رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان در سفر به شهرستان حاجی آباد در شمال استان گفت: توسعه سلامت در همه ابعاد بعنوان رویکرد مهم دانشگاه در بخش بهداشت و درمان استان است.

 به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، دکتر غلامعلی جاودان با همراهی دکتر زارعی معاون درمان و دکتر ذاکری معاون بهداشتی دانشگاه با حضور در شهرستان حاجی آباد از ستاد شبکه بهداشت، بخش های مختلف بیمارستان فاطمه الزهرا (س)، مرکز خدمات جامع سلامت شهری شهید امانی حاجی آباد و پروژه در حال ساخت آن، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی فارغان، جائین و سرگز احمدی و همچنین خانه بهداشت آشکارا بازدید کرد.

دکتر جاودان پس از بازدید از ستاد شبکه بهداشت و درمان شهرستان حاجی آباد در بخش های اورژانس، ICU، زنان و زایمان، جراحی، داخلی، آزمایشگاه و اطفال بیمارستان فاطمه الزهرا (س) حضور یافت؛ سپس در نشست مشترکی با حضور معاونین درمان و بهداشتی دانشگاه، مدیر شبکه بهداشت و درمان، رئیس بیمارستان و مدیران و کارشناسان شبکه بهداشت و بیمارستان حاجی آباد شرکت کرد.

وی هدف از بازدید بیمارستان و حضور در بخش های مختلف این مرکز درمانی را دیدار با پزشکان، کادر درمان، خدمات، حراست و تاسیسات و شنیدن درد و دل ها، مشکلات و خواسته های حوزه کاری آنها، بررسی روند خدمات رسانی به بیماران رفع مشکلات و کمبودهای تجهیزاتی و نیروی انسانی و همچنین عیادت از بیماران شنیدن و پیگیری درخواستها و دلجویی از آنان عنوان کرد.

ارزیابی روند پذیرش بیمار (تریاژ اورژانس)، بررسی امکانات، تجهیزات، تعداد تخت و میزان ظریب اشغال تخت به ویژه در بخش ICU بیمارستان نیز توسط  رئیس دانشگاه و معاون درمان دانشگاه ارزیابی شد.

دکتر حسن زارعی معاون درمان دانشگاه نیز در بازدید از بیمارستان فاطمه الزهرا (س) حاجی آباد با پزشکان و کادر درمانی دیدارهای جداگانه ای داشت و بر خدمت رسانی بهینه و مناسب به بیماران در این مرکز درمانی تاکید کرد.

 

نرخ باروری در شهرستان حاجی آباد کمتر از متوسط استان است

 

دکتر جاودان به همراه دکتر ذاکری معاون بهداشتی در جریان بازدید از بخش زایمان بیمارستان حاجی آباد با اشاره آمار و اطلاعات زایمان در شهرستان و مقایسه با استان، نرخ باروری در این شهرستان را کمتر از متوسط استان عنوان کردند و بر ارتقاء این شاخص در شهرستان تاکید شد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان کاهش نرخ باروری را به عنوان یک چالش جدی مطرح کرد و گفت: متاسفانه میزان باروری درسطح پایین تر از نرخ جانشینی قرار گرفته است که در دراز مدت می تواند به نرخ رشد منفی درجمعیت منتهی شود؛ بنابراین  باید در این راستا برنامه ای ویژه ای بصورت روستا به روستا و خانه به خانه با استفاده از ظرفیت سفیران سلامت و بهورزان اجرا کرد.

دکتر عبدالجبار ذاکری افزود: باروری و جوانی جمعیت یکی  از مهمترین اولویت های وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی است زیرا بقاء و دوام جامعه به این موضوع مهم وابسته است.

 

پیگیری مطالبات و برنامه های اجرایی بهداشت و درمان حاجی آباد

 

نشست مشترک دکتر غلامعلی جاودان رئیس دانشگاه به همراه دکتر ذاکری معاون بهداشتی، دکتر زارعی معاون درمان دانشگاه و مهندس صادقی مشاور رئیس دانشگاه با مدیر شبکه بهداشت، رئیس بیمارستان و مدیران و کارشناسان شبکه بهداشت و درمان حاجی آباد با هدف بررسی مشکلات، کمبودها و ارزیابی شاخص ها و برنامه های پیش رو در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان شهرستان حاجی آباد برگزار شد.

 

دکتر جاودان با اشاره اینکه در راستای توسعه کیفی و کمی خدمات، حداکثر ۱۰ درصد از تخت های بیمارستان‌های ممتاز باید به تخت‌های ویژه رفاهی یا وی.آی.پی اختصاص ‌یابد. انتظار می روند در بخش‌های مختلف متناسب با تعداد تخت‌ها تا ۱۰ درصد تخت‌ها به خدمات ویژه رفاهی اختصاص پیدا کند.

