طی مراسمی با حضور معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مسئولان استانی و شهرستانی ، فرشاد محمدی به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، محمد احمدوند معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین تودیع و معارفه مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان اظهار کرد : از مدیران استانی تقاضا داریم همکاری خوبی با مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان داشته باشند ، همچنین از همکاران این اداره کل هم مطمئن هستیم که در راستای پیشبرد اهداف و مأموریت‌های این نهاد هیچ‌گونه کوتاهی نکرده و نهایت همکاری را با مدیرکل جدید خواهند داشت.

وی افزود : در بعضی استان‌ها، مدیران با فضای کتابخانه‌ها و کتابخانه آشنایی کافی ندارند و ممکن است خودشان که به میزان انتظار کتاب نخوانند آشنایی با فضای کتابخانه و خدمات این نهاد ندارند. اما خدمات ارایه شده در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان بیانگر آن است که در این استان شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود.

معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد : از مدیرکل جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان انتظار داریم و کمک خواهیم کرد که اولین کتابخانه سیار استان راه اندازی کنند در صورتی که خودرو مربوط از سوی استان تامین شود قول می‌دهم در تجهیز آن از قبیل؛ کتاب، کتابدار و تأمین منابع هر کاری لازم باشد انجام دهیم تا اولین کتابخانه سیار استان هرمزگان راه‌اندازی شود.

احمدوند با بیان اینکه کتابخانه سیار بهره‌وری بسیار بالایی دارد، تصریح کرد: طبق گزارشات موجود، کتابخانه سیار طی ۵ روز هفته در ۵ نقطه مختلف حضور می‌یابد همین موضوع سبب شده تا این کتابخانه‌ها، نسبت به کتابخانه‌های ثابت، ۵ برابر به علاقمندان به کتاب و کتابخوانی خدمات ارائه دهد. کتابخانه سیار در روز ششم با مراجعه به کتابخانه مرجع خود، اطلاعات را ثبت و کتاب‌های مورد نیاز را جایگزین می‌کند.

وی ادامه داد: طبق آمار بدست آمده، اثرگذاری کتابخانه سیار بسیار بالاست و آمادگی این را داریم که نخستین کتابخانه سیار استان را در دوران مدیریت مدیر کل جدید داشته باشیم.

معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکید کرد: مورد مهمی که هم در کتابخانه سیار و ثابت با آن مواجه هستیم بحث مهم کودک و نوجوان است، تمرکز نهاد کتابخانه‌ها بر کتابخوان کردن کودکان است، کسانی که قرار است آینده این مملکت را بسازند در حال حاضر هیچ کتابخانه افتتاح نمی‌کنیم مگر اینکه بخش کودک داشته باشد در بخش کودک، برنامه‌های اختصاصی تدوین گردد، این برنامه‌ها فقط برای کودکان نیست که توانایی خواندن دارند بلکه برای گروه سنی کودکان از دو ساله تا سالمندان ۹۰ ساله برنامه داریم.

احمدوند اذعان‌ داشت : کودکی که از ابتدای کودکی با فضای کتاب و کتابخانه آشنا شود خواه به واسطه بازی باشد، یا بازی مبتنی بر کتاب، بازی علمی یا خواندن کتاب توسط دیگران برای کودکان، جمع‌خوانی کتاب برای کودکان و سایر برنامه‌های ویژه کودک، سبب می‌شود که این کودک در آینده نسبت به افرادی که در سنین بعد از یادگیری حروف الفبا و مدرسه، با کتاب آشنا می‌شوند، ارتباط بسیار خوبی با کتاب و کتابخوانی داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد : برای فرزندانمان از یکی دو سالگی برنامه کتابخوانی داشته باشیم تا با کتاب و کتابخوانی انس بگیرند چون زمانی که درگیر مشکلات مختلف درسی و اجتماعی مواجه شدند، کتابخوان کردن آنها کار ساده‌ای نخواهد بود.

معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به اشاره به تعدد خدمات کتابخانه‌ای تصریح کرد: در نهاد کتابخانه‌های عمومی بیش از ۶۰ خدمت داریم که مجال بیان تمامی آنها فراهم نیست اما این تعداد خدمات در برخی کتابخانه‌های سطح کشور ارائه می‌شود. لذا آنچه نیاز است همراهی و هم‌افزایی سایر مدیران فرهنگی است که کمک می‌کند خدمات بهتر ارایه گردد و با هزینه کمتر تولید شود و جمعیت خدمت‌گیر بیشتری از این خدمات بهره‌مند شوند.

