به گزارش صبح دریا نیوز،از همان لحظه اول اعلام حادثه، تیم ایمنی ایزوایکو وارد عملیات نجات شد و به کمک افرادی که داخل شناور بودند،شتافت. ساعت ۱۶:۰۰ روز حادثه جلسه اضطراری مشترکی میان مدیران و معاونین ایزوایکو با فرماندهان نیروی دریایی تشکیل شد که ضمن بررسی ابعاد مختلف حادثه و راه های نجات ناو سهند، از طرف امیر دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دکتر ضربی مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره ایزوایکو تقسیم کار انجام و کارگروه نجات مشخص شد.
مدیرعامل ایزوایکو در شرایطی مصمم به بازگردانی ناو سهند بود و توان و تجهیزات این مجتمع را جهت نجات ناو سهند بکار گرفت که بسیاری از مهندسان و صاحب نظران صنایع دریایی ایران و جهان بر این باور بودند که ناو سهند قابل بازگشت نیست اما مدیران و مهندسان ایزوایکو با عزمی راسخ هم قسم شده بودند تا این عملیات را به سرانجام برسانند.
سرانجام بعد از ۱۴ روز تلاش شبانه روزی در بدترین شرایط آب و هوایی و گرمترین روزهای سال، بدون هیچگونه حادثه ای و در ایمنی کامل ناو سهند سر از آب بیرون آورد و در حوض خشک ایزوایکو جهت بازسازی پهلو گرفت.
امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده کل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دکتر سلمان ضربی مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره ایزوایکو بصورت شبانه روزی و در تمامی مراحل عملیات ناو سهند که با تلاش مهندسان ایزوایکو و نیروی دریایی ارتش صورت گرفت حضور داشته و شانه به شانه سایر مهندسان عملیات نجات را رهبری کردند.
لازم به ذکر است روز حادثه مدیرعامل ایزوایکو در مصاحبه ای به همکاری تجهیزاتی این مجتمع با واحدهای مهندسی دریایی نیروی دریایی ارتش به منظور بازگرداندن این ناوشکن به وضعیت عادی اشاره و افزوده بود امکان تعمیرات و عملیاتی سازی مجدد این شناور وجود دارد. که نشان از اعتماد وی به توان فنی و تجهیزات پیشرفته ایزوایکو دارد.
در همین رابطه مهندس عزیزی،مدیر گروه شناورهای بزرگ مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران(ایزوایکو) با اشاره به اقدامات این شرکت در عملیات نجات ناو سهند گفت: با تقسیم کاری که از سوی امیر ایرانی و دکتر ضربی صورت گرفت کارگروه هایی تشکیل شد و بدین صورت ایزوایکو تمام پشتیبانی و مسائل لجیستیکی که در اسکله داشت را در اختیار این عملیات قرار داد.
سه دستگاه جرثقیل ۲۵۰ تن، لودر، جرثقیل زرافه ای، دستگاه موبایل ۶۰ تن، بوژی، بویانسی تانک، ۴ دستگاه پانتون، ۶ دستگاه ۱۶ اینچ تخلیه آب، سه دستگاه کانکس، ۲عدد کانتینر، لیفتراک، بارج ده هزار تن، شاهین های ۲۵۰ تن، ۱۲۰ تن و ۹۰ تن، زیرساخت اسکله، برق، لاین هوای فشرده، دو عدد کمرسور ۷۰۰ متر مکعب، کمپرسور سیار و… بخشی از تجهیزاتی است که با دستور مدیرعامل ایزوایکو بصورت شبانه روزی در این عملیات مورد استفاده قرار داده است تا عملیات در کوتاهترین زمان ممکن به سرانجام برسد.
عزیزی با بیان اینکه خاطرنشان کرد: در این عملیات دکتر ضربی نه تنها حضور ۲۴ ساعته در عملیات داشت بلکه به ارائه مشاوره های فنی به تکنسین های عملیات پرداختند همچنان که ما نیز در کنار ایشان بودیم و در طول این پروژه گاها بیش از ۳۰ ساعت بیدار بودیم.
وی در ادامه به استفاده از لاین هوای فشرده با استفاده از دو دستگاه کمپرسور با ۷۰۰ متر مکعب در ساعت دبی خروجی از سوی ایزوایکو اشاره کرد که عملیات هوا رسانی را به تیم های غواصی برعهده داشت که نقش حیاتی در راه اندازی لیفتینگ بگ ها داشت و اگر این امکانات نبود آنها مجبور بودند از کمپرسورهای سیار بسیاری استفاده کنند که باعث کندی پیشرفت عملیات و بروز چالش های جدی می شد.
مهندس عزیزی با اشاره به رضایت کامل امیر ایرانی افزود: به گفته امیر ایرانی و امیر مقدم ، نیروهای ایزوایکو از نفرات نداجا پرتلاش تر و جدی تر پای کار بودند و اگر این حمایت ها، همکاری ها و همدلی ها از طرف تیم ایزوایکو انجام نمی شد، قطعا برای نجات این شناور دچار مشکل جدی بودیم.
عزیزی افزود: خدا را شاکریم که این اتفاق بزرگ رقم خورد و با یک همدلی مثال زدنی کار انجام و شناور از آب گرفته شد و در نهایت به داک منتقل شد.
پایان خبر/
Friday, 22 November , 2024