معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان در جلسه کمیته دانشگاهی حذف مالاریا و کنترل پشه آئدس و بررسی شرایط شرق کشور که تاثیر بسزایی بر وضعیت بیماری مالاریا در ایران دارد گفت: استان هرمزگان بخاطر وجود اتباع خارجه در بیماری مالاریا در کشور پیشرو است و بیشتر این اتباع مهاجران افغانی و پاکستانی هستند.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریانیوز ، دکتر عبدالجبار ذاکری افزود: وقوع سیل و زلزله چند وقت اخیر در پاکستان و همچنین وضعیت نابسامان سیاسی بوجود آمده در افغانستان باعث شد جمعیت بسیاری از این دو کشور از طریق استان سیستان و بلوچستان وارد کشور شوند و این روند باعث شد امسال در مقابل بیماری مالاریا در شرایط سخت تری قرار بگیریم.

ذاکری با اشاره به مشکلات اجتماعی و سیاسی در افغانستان تصریح کرد: با این اتفاق ها و ورود مهاجرین، متاسفانه وضعیت انتقال بیماری مالاریای شهرستان ایرانشهر در سیستان و بلوچستان نگران کننده شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بر ایجاد حساسیت، تشکیل کارگروه های شهرستانی و همچنین بررسی دقیق ساکنین مناطقی که بیشترین جمعیت مهاجر در آنها رفت و آمد و یا سکونت دارند تاکید کرد.

طیبه رازنهان رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیمارهای واگیر معاون بهداشتی دانشگاه هم در این جلسه با تشریح وضعیت بیماری مالاریا در هرمزگان و ارائه راهکارها و پیشنهادات لازم جهت کنترل بیماری گفت: برنامه رسمی کشور برای ریشه کن کردن این بیماری با هدف قطع چرخه انتقال محلی بیماری از سال ۱۳۳۴ آغاز شد و در حال حاضر اقدامات زیادی برای کنترل این بیماری در حال انجام است.

دکتر رازنهان افزود: در شهرستان جاسک که تقریبا دارای بیشترین مبتلای مالاریا وارده را دارا است ۲ هزار و ۴۱۶ مکان در ۱۲ کانون و در شهرستان بشاگرد که چرخه انتقال بیشتری دارد ۶۷۸ مکان سمپاشی شده است.

بیماریابی اکتیو و پسیو، توزیع یک هزار و ۵۵۰ عدد پشه بند در شهرستانهای استان، انجام عملیات مه پاشی و لاروکشی و همچنین ایجاد کمپین بیماریابی مالاریا از اقداماتی بود که دکتر رازنهان از انجام آنها خبرداد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیمارهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: آموزش مهارت های آزمایشگاهی برای کارشناسان آزمایشگاه تشخیص طبی از برنامه های خوبی بود که انجام شد.

برگزاری دوره های آموزشی تشخیص میکروسکوپی مالاریا، یک دوره آزمون کشوری ارزیابی صلاحیت تشخیص میکروسکوپی مالاریا، تهیه اسلاید بانک آموزشی مالاریا و ارسال بسته های آموزشی به کلیه آزمایشگاههای مالاریای استان از برنامه های آموزشی معاونت بهداشتی استان هرمزگان بوده است.

وی اذعان کرد: استان هرمزگان دارای شهرستانهای مرزی است و که محل ورود اتباع بیگانه است که بیماریابی را با چالش جدی مواجه کرده است همچنین عدم وجود ساز و کار مناسب جهت دسترسی پرسنل شبکه بهداشت و درمان برای انجام بیماریابی در گروه های پرخطر و اتباع بیگانه مشکلاتی را ایجاد کرده که لازم است سایر دستگاههای اجرایی و نظارتی ذیربط با دانشگاه همکاری بیشتری داشته باشند.

در این نشست دکترمهدی حسنی آزاد معاون آموزشی، دکتر زارعی معاون درمان، دکتر علیپور معاون تحقیقات و فناوری و همچنین دکتر مریدی رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس دکتر گوکلانی مسئول فنی آزمایشگاه مرجع و اعضای کمیته کارگروه برنامه حذف مالاریا و کنترل پشه آئدس حضور داشتند.

پایان خبر/