تیمی متشکل از مدیران و کارشناسان شرکت گازپروم روسیه از مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران بازدید و نشستی مشترک با مدیران و معاونین این مجتمع صنعتی برگزار کردند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، مدیران و مهندسین شرکت گازپروم روسیه در راستای تفاهم نامه همکاری مشترک میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه و به منظور استفاده از ظرفیتها و توانمندی های این مجتمع عظیم صنعتی در اجرای پروژه های توسعه میادین دریایی و اجرای خط لوله دریایی از مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران بازدید کرده و نشست مشترکی با مدیران و معاونین ایزوایکو برگزار کردند.

شایان ذکر است که آقایان امیرحسین قناتی معاونت توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو و محمدرضاحسینی مدیر توسعه صنایع دریایی و هوایی ایدرو نیز در این بازدید و نشست حضور داشتند.

مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ با طراحی شرکت آلمانی «بلو اند فوس» در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌مرور بخش‌های مختلف آن به‌عنوان طرح توسعه ایجاد گردیـد و از سال ۱۳۷۹ در زمینه پروژه های ساحلی و فراساحلی فعالیت خود را در قالب گروه مبین سازه گستر خلیج فارس آغاز کرده و تاکنون توانسته رکوردهای بی نظیری را از خود برجای بگذارد ؛ رکورد زنی در راه اندازی سکوی ۱۸B  پارس جنوبی و متعاقب آن شکستن رکورد شرکت شل انگلیس با انجام عملیات فلرینگ سکوی ۱۷B پارس جنوبی طی ۲۶ روز از جمله عملکردهای بی نظیر این شرکت فعال ایرانی است که تحسین بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه صنعت نفت را به همراه داشته است.

این شرکت توانسته تمامی مراحل مهندسی ، خرید ، ساخت ، پیش راه اندازی و  راه اندازی و نصب سکوهای نفتی و گازی را به صورت کاملاً بومی به مرحله اجرا در آورد و علاوه بر صرفه جویی ارزی فراوانی که برای کشور به همراه داشته ، سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال داشته است.

این یارد ایزوایکو همچنین به عنوان پیمانکار EPCI خطوط لوله دریایی و کابل گذاری ، تعمیر و نگهداری سازه دریایی ، برچیدن و بازیافت سکوهای از کار افتاده ، پروژه های نفت و گاز ساحلی ، ساخت سکوهای حفاری جک آپ ، حمل و نقل دریایی و عملیات نصب دریایی دارای تخصص و مهارت کافی است که همگی این عوامل باعث شده است از ایزوایکو به عنوان یکی از برندهای معتبر در پروژه های فراساحلی کشور یاد شود ، که این عملکرد مثبت زمینه رایزنی شرکت های خارجی نظیر توتال را برای همکاری در برخی از پروژه های فراساحلی و مهم به همراه داشته است.

گروه سازه های دریایی ایزوایکو تاکنون در پروژه فازهای «یک ، دو ، سه ، شش ، هفت ، هشت و دوازده پارس جنوبی» مشارکت داشته و «ساخت سکو و متعلقات فاز ۱۶» ، «ساخت دو سکو و تمامی متعلقات آن مربوط به فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی» ، ساخت دو سکو و متعلقات مربوط به فاز ۱۴ پارس جنوبی ، طرح توسعه مجموعه فراساحلی هندیجان شامل دو سکو و متعلقات آن را به اتمام رسانده و اکنون در چرخه تولید و بهره برداری قرار گرفته است.

پروژه طرح توسعه فراساحلی هنگام شامل یک سکوی اصلی و دو سکوی اقماری نیز از جمله پروژه های جاری ایزوایکو است که با توان و همت مهندسان داخلی این مجتمع در حال اجراست.

مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) به عنوان بزرگترین کارخانه و زیرساخت صنایع دریایی خاورمیانه و ایران توانسته در سالهای اخیر ضمن رکورد زنی در راه اندازی سکوهای گازی و رسیدن به تولید و صدور گاز ، در حوزه ی ساخت کشتی های اقیانوس پیما نیز ساخت ۳ کشتی اقیانوس پیما کانتینربر با ظرفیت ۲۲۰۰TU کانتینر ، ساخت یک کشتی فراورده بر با ظرفیت ۳۵۰۰۰ تن ، یک شناور پشتیبان صیادی که رشد ۴۰ درصدی ظرفیت صید کشور را به همراه داشته و ده ها شناور مختلف را در کارنامه چند سال اخیر خود داشته باشد.

مجموعه کارخانجات ایزوایکو شامل پنج گروه تابعه شامل گروه طراحی وساخت سازه های دریایی (نفت وگاز) ، گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ، گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای متوسط ، گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای کوچک ، گروه  تعمیرات شناورهای متوسط پرشیا هرمز ، در قالب منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس با مدیریت واحد مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) به عنوان یک هولدینگ منسجم در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس قرار گرفته است.

ایزوایکو تلاش می‌کند در افق ایران ۱۴۰۴ ، مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع کشتی‌سازی ، سکوسازی و ترمینا‌ل‌های نفتی و معدنی در منطقه خلیج فارس باشد.

انتهای پیام