 

وی موضوع توجه به مسئولیت‌های اجتماعی در قبال سلامت را همکاری و همراهی با دانشگاه و کمک به ارتقاء سطح سلامت مردم دانست و ابراز کرد: با توجه به قرار گیری شهرستان حاجی آباد در کنار مهمترین جاده ترانزیتی کشور و ارائه خدمات اورژانسی و درمانی در موقع بروز حوادث جاده ای انتظار می رود مجموعه حمل و نقل جاده‌ای استان در این زمینه برای توسعه سلامت در حاجی آباد پیش قدم شود. لذا همکاری و همراهی نمایندگان حوزه انتخابی شهرستان در این زمینه اثر بخش خواهد بود.

 

توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات سلامت در مراکز خدمات جامع سلامت یک ضرورت است

 

دکتر جاودان در دومین روز از سفر خود به شهرستان حاجی آباد ضمن بازدید از مرکز خدمات جامع سلامت شهری شهید امانی این شهر در جمع ماماها و مراقبین سلامت بر اصلاح و ارتقاء نرخ باروری در بین مادران این شهرستان تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد با برنامه های مشخص و مدون مداخلات لازم را در راستای افزایش فرزند آوری و موضوع جوانی جمعیت انجام دهید.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان به همراه معاون بهداشتی دانشگاه پس از حضور در مرکز قدیم شهید امانی ضمن بازدید از پروژه در حال ساخت شهید امانی در جریان روند پیشرفت فیزیکی آن قرار گرفت. این پروژه در مرحله اسکلتی پیشرفت ۶۰ درصدی و در کل پروژه پیشرفت ۲۵ درصدی دارد.

وی در بخش دیگری بازدید های خود از مرکز شهید امانی ارتقاء و توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات در مراکز را یک ضرورت دانست و گفت: بانک اطلاعاتی حوزه بهداشت در سامانه سیب باید از طریق ثبت اطلاعات به موقع و دقیق در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت بروز شود.

 

ترک اعتیاد و توانمند سازی جوانان آسیب دیده اقدامی بسیار شایسته و بزرگ است

 

دکتر جاودان و هیئت همراه در مسیر بازدید از مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان حاجی آباد در مرکز ترک اعتیاد حاجی آباد حضور یافت و ضمن دیدار با این قشر آسیب دیده و آرزوی بهبودی کامل آنها تامین سلامت و بازگرداندن این افراد به آغوش جامعه و خانواده را اقدامی ارزشمند و بزرگ برشمرد.

 

ارتقاء سلامت مردم منطقه اولویت اصلی حوزه بهداشت است

 

دکتر غلامعلی جاودان در بازدید از مراکز خدمات جامع سلامت جائین، فارغان، سرگز احمدی و خانه بهداشت آشکارا که با همراهی دکتر ذاکری معاون بهداشتی دانشگاه، مهندس صادقی مشاور رئیس دانشگاه و مدیر، معاون و کارشناسان شبکه بهداشت حاجی آباد انجام شد؛ بر ارائه خدمات بهداشتی به گروههای هدف و ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات تاکید کرد و ابعاد مختلف حوزه بهداشت اعم از پایش آب شرب و خدمات به گروه های هدف را مورد بررسی میدانی قرار داد.

دکتر جاودان در دیدار با پزشک و کارکنان این مراکز از تلاش های آنان در راستای تامین سلامت مردم منطقه تقدیر و تشکر کرد. دکتر جاودان از ابتکار کارکنان مرکز فارغان در زیباسازی فضای داخلی با استفاده از گل و گیاه را نمونه بارز انگیزه و ایجاد نشاط برای ارائه خدمات مطلوب به مراجعین دانست و گفت: این اقدام ارزشمند، شایسته تقدیر است.

رئیس دانشگاه و معاون بهداشتی در گفتگو با بهورز خانه بهداشت روستای آشکارا جائین شاخص های سلامت و نحوه ارائه خدمات سلامت به گروه های هدف در این خانه بهداشت را مورد ارزیابی قرار دادند.

 

بزرگداشت روز بازنشستگان، حراست و فناوری اطلاعات

 

دیدار صمیمانه و تجلیل از دو نفر از بازنشستگان شبکه بهداشت و درمان حاجی آباد همزمان با روز خانواده و تکریم بازنشستگان در مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی فارغان و همچنین تجلیل از مدیر حراست شبکه بهداشت بهداشت حاجی آباد، کارکنان واحد نگهبانی و مسئول پذیرش مرکز خدمات جامع سلامت سرگز احمدی به مناسبت روز حراست و فناوری اطلاعات از دیگر برنامه های سفر رئیس دانشگاه ومعاون بهداشتی به شهرستان حاجی آباد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن تبریک این مناسبت ها به کارکنان شاغل در سراسر استان گفت: ما یک تیم هستیم و قرار است گلی به ثمر برسانیم لذا موفق شدن در به ثمر رساندن گل یعنی همان تامین و ارتقاء سلامت مردم؛ پس باید به کمک همدیگر یک کار تیمی که حاصل آن ارتقاء سطح سلامت جامعه است انجام دهیم.

مرکز خدمات جامع سلامت سرگز احمدی یکی از مراکز خوب منطقه است؛ در نظر داریم پس از ارزیابی لازم مراکزی که از نظر شاخص ها بهترین و با کیفیت ترین مراکز  هستند. مورد تجلیل قرار گیرند.

پایان خبر /