احمدوند در ادامه افزود : در کتابخانه‌ها، دسترسی به مقالات علمی فارسی و انگلیسی داریم که یک دانشجو معمولاً برای دسترسی به چنین مقالاتی باید هزینه پرداخت کند اما نهاد کتابخانه‌های عمومی این امکان را فراهم کرده تا دانشجویان بدون پرداخت هزینه در درون کتابخانه‌ها به مقالات دسترسی داشته باشند.

وی سپس گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی برای اقشار خاص از جمله نابینایان، ناشنوایان، سالمندان، مادر و همچنین مادر و کودک به صورت همزمان، برنامه داریم، توسعه این خدمات نیازمند همراهی مدیران استانی است.

معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه کرد : در استان هرمزگان، کتابخانه مرکزی که می‌تواند یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگی یک استان می‌تواند باشد لذا تکمیل و به نتیجه رسیدن آن نیازمند همراهی مدیران استانی است.

احمدوند با بیان اینکه مردم از خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی استقبال می‌کنند، گفت: صف طولانی مردم اعم از کودک و پیر و جوان برای عضویت در کتابخانه‌ «سعدی» که چند روز پیش توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد بی‌نظیر بود و خستگی از تن همکاران ما درآمد و این بیانگر است که بر خلاف تبلیغاتی که صورت می‌گیرد مردم به حوزه کتاب و کتابخوانی علاقمند هستند.

وی همچنین تاکید کرد: انتظار داریم سایر بخش‌های دولت در حوزه توسعه خدمات کتابخوانی در کنار نهاد کتابخانه‌های عمومی باشند تا بتوانیم آنچه خواسته نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه کتاب و کتابخوانی است برآورده کنیم و خدماتی را که در شأن ایران و ایرانی باشد ارایه دهیم.

معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه سرانه مطالعه مورد رضایت نیست، تصریح کرد: وضعیت مطالعه با وضعیت مطلوب فاصله دارد که باید این فاصله ازبین برود.

در ابتدای این مراسم، امینه دریانورد مدیرکل اسبق نهاد کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان گزارش عملکرد زمان مدیریت خود را ارائه داد.

سپس، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه شهرستان میناب با بیان اینکه در هیچ دینی به اندازه دین مبین اسلام، اهمیت ویژه‌ای به موضوع مهم کتاب و کتابخوانی داده نشده است، اظهار کرد: چراکه معجزه دین اسلام، معجزه خواندن و علم است ماندگار می‌باشد.

حمیدرضا زارعی مدیر کل امور اجتماعی استانداری هرمزگان نیز در این آیین اظهار کرد: اگر کتابخوانی سه ضلع داشته باشد، یک ضلع آن، کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها و نویسندگان و …، ضلع دوم آن نیز مردم و مشارکت‌های مردمی باشد قطعا ظلع سوم آن، مسئولان به ویژه مسئولان فرهنگی هستند، باید در راستای کتابخوان کردن مسئولان تلاش شود و برای تحقق این امر باید به دنبال ابتکارات، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های جدید برویم.

وی در ادامه افزود: برای افزایش سرانه کتابخوانی و نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی که خود زمینه‌ساز سایر فرهنگ‌هاست، باید از مشارکت‌های مردمی با بهره برد، حتی ضروری است مجمع خیرین کتاب و کتابخوانی راه‌اندازی شود.

در ادامه این آیین، فرشاد محمدی مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان اظهار کرد: با همت همکاران اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، اصحاب فرهنگ و هنر خاصه کتابداران و همچنین کمک مسوولان، علاوه بر تلاش در جهت حوزه کتاب و کتابخوانی، به اهالی کتاب و کتابخوانی و رسانه قول می‌دهیم ظرف ۴ ماه آینده ، تقویم اجرایی تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی رو اعلام می کنیم.

در پایان این آیین تودیع و معارفه، از زحمات امینه دریانورد مدیرکل اسبق نهاد کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان تجلیل و حکم فرشاد محمدی مدیرکل جدید این نهاد اعطاء شد.

گفتنی است ، فرشاد محمدی، متولد ۱۳۶۴، دارای مدرک کارشناسی‌ارشد جامعه‌شناسی و دانشجوی مقطع دکتری این رشته است. از سوابق وی نیز می‌توان به معاون مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان و مشاور فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی هرمزگان اشاره کرد.

پایان خبر /