به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، اینقدر در مورد خورهای سرگردان بندرعباس نوشتیم و آنقدر به آن توجه نشد که قلم هایمان نیز مانند مردم از گلایه و شکایت از بوی تعفن فاضلاب و این خورها خسته شد . تراژدی جدید بوی تعفن خورها به درخت سبز و سرابرق رسیده است و البته باید […]

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز، اینقدر در مورد خورهای سرگردان بندرعباس نوشتیم و آنقدر به آن توجه نشد که قلم هایمان نیز مانند مردم از گلایه و شکایت از بوی تعفن فاضلاب و این خورها خسته شد . تراژدی جدید بوی تعفن خورها به درخت سبز و سرابرق رسیده است و البته باید توجه داشته باشیم که این قسمت شهر به دلیل داشتن داروخانه و مسیرهای میانبر بسیار شلوغ است اما چه کسی اهمیت می دهد که زن ، مرد ، پیر ، جوان و کودک هایمان با استشمام این بو بیمار شوند بیشتر کسانی که قبل از رسیدن به جایگاه مدیریت قول های داده اند پس از انتصاب آنقدر سرشان شلوغ شده است که ترجیح می دهند با این مسائل کوچک وقت گرانبهای خود را هدر ندهند.


پل خواجو و خیابان راه آهن نیز با اینکه خیابان شلوغی است و دراین منطقه مغازه هایی مستقر هستند که مایحتاج مردم را تامین می کنند از استشمام این بو مستثنی نیستند و یکی از پر رفت و آمد ترین خیابان های شهر و البته ورودی مسافرانی که با قطار وارد این پایتخت اقتصادی می شوند هوایی برای استشمام ندارد .

علی : آنقدر این بوی تعفن زیاد شده است که با وجود داشتن ماسک بازهم ترجیح می دهم تا می توانم نفسم را حبس کنم تا از این مکان دور شوم .


حسن : به داروخانه سرا برق آمدم و با اینکه بیمار بودم بدلیل عدم تحمل این بو مجبور شدم به داروخانه دیگری بروم تا از این بو نجات پیدا کنم نمی دانم ساکنین آنجا چطور با این بو کنار می آیند .
راننده تاکسی : به دلیل ترافیک هر روز مجبوریم مدت زمانی زیادی این بو را تحمل کنیم و هیچ کسی پاسخگو نیست .


فاطمه یکی از ساکنین این محله : اگر یکی از مسئولین حاضر باشد خودش و خانواده اش فقط یک هفته این بو را استشمام کند و حرفی نزند ما هم تحمل می کنیم .


یک مسافر : تصورم از پایتخت اقتصادی کشور چیزی جز این بود ، اما به محض ورود تمام تصوراتم از بین رفت آنچه از بندرعباس توقع داشتم حداقل هوای تمیز و پاک بود نه بوی تعفن فاضلاب …

*عاقبت گردشگری در خورهای بندرعباس
در شهر بندرعباس چهار خور بزرگ شیلات ، داماهی ، گورسوزان و هدیش وجود دارد که وضعیت نامناسب زیست محیطی و بهداشتی و تخلیه پساب تصفیه خانه فاضلاب و قرارگیری بافتهای فرسوده در نزدیکی این خورها را به دنبال دارند، این خورها قرار بود کاربری علاوه بر خوربودن داشته باشند .


آرتیمس : در خصوص خور شیلات قرار بود پس از پمپاژ آب دریا از خور ، با ایجاد پیست قایقرانی و فضای سبز این خور به مکانی مناسب برای تفریح شهروندان تبدیل شود اما در حدیک افتتاح پرهزینه باقی ماند .


مهرزاد : بعد ازافتتاح خور بعنوان مکان تفریحی برای شهر بندرعباس با دوستانم کلی برنامه ریزی کردیم که از جت اسکی هایمان در آنجا استفاده کنیم و حتی بتوانیم از طریق جذب گردشگر کسب درآمد کنیم اما نمی دانم که چه شد این پروژه عالی کاملا به فراموشی سپرده شد .

*دریا و بوی جهنمی
بندرعباس بزرگترین بندر ایران است، علاوه بر آن مجتمع بندری شهید رجایی و بندر شهید باهنر به عنوان نقطه اتکای اقتصاد ایران در جهت جابه‌جایی کالا و نیز وجود کارخانه‌های متعدد و بزرگ صنعتی؛ بندرعباس را به شهری مهم در زمینهٔ بازرگانی و صنعت کشور و نیز منطقه مبدل کرده‌است.


پارک های ساحلی بندرعباس از جمله پارک غدیر ، دولت ، ولایت ، سورو با اینکه باید مکانی برای تفریح ، لذت بردن از دریا و هوای مطبوع و تازه باشد با بوی ناخوشایند فاضلاب آمیخته شده است که گاها پساب و فاضلاب به دریا نیز سرازیر می شود و باعث آلودگی دریا و در نتیجه محیط زیست و آسیب جدی به آبزیان و همچنین باعث آسیب و آزار مردم و عدم جذب گردشگر به این پایتخت اقتصادی کشور می شود .


طبق تحقیقات صورت گرفته ۸۰ درصد از گردشگران با هدف بازدید از مناطق دریایی به هرمزگان سفر می‌کنند.پارک غدیر بندرعباس پارک ساحلی بزرگی است. که در کنار آن هتل و رستوران گوهرشاد، تالار کنسرت آوینی قرار دارد.در امتداد پارک محلی برای شنا کردن و قایق سواری تعبیه شده است.

خبرنگار: جمیله دبیری نیا

  • نویسنده : جمیله دبیری نیا