ناظر گمرکات هرمزگان در سمینار تخصصی بهره گیری از رویه تیر در حمل و نقل بین المللی جاده ای و ترکیبی ، که با همت و میزبانی اتاق بازرگانی هرمزگان به مدت 2 روز  در سالن کنفرانس این اتاق  برگزار شد،با اشاره به اینکه  مشروط بر اینکه برنامه های راهبردی ، تدوین و عملیاتی شود ایران می تواند بخش بزرگی در تبادلات کالا بین کشورهای عضو ایفا کند ، گفت : سرمایه گذاری کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان بر روی کریدورهای ترانزیت کالا و کریدور آسیای مرکزی می تواند به‌عنوان چالش جدی برای آینده ترانزیت ایران باشد .

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، حسین سعیدی ، با بیان اینکه  به منظور تسریع در حمل و نقل بین المللی، کاستن از تشریفات گمرکی و جلوگیری از خسارت های احتمالی در جریان ترانزیت بین المللی کالا، کنوانسیونی تحت عنوان ((کنوانسیون گمرکی مربوط به حمل و نقل بین المللی کالا در جاده ها تحت کارنه های تیر)) به ابتکار اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای در سال ۱۹۵۹ منعقد شد که در سال ۱۹۷۵ جای خود را به کنوانسیون دیگری با همین عنوان داد، افزود : عرصه حمل و نقل بین المللی از جمله مواردی است که می تواند با تعریف ایران بعنوان عضو در عرصه اقتصاد منطقه ای منجر به نقش آفرینی ایران در اقتصاد و زنجیره تجاری جهان شود .

سعیدی با اشاره به اهمیت «رویه کارنه تیر» در توسعه ترانزیت با توجه به موقعیت ویژه و قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی، اظهار داشت : بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران از مزایای بالقوه‌ و جایگاه ویژه ای در رویه  TIRبرخوردار است که می‌تواند نقش پررنگی در تبادلات کالا بین کشورهای عضو ایفا کند.

وی  اضافه کرد : البته دستیابی به مزایای این جایگاه مشروط بر این است که برنامه راهبردی توسعه مسیرهای ترانزیت چگونه تبیین، تدوین و عملیاتی شود.

سعیدی، ارائه خدمات ترانزیتی را از جمله مواردی برشمرد که می تواند علاوه بر تعریف ایران به عنوان یک عضو بازیگر موثر در عرصه اقتصاد بین الملل و یا در عرصه اقتصاد منطقه ای، منجر به نقش آفرینی ایران در اقتصاد و زنجیره تامین جهانی شود.

مدیرکل گمرک شهید رجایی هرمزگان ، با اشاره به چالش‌ها و موانعی پیش روی تحقق این هدف، افزود: صنعت لجستیک و یا فقدان نظام لجستیک در کشور از جمله مواردی است که به عنوان یک عامل ضعف برای حمل و نقل بین المللی و چالشی برای سیستم حمل و نقل داخلی کشور محسوب می شود که منجر به از دست رفتن فرصت ها و افزایش هزینه های توزیع و ترانزیت کالا در کشور می‌شود.

 

وی ، با اشاره به اینکه کارنه تیر که برای موسسات حمل و نقل مورد تایید و صرفا” برای حمل جاده ای کالا صادر می شود و  فرم استانداردی دارد،  تصریح کرد: سرمایه گذاری کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان بر روی کریدورهای ترانزیت کالا و کریدور آسیای مرکزی می تواند به‌عنوان چالش جدی برای آینده ترانزیت ایران باشد که بالا بودن قیمت ناوگان در ایران، هزینه های واردات ناوگان تجاری به ایران و نگاه به ناوگان تجاری به عنوان خودروی سواری که عملاً منجر به رقابت نابرابر میان شرکت های رقیب در سایر کشورها با شرکت‌های حمل و نقل ایرانی می‌شود، از جمله عوامل مهم در عدم دستیابی به موفقیت چشمگیر ترانزیتی در سالیان اخیر بوده است.

این مسئول، عدم هم افزایی سیستم های حمل و نقل خودرو، تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و بالابودن هزینه های تجارت با ایران را دیگر موانع عدم توفیق بزرگ در حوزه ترانزیت کالا عنوان و اضافه کرد:  مشکلات فرایندی و اجرایی در ارائه خدمات که به طور عمده ناشی از تعارضات بین بخشی است، از مشکلات دیگری است که به نظر می رسد با برنامه ریزی و سازماندهی فعالیت دستگاه‌های اجرایی مختلف، مشارکت و همکاری موثر بخش خصوصی و فعالان حمل و نقل، امکان رصد و پایش تحولات و ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود و ارتقاء نقش کشور در این حوزه فراهم می شود ‌.

وی با بیان این موضوع که در صورت رعایت مقررات کنوانسون، دارندگان کارنه تیر می توانند پس از پلمپ وسیله نقلیه در گمرک محل بارگیری یا در نزدیک ترین گمرک به این محل در کشور مبدا، بدون معطلی و بدون انجام تشریفات گمرکی ناظر بر ترانزیت خارجی، کشورهای مختلف را پشت سر گذاشته و تا مقصد نهائی به راه خود ادامه دهند، خاطر نشان کرد : کریدور خلیج فارس ، عراق ، ترکیه ، پاکستان و افغانستان می تواند چالش جدی برای آینده  ترانزیت ایران باشد.

مدیرکل گمرک بندر شهیدرجایی هرمزگان ،  یاد آور شد : مشارکت و همکاری بخش خصوصی و فعالان حمل و نقلی با هدف کاهش مشکلات و ارائه راهکار های مناسب در این حوزه ضروری است .

سعیدی ، اضافه کرد : کم توجهی در این موضوع منجر به حذف ایران از عرصه تعاملات تجاری بین المللی در جهان خواهد شد.

این مسئول ، اذعان داشت : هند ، ایران و افغانستان پتانسیل خوبی برای تجارت حمل و نقلی دارد که اگر مسیر چابهار هموار شود کمک شایانی به این موضوع می شود .

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

پایان خبر /