مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه استان هرمزگان قطب صیادی کشور است ، گفت : این استان با صید سالیانه حدود ۳۱۵ هزار تن انواع آبزیان ، ۴۵ درصد صید جنوب کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، مسعود بارانی افزود : استان هرمزگان افزون بر یک چهارم تولیدات شیلاتی کشور را انجام می‌دهد و با این میزان صید یادشده، رتبه نخست را در کشور دارد.

بارانی بیان داشت : بیش از ۳۵ هزار صیاد با ۴۷۰۰ فروند شناور صیادی معادل ۵۰ درصد کل کشور در استان هرمزگان مشغول به فعالیت هستند که نشان از اهمیت ارتزاق مردم از سفره دریا دارد.

وی همچنین میزان ارزش گمرکی صادرات محصولات شیلاتی استان را افزون بر ۱۳۸ میلیون دلار عنوان و اظهار داشت : این استان با ۱۹ بندر صیادی، ۲۲ موج شکن و ۳۹ مرکز تخلیه صید صیادان خدمات رسانی می‌کند.

بیش از ۳۵ هزار صیاد با چهار هزار و ۷۰۰ فروند شناور صیادی معادل ۵۰ درصد کل کشور در استان هرمزگان مشغول به فعالیت هستند

مدیرکل شیلات هرمزگان یادآور شد : اقدامات لازم برای ساخت سه مرکز بازسازی و تقویت ذخایر آبزیان در جاسک، قشم و بندرلنگه از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به استان انجام شده است و خوشبختانه زمین مورد نظر این پروژه‌ها دریافت شده و مشاور آن نیز انتخاب شده است.

رییس جمهور در سفر به هرمزگان مجوز ایجاد و راه‌اندازی سه مرکز تقویت ذخایر آبزیان خلیج‌فارس را با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان مصوب کرد که تاکنون ۲۰ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است

بارانی همچنین به استقرار زیستگاه‌های مصنوعی در دریا به عنوان یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون مرحله نخست ساخت و استقرار یک‌هزار و ۵۰۰ سازه زیستگاه مصنوعی از محل مصوبات سفر رییس جمهور در شهرستان بندرلنگه انجام شده و برنامه ریزی برای استقرار ۳۰۰ سازه در جزیره کیش، ۳۰۰ سازه در جزیره قشم، پیگیری ساخت و استقرار سه هزار و ۵۰۰ سازه زیستگاه مصنوعی و اجرای آن در سال‌جاری در شهرستان‌های سیریک و جاسک صورت گرفته است.

«زیستگاه‌های مصنوعی از جنس سازه‌های بتنی و محل مناسبی برای زاد و ولد، تغذیه و تخم‌گذاری ماهیان کف‌زی است و این زیستگاه‌هایی که نصب می‌شوند به تدریج ریزجلبک‌ها به دیواره‌های بتنی آن می‌چسپند و به تدریج یک اکوسیستم دریایی شکل می‌گیرد.

طرح حفاظت و توسعه زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان در دریا بهترین روش برای احیا و بازسازی آبزیان کف زی، ترمیم و حفاظت از زیستگاه‌ها و محیط‌های طبیعی و برداشت قانون‌مند و توسعه پایدار است.»

وی ، راه‌اندازی شناور سازمانی مرصاد بعد از ۲ سال جهت گشت‌های مبارزه با صید غیر مجاز، اجرای طرح ممنوعیت صید گونه های مشخص شده و اجرای طرح دریابست و تعطیلی صید ساردین، پیگیری ساخت و جایگزینی ۲۵۲ فروند شناور قایق صیادی بنزینی به دیزل، صدور۱۴ موافقت اصولی صید تامین شناور قایق صیادی برای ۲۸ نفراز بانوان صیاد جزیره هنگام، همکاری و مشارکت با پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در راستای ارزیابی ذخایرآبزیان، پیگیری صدور ۹۴ فقره مجوز جدید جهت ایجاد اشتغال در جزیره هرمز را از دیگر اقدامات شیلات هرمزگان در حوزه حفظ و بهسازی آبزیان عنوان کرد.

پایان خبر /