پایانه صادراتی شرکت نفت سپاهان با ۱۲ مخزن به ظرفیت ۴۰ هزار مترمکعب در مراسمی با حضور وزیر نفت به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ،  این پایانه نفتی با حضور جواد اوجی وزیر نفت، مهدی دوستی استاندار هرمزگان و جمعی از معاونان و مدیران نفتی، با دستور ویدئوکنفرانسی وزیر نفت در بندرشهید رجایی به بهره‌برداری رسید.

پایانه صادراتی شرکت نفت سپاهان در مجموع دارای ۱۲ مخزن به ظرفیت ۴۰ هزار مترمکعب است که امکان ذخیره‌سازی انواع روغن پایه گروه یک، روغن‌های گروه ۲ و گروه سه، مواد افزودنی، اکسترکت و وکس را فراهم می‌کند و قرار است پس از تأمین نیاز داخل طبق تعهدها، مازاد فرآورده‌های تولیدی این شرکت روانه بازارهای جهانی شود.

وزیر نفت همچنین، به صورت ویدئو کنفرانسی پل شریفی جاسک را در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت افتتاح کرد.

این پُل دارای ۱۷ دهانه ۱۵ متری است و موجب تسهیل عبور و مرور مردم در شرق هرمزگان می‌شود.

دیگر پروژه مهمی که امروز با حضور وزیر نفت به بهره‌برداری رسید، طرح توسعه میادین اسفند و سیوند بود، این میادین در استان هرمزگان و منطقه دریایی سیری قرار گرفته‌اند و جزو پیچیده‌ترین میادین دریایی ایران هستند.

برای بهره‌برداری از این میادین نفتی ۱۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و ۱۳ حلقه چاه حفاری و بازسازی شده است.

با افتتاح میادین نفتی اسفند و سیوند مجموعا ۱۶ هزار بشکه به میزان تولید نفت کشور اضافه می‌شود.

همچنین در این آیین، قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش منعقد شد.

میدان گازی کیش، یکی از بزرگترین میادین گازی کشور است و میزان گاز این میدان برابر با ۵۶ تریلیون فوت مکعب استاندارد است که در صورت توسعه کامل، توانایی تولید ۱۲۰ میلیون مترمکعب در روز گازخام را خواهد داشت.

با اجرای این طرح که مشتمل بر احداث یک خط لوله ۳۲ اینچ زیردریایی به طول ۲۰۰ کیلومتر از جزیره کیش به عسلویه توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و تکمیل ۱۴ حلقه چاه توسط شرکت ملی حفاری ایران است، ۲۸ میلیون مترمکعب در روز گاز خام و ۱۱۰۰۰ بشکه در روز میعانات گازی از جزیره کیش به پالایشگاه‌های سایت یک عسلویه منقل شده و گاز پالایش شده به شبکه گاز سراسری کشور اضافه خواهد شد.

گفتنی است ، مبلغ این قرارداد ۹۰۰ میلیون دلار و مدت زمان اجرای آن ۱۴ ماه است.

انتهای خبر