شرکت کنندهها ارسال میشود و برای روز اول و دوم تا ساعت ۸ شب فرصت پاسخی دهی دارند اما برای روز سوم تا ساعت ۲ عصر فرصت پاسخ دهی دارند.
بعد از سه روز جمع امتیازهای شرکت کنندهها محاسبه میشود و به دو نفر برتر که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند ربع سکه بهار آزادی اعطا میگردد.
مسابقه اصلی:
مسابقه از دادههای خط تولید شرکت فولاد هرمزگان میباشد.
دادههای ۳ ساله مربوط به تولید تختالها که به صورت یک دیتاست به همراه ویژگیها و شناسنامه آنها در پلتفرم مسابقه (DataStart.ir) قرار میگیرند و از شرکت کنندهها خواسته میشود یک ارتباط منطقی بین دادهها و خطاهای ثبت شده مربوط به فرآیند تولید تختال را پیدا کنند.
در مرحله اول شرکتکنندگان باید مشخصات تیمی خود را ثبت کنند.
در مرحله دوم، دیتاست، شناسنامه و قوانین مسابقه را دریافت میکنند.
در نهایت نتایج و کدها را به همراه گزارش چگونگی انجام کار را در پلتفرم بارگزاری میکنند.
شروع مسابقه بعد از آخرین ارائه روز ۳۰ دی که توضیح شرایط مسابقات است آغاز شده و شرکتکنندگان تا ۱۵ بهمن برای ارسال پاسخهای خود مهلت دارند.
از بین ۵ راهکار برتر، در تاریخ ۲۰ بهمن ماه داوری آنلاین انجام میشود و به دو تیم برتر سکه داده میشود.
(با توجه به روند مسابقات امکان تمدید نیز وجود دارد.)
داوری راهکارهای ارسال شده در کمیته فنی رویداد انجام میگیرد.
مدیر متالورژی و طراحی و توسعه محصولات فولاد هرمزگان درباره برگزاری رویدادی مشابه این در کشور گفت: با عنوان خاص داده در صنعت فولاد، مباحث هوشمندسازی و تحول دیجیتال رویدادهای مختلفی در سطح کشور برگزار میشود ضمن اینکه شرکت فولاد مبارکه در این امر پیشرو بوده و اقدامات بسزایی را نیز در این زمینه انجام داده است.
زارع در پایان گفت: هر چند که چرخه عمر فناوریهای کلیدی در صنعت فولاد بالاست اما تغییر در ریز فرآیندها و فعالیتهای کلیدی، به سرعت به روزرسانی میشود ضمن اینکه تمایل شرکتهای فولادی به منظور کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری نیز رو به افزایش بوده است. از این رو شرکت فولاد هرمزگان با برگزاری این رویداد به دنبال آن است تا به طور جدی به این مباحث ورود پیدا کند.
انتهای پیام
Sunday, 24 November , 2024