به گزارش صبح دریانیوز، مجتبی قهرمانی، با بیان اینکه نظارت دستگاه قضایی برحوزه بنادر و گمرکات مستمر و دقیق است، افزود: در همین راستا یک محموله ۴۴ هزار تُنی روغن به ارزش ۷۰ میلیون یورو در بندر شهید رجایی وجود دارد و به هیچ عنوان اجازه ترخیص به آن نمیدهیم. شرکت فروشنده این روغنها مدعی شده که محموله را پس میگیرد.
قهرمانی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیگیر این موضوع هستیم و هفته آینده جلسهای در این رابطه برگزار میشود و مسئولان مربوطه را دعوت کردیم که در این جلسه نسبت به این موضوع پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد: برای مدیران مربوطه، پرونده کیفری تضیع اموال عمومی تشکیل شده است و این پرونده در بازپرسی دادسرای بندرعباس در حال پیگیری است.
وی، با بیان اینکه درباره این پرونده سازمان غذا و دارو رسالت خود را به خوبی انجام داده است و محمولهای که امکان مصرف ندارد را تحت هیچ شرایطی تایید نکرده است، تصریح کرد: این روغنها در قالب ۳ محموله به بندر شهید رجایی وارد شده است. ۲ مورد از این محمولهها مربوط به یک شرکت ترکیهای و یک محموله مربوط به یک شرکت آرژانتینی است. وارد کننده این روغنها شرکت بازرگانی دولتی است.
این مسئول قضایی اضافه کرد: این محموله حدود ۳ سال ۹ مخزن بزرگ را اشغال کرده که باعث شده است موضوع نگهداری این روغنها هزینه زیادی را در بر میگیرد.
قهرمانی با بیان اینکه محموله مهم دیگری که در این بندر وجود دارد، ۱۰ کانتینر تجهیزات بافندگی مربوط به یک شرکت در استان قم است، یادآور شد: این شرکت بیش از ۷ ماه به دنبال ترخیص کالاهای خود بود و یک روز قبل از سفر ریاست قوه قضاییه به استان این محموله تعیین تکلیف و کالاهای آن ترخیص شد. حل مشکلات این شرکت یکی از برکات سفر قوه ریاست قوه قضاییه بود.
رئیس کل دادگستری هرمزگان، با اشاره به دستاوردهای سفر ریاست قوه قضاییه به استان، گفت: این سفر حساسیت بالایی را در بین مدیران ایجاد کرده و مسئولان نسبت به انجام وظایف خود دغدغهمندتر شدند و این یکی از برکات سفر رئیس قوه قضاییه است.
وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از چالشهای بنادر، معطلی کشتیها بود، مطرح کرد: معطلی کشتیها از چند جهت دارای اهمیت است. هر روز معطلی یک کشتی در بندر حداقل حدود ۲ میلیارد تومان هزینه دموراژ در پی دارد. در گذشته کشتیهایی داشتیم که حدود ۶ ماه در بندر معطل بودند و چیزی حدود ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه دموراژ این کشتیها بود.قهرمانی ادامه داد: جلوگیری از فاسد شدن کالاها در کشتی و تأمین نیازهای اساسی مردم از طریق واردات این کالاها از دیگر موارد اهمیت ترخیص کالاها از این کشتیهاست. بعد از ورود دستگاه قضایی به این موضوع هیچ کشتی نه در اسکله و نه در لنگرگاه بیشتر از ۷ روز توقف ندارد.
وی با تقدیر از زحمات و هماهنگی مدیران استانی، تاکید کرد: رئیس قوه قضائیه در جریان سفر اخیر خود به این موضوع اشاره داشت که وضعیت بنادر در مقایسه با سفر قبلی بسیار بهتر شده است.
قهرمانی یکی از علل توفیقاتی که در استان هرمزگان شاهد آن هستیم تعامل و همراهی همه مسئولان به ویژه استاندار، نماینده، ولی فقیه و دستگاههای اجرایی و امنیتی دانست و افزود: همه با یکدیگر همدل و همراه هستند و به دنبال حل مشکل هستیم.
رئیس کل دادگستری هرمزگان در بخش دیگری از سخنانش گفت: شرکت بازرگانی دولتی نیز مدعی شده است که شرکت فروشنده خارجی روغن ها اذعان داشته است که تولید این روغن ها طبق استانداردهای خودشان بوده اما دستگاه قضا محموله هایی که سلامت آنها حتی یک درصد مورد تردید باشد با جدیت پیگیری می کند هرچند که این محموله از نظر حجمی ، ریالی و دلاری بسیار سنگین و بالا بوده است.
پایان خبر/
جمیله دبیری نیا
Friday, 22 November , 2024