وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از زیرساخت‌های مسافری و گردشگری بندر شهید حقانی بندرعباس بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری صبح دریا نیوز ، سید عزت ا… ضرغامی با حضور در بندر شهید حقانی بندرعباس از روند احداث مجتمع تفریحی و گردشگری در ضلع شرقی این بندر مسافربری بازدید کرد.

ضرغامی در این بازدید ضمن گفت‌وگو با سرمایه‌گذار گفت: مشکلات در روند اجرایی پروژه‌ها باید حل شود.

وی افزود: پروژه‌های گردشگری دریایی باعث نشاط و شادی مردم است و اگر مجموعه گردشگری دریایی راه اندازی شود، باعث ایجاد اشتغال جوانان بومی این منطقه خواهد شد.

ضرغامی ادامه داد: هرمزگان باید پذیرای گردشگری دریایی از سراسر دنیا باشد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد : کشتی‌های تفریحی و گردشگری باید در دریا فعال باشد و مردم برای تفریح از همه جای کشور به هرمزگان سفر کنند.

این مسئول سپس طی تماس تلفنی با مهدی میراشرفی رئیس‌کل گمرک ایران، مشکلات پروژه مجتمع گردشگری و تفریحی اسکله شهید حقانی را پیگیری کرد.

بازدید از محوطه و اسکله‌های شناور، شناورهای مسافربری، گفت‌وگو با مسافران دریایی و خدمه شناورها از دیگر برنامه‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از بزرگترین بندر مسافری کشور بود.

اسکله شهید حقانی بندرعباس بزرگ‌ترین پایانه مسافری دریایی ایران محسوب می‌شود که سفرهای دریایی به جزایر قشم و هرمز از این اسکله انجام می‌شود.

*بازدید مهندس ضرغامی از بازارچه صنایع‌دستی اسکله جزیره هرمز

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بدو ورود به جزیره هرمز از بازارچه صنایع‌دستی اسکله این جزیره بازدید کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از بازارچه صنایع‌دستی واقع در اسکله جزیره هرمز بازدید و با فروشندگان آثار صنایع‌دستی بومی گفت‌وگو کرد و در جریان مسائل و مشکلات ایشان قرار گرفت و مقرر شد غرفه‌های صنایع‌دستی در مکان مناسبی برای این غرفه‌داران برپا شود.

بیشتر فروشندگان در این بازارچه بانوان بومی جزیره هرمز هستند که صنایع‌دستی و سوغات منطقه و استان هرمزگان را در این بازارچه عرضه می‌کنند.

*ادای احترام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مقام شامخ شهدای جزیره هرمز

ضرغامی در سفر به جزیره هرمز، با قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدای این جزیره ادای احترام کرد.

با حضور در گلزار شهدای جزیره هرمز با قرائت فاتحه به مقام شهدای جنگ تحمیلی ایران و عراق ادای احترام کرد.

احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی‌امنیتی استانداری هرمزگان، فرماندار بندرعباس، امام‌جمعه جزیره هرمز و جمعی از مسئولان محلی در این آیین مهندس عزت‌ا… ضرغامی را همراهی کردند.

*ساحل سرخ هرمز یکی از زیباترین نقاط گردشگری ایران است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به جزیره هرمز در بازدید از ساحل سرخ جزیره هرمز گفت: جزیره هرمز و این ساحل سرخ یکی از زیباترین نقاط گردشگری ایران است که چشم‌انداز بسیار زیبایی از جزر و مد آب دریا در آن به‌چشم می‌خورد.

وی افزود: این ساحل زیبا و خاک آن مجموعه‌ای از رنگ‌های مختلف است که در نوع خود در دنیا کمیاب و بی‌نظیر است.

*بازدید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از غار نمکی جزیره هرمز

ضرغامی در این بازدید بر ایجاد زیرساخت‌های لازم در غار نمکی برای جذب گردشگر تاکید کرد.

غار نمکی یکی از جاذبه‌های طبیعی جزیره هرمز است که در اثر فعالیت‌های زمین‌شناسی در میان دره‌های اسرارآمیز و کوه‌های جزیره هرمز حاصل شده است.

*قول مساعد وزیر میراث‌فرهنگی برای حل مشکل برق یک مجتمع گردشگری در هرمز

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در بازدید از مجتمع گردشگری «آرین» در جزیره هرمز مطرح کرد : این مجتمع، یک مجموعه اقامتی، سنتی و رفاهی با بافت فرهنگی جزیره هرمز طراحی شده است.

ضرغامی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این مجتمع برق‌رسانی آن است، تصریح کرد: با وزیر نیرو در خصوص مجوز برق‌رسانی به این مجموعه گفت‌وگو می‌کنم و اگر محقق نشد از اعتبارات وزارت میراث‌فرهنگی به این مجموعه کمک می‌شود تا زودتر مشکل برق این مجتمع مرتفع شود و مردم از این ظرفیت استفاده کنند.

