نشست مشترک شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) و مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) برگزار شد و تفاهم‌نامه اجرایی ساخت سکوهای فشارافزایی برای میدان مشترک پارس جنوبی امضا شد.

به گزارش صبح دریانیوز، مدیر عامل شرکت اویک (شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت) در این نشست با اشاره به اهمیت استراتژیک پروژه‌های فشارافزایی گفت: در چند سال آینده، میدان گازی پارس جنوبی با افت فشار قابل‌توجهی مواجه خواهد شد که استخراج گاز از میدان گازی بزرگ پارس جنوبی را به چالش خواهد کشید. این موضوع می‌تواند کشور را با بحران کمبود گاز مواجه کند.

محمد جواد شمس افزود: سکوهای فشارافزایی که بر اساس این تفاهم‌نامه ساخته خواهند شد، نقش مهمی در جبران این کمبود ایفا می‌کنند و افت فشار گاز را جبران می کند ، با اجرای این پروژه‌ها، ما می‌توانیم تولید گاز از میدان پارس جنوبی را به سطح پایدار برسانیم و مانع از ورود کشور به بحران کمبود گاز شویم.

وی با اشاره به اهمیت پروژه‌های فشارافزایی برای صنعت نفت و گاز کشور، این پروژه‌ها را از اولویت‌های اساسی وزارت نفت عنوان کرد و گفت: پروژه‌های فشارافزایی جزء ضروری‌ترین برنامه‌های وزارت نفت هستند و اویک به عنوان یکی از چهار شرکت مجری، مسئولیت بخشی از این پروژه را بر عهده دارد. با هماهنگی کامل با مدیران و مسئولین وزارت نفت، تاکنون کارها به خوبی پیش رفته است و امروز ما در اویک، در فصل جدیدی از مسئولیت‌ها قرار گرفته‌ایم.

دکتر شمس همچنین با تاکید بر انتخاب ایزویکو برای اجرای این پروژه افزود: ما توانمندی‌های چشمگیری را در ایزویکو مشاهده کردیم که باعث شد این مجموعه را برای اجرای این پروژه حیاتی انتخاب کنیم. توانمندی‌های فنی، تخصصی و تجربه‌های موفق ایزویکو در پروژه‌های گذشته، اطمینان ما را جلب کرد که این شرکت می‌تواند سکوهای فشارافزایی را با کیفیت بالا و در زمان مناسب به بهره‌برداری برساند

مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران نیز با اشاره به توانمندی‌های فنی و تخصصی این مجموعه، از آمادگی ایزویکو برای اجرای این پروژه‌ها خبر داد و گفت: ایزویکو با استفاده از تجربیات گذشته خود در پروژه‌های پارس جنوبی و همکاری‌های موفق با شرکت‌های بزرگ نفتی همچون شرکت ملی نفت، نفت و گاز پارس و اویک، آماده است تا در ساخت سکوهای فشارافزایی نقش کلیدی ایفا کند. ما تمام امکانات و تجهیزات خود را به کار خواهیم گرفت تا این پروژه‌های حیاتی را به بهترین شکل ممکن پیش ببریم.

سلمان ضربی با اشاره به امکانات و تجهیزات پیشرفته‌ای که در اختیار ایزوایکو است افزود: این سکوهای گازی فشارافزا می‌توانند به طور مستقیم به حفظ تولید گاز در کشور کمک کنند و مانع از کاهش سطح استخراج گاز در آینده شوند و ما با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری مستمر با اویک، تلاش می‌کنیم این پروژه را در زمان مقرر و با کیفیت مطلوب به پایان برسانیم.

وی گفت: این پروژه فرصتی طلایی است تا نشان دهیم که توانمندی‌های بومی کشور تا چه حد می‌توانند بحران‌های آینده را مدیریت کنند.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران افزود: این پروژه نه تنها برای امروز، بلکه برای نسل‌های آینده کشور اهمیت حیاتی دارد. و ما با افتخار آماده‌ایم تا با همکاری نزدیک با اویک، این مسئولیت سنگین را به انجام برسانیم و نشان دهیم که ایزوایکو همچنان در صف اول صنعت فراساحل و نفت و گاز کشور قرار دارد.

در پایان شمس (مدیرعامل) ، دکتر شهریاری (رئیس هیئت مدیره) و مدیران ارشد شرکت اویک با همراهی دکتر ضربی مدیرعامل و مدیران ارشد ایزوایکو از ظرفیت ها، توانمندی ها و پروژه های جاری این مجتمع عظیم صنعتی بازدید به عمل آوردند.

گفتنی است میزان سرمایه گذاری شرکت ملی نفت در پروژه فشارافزا بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار است.

پایان خبر/