گفتنی است ، مجتمع گردشگری «آرین» به مساحت ۵ هزار متر و سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد ریال دارای هشت سوییت و یک سفره‌خانه سنتی است که با بهره‌برداری از آن برای ۱۸ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

* زیر ساخت‌های گردشگری دریایی باید فراهم شود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه بازدید از جزیره هرمز گفت: زیرساخت‌های گردشگری دریایی باید فراهم شود.

وی با بیان این مطلب گفت: گردشگری دریایی در کشور ما بسیار ضعیف است و با ۵هزار کیلومتر ساحل در جنوب و شمال و جزایر متعدد و منحصربه‌فرد نتوانسته‌ایم از ظرفیت گردشگری دریایی استفاده‌ای داشته باشیم.

ضرغامی با اشاره به اینکه زیرساخت‌هایی برای گردشگری دریایی باید فراهم شود، افزود: بخش زیادی از اسکله‌ها قدیمی است و باید بازسازی شود.

این مسئول ادامه داد: یکی از پروژه‌های گردشگری دریایی در هرمزگان یک کشتی تفریحی است که هشت ماه است آماده شده و مشکل قانونی برای به‌آب انداختن دارد. رایزنی لازم در این خصوص صورت گرفت امید است  این کشتی به‌زودی در دریا شناور شود.

ضرغامی افزود: راه‌اندازی صنعت گردشگری دریایی می‌تواند به اقتصاد کمک کند و باید زیرساخت‌ها آماده شود تا مردم بیشتر به استان هرمزگان و جزایر آن سفر کنند.

*دستور ضرغامی برای بازگشایی قلعه پرتغالی‌های هرمز

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز که هم‌اکنون به‌دلیل اجرای عملیات مرمت در بخشی از این قلعه، تعطیل است، دستور داد : با توجه به مطالبات مردمی، این محل بازگشایی شود و گردشگران بتوانند با رعایت پروتکل‌ها و قواعد مرمت از این محل بازدید کنند.

ضرغامی طی این بازدید بیان داشت : بازدید مردم از این قلعه حتی در بخشی که مرمت انجام می‌شود، مشکلی ندارد و به شرط رعایت پروتکل‌ها، مرمت یکی از جاذبه‌های گردشگری و باعث آشنایی مردم با شیوه‌های بازسازی بناهای تاریخی است.

وی با اشاره به اینکه جزیره هرمز یکی از قطب‌های گردشگری ایران است، افزود: این قلعه را ۵۰۰ سال قبل پرتغالی‌ها ساختند و در اینجا توپ‌های زیادی کار گذاشتند، از کشتی‌ها باج گیری می‌کردند و کسی حریفشان نمی‌شد. 

این مسئول با بیان اینکه غربی‌ها وقتی می‌خواهند کارهای خودشان را بزرگ جلوه دهند  فیلم‌هایی مثل «توپ‌های ناوارون» را می‌سازند تا نشان بدهند پارتیزان‌ها چگونه توپ‌های ناوارون را از بین بردند، افزود: این در حالیست که اینجا یک قهرمان ملی و جهانی مثل امام‌قلی‌خان با رشادت با پرتغالی‌ها جنگید و موفق شد پرتغالی‌ها را شکست می‌دهد. 

ضرغامی  با اشاره به اینکه قلعه پرتغالی‌ها یک اثر باستانی و تاریخی است که در اختیار میراث‌فرهنگی قرار دارد، افزود: ما مشکلات اعتباری داریم و همین الان پیمانکار مرمت قلعه چند میلیارد تومان طلب دارد و وزارتخانه نتوانسته پاسخگو باشد. 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: .این نشان می‌دهد که در اعتبارات ما در حوزه مرمت باید یک تحول اساسی انجام شود. 

وی افزود: بخشی از بودجه‌های استانی که در دولت تصویب می‌شود برای ابنیه‌های تاریخی مهم در نظر گرفتیم. ضمن اینکه با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم و مشارکت بخش خصوصی، خدمات متنوعی  به مردم ارائه خواهد شد.

گفتنی است ، قلعه پرتغالی‌های هرمز در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد که مهم‌ترین قلعه باقی‌مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج‌فارس است. این قلعه به‌فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد.

*دیدار وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جزیره قشم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور در جزیره قشم با تعدادی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 در نشستی صمیمی در جزیره قشم که با حضور مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، سهراب بناوند مدیرکل میراث فرهنگی استان و تعدادی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی سایت پرورش میگوی قشم، در پی سفر مهندس ضرغامی به استان هرمزگان انجام شد، مسائل و مشکلات سرمایه‌گذاران در حریم غار نمکدان قشم بررسی شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این دیدار بر لزوم حل این مشکل تاکید کرد.

*اختصاص اعتبار ویژه برای گردشگری دریایی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه بازدید از جزیره قشم گفت: اعتبار ویژه برای گردشگری دریایی در استان هرمزگان اختصاص می‌یابد.

  ضرغامی با بیان این مطلب گفت: اعتبار ویژه برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری دریایی استان با هدف آماده‌سازی زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری دریایی اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ویژه و منحصر‌به‌فرد استان در حوزه گردشگری دریایی گفت: پیگیر اختصاص اعتبار ویژه برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری دریایی در استان هرمزگان خواهم